MS VC++, problem med udskrift på skærm
Fra : Peter Skjelbo

Dato : 25-03-03 10:01

Hej,

Jeg har et højest besynderligt problem. Jeg skal lave en menu, og det
fungerer fint nok - den ligger i funktionen menu(). Menuen skal vises,
og programmet skal udføre noget andet mens der ventes på tastetryk.
Der sker intet, der kommer intet frem på skærmen. Jeg har fundet ud
af, at indsætter jeg f.eks. cout<<"."; i den while-løkke, hvor der
ellers skal laves noget andet, så virker det fint - menuen bliver
skrevet ud osv.
Jeg har kogt kildekoden så meget ned for at finde fejlen, men koden er
nu så skrabet så jeg slet ikke forstår hvorfor:

#include <stdio.h>
#include <string.h>
#include <iomanip>
#include <iostream.h>

using namespace std;

void menu(){
   cout<<"\n\t1. Vis Log\n";
   cout<<"\t2. Slet Log\n";
   cout<<"\t3. Start\n";
   cout<<"\t4. Stop\n";
   cout<<"\t5. Op\n";
   cout<<"\t6. Ned\n";
   cout<<"\t7. Quit";
   cout<<"\n";
}

void main()
{
   cout<<"Starter program\n";
   menu();
   while (1){
      //cout<<"."; - slettes kommentarerne her, virker resten fint...
   }
}

På forhånd tak :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-03 10:42

Peter Skjelbo skrev:

> [...]
>af, at indsætter jeg f.eks. cout<<"."; i den while-løkke, hvor der
>ellers skal laves noget andet, så virker det fint - menuen bliver

Der er noget helt galt med dit system.

Hvis jeg kompilerer koden som den står, altså uden cout, så
virker menuen. Hvis jeg kobler cout-linjen til i løkken, får jeg
skærmen fyldt med punktummer.

Det er også den opførsel jeg forventede.

Compiler: BCpp 5.5

--
Bertel

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 25-03-03 11:47

Peter Skjelbo <peter.skjelbo@mail.dk> wrote:

> Jeg har et h?jest besynderligt problem. Jeg skal lave en menu, og det
> fungerer fint nok - den ligger i funktionen menu(). Menuen skal vises,
> og programmet skal udf?re noget andet mens der ventes p? tastetryk.
> Der sker intet, der kommer intet frem p? sk?rmen.

Det er en feature, ikke en fejl ved ostream, at den må cache den den skal skrive
indtil du flush'er den.

Dvs. i slutningen at din menu-funktion bør du kalde cout.flush();
eller bruge cout << "menu mm..." << endl;

- endl laver en linjeskift og flush'er streamen.

--
Thø