Nordiske gude- og gudindenavne
Fra : Inger og Jakob

Dato : 25-03-03 09:39

Hej

Jeg kan forstå på det tidligere indlæg, at der er nogen her på gruppen, som
ved noget om nordisk mytologi. Vi forventer at få to killinger til sommer,
(vi ved ikke hvad køn endnu), men vi har tænkt på at give dem nogle nordiske
gude/gudindenavne. De navne vi lige kan komme på er:

Frigg, Freja, Idun og Sif.

Thor, Tyr, Loke, Heimdal, Balder, Odin, Frej, Hugin, Munin og Høder.

Men hvis der er nogle, som kender nogle andre gode navne, så ville det være
dejligt med nogle andre forslag.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Asta Nielsen

Dato : 25-03-03 09:43

"Inger og Jakob" <tophotmodels@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e801405$0$52208$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> Thor, Tyr, Loke, Heimdal, Balder, Odin, Frej, Hugin, Munin og Høder.
>
> Men hvis der er nogle, som kender nogle andre gode navne, så ville det være

I kan evt. prøve at kigge her *S*

http://www.mytolex.dk/

Mvh
Asta

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 25-03-03 10:02

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> I kan evt. prøve at kigge her *S*
>
> http://www.mytolex.dk/
>
> Mvh
> Asta

Eller her:
http://www.roennebech.dk/mytologi/my_lex_a-k.html

Mvh. Else.

Fra : Ann K.

Dato : 25-03-03 10:06

Hejsa

>Men hvis der er nogle, som kender nogle andre gode navne, så ville det
være dejligt med nogle andre forslag.

<> OK - på stående fod Drengenavne markeres med M og pigenavne med K
efter navnet

Særimner (vistnok M)
Tjalfe M
Tjadse M
Ydun/Idun K
Ymer M
Hött M
Stærkodder/Starkad M
Gere M
Freke M
Glam M
Fenris M
Kraka K
Rolf M
Hjalte M
Röskva K
Adil M
Wodan/Wotan (en gammel keltisk form af Odin) M
Ran K
Gefion K
Saga K
Dise/Disa K
Draupnir/Draupner K
Hrungner M
Mjølner M

Listen er en god blanding af gudenavne, jættenavne og heltenavne

Mvh Ann

Fra : Ida

Dato : 25-03-03 10:33

--
"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kraka K
> Rolf M
> Hjalte M
> Röskva K
> Adil M
> Wodan/Wotan (en gammel keltisk form af Odin) M
> Ran K
> Gefion K
> Saga K
> Dise/Disa K
> Draupnir/Draupner K
> Hrungner M
> Mjølner M
>
> Listen er en god blanding af gudenavne, jættenavne og heltenavne

Jeg er altså nødt til at komme med et bidrag her, nemlig min yndlings
jættekvinde Hyrrokin - hun er den stærkeste i hele den nordiske mytoligi,
meget stærkere end Tor, og ridder på sin ulv, som selv ikke 4 besærkere kan
holde.

Jeg har selv en svaghed for, at opkalde mine killinger efter diverse
guder/gudinder og sagnhelte. Hyrrokin viste sig at leve helt op til sit navn
: efter hele 2 operationer for navlebrok, har hun kæmpet sig til, at blive
en stærk og helt vidunderlig kælekat med jernvilje og sin helt egen mening
om alt

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 25-03-03 11:36

Inger og Jakob wrote:
> [...]
>
> Men hvis der er nogle, som kender nogle andre gode navne, så ville
> det være dejligt med nogle andre forslag.

Til en hunkat vil Freja være yderst velvalgt; udover at være gudinde for
kærlighed og frugtbarhed var Freja nemlig også kattens gud, og hun
rejste i en vogn trukket af katte ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 25-03-03 12:52

> [...]
>
> Thor, Tyr, Loke, Heimdal, Balder, Odin, Frej, Hugin, Munin og Høder.
>
> Men hvis der er nogle, som kender nogle andre gode navne, så ville det

Hej Inger.

Hvis du er interesseret, kan jeg maile et word-dokument med navne og
begreber fra nordisk mytologi, som jeg i et anfald af vanvid lavede til et
dansk-hold, da vi læste uddrag fra Vølvens Spådom + Baldrs Død. Listen
indeholder korte forklaringer, så du/I kan vælge navnet udfra, hvad der
passer til den enkelte killing. Ellers kan jeg også varmt anbefale de to
links, som Asta og Else har anført længere oppe i tråden.

Mvh. Camilla Hæstrup (der ind imellem ønsker, at hun havde kaldt sin sidste
kat for Skade, da det samtidig ville være en varedeklaration)

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.bindernaes.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 13:20

Camilla Hæstrup wrote:
> Hej Inger.

hej Camilla

> [...]
> udfra, hvad der passer til den enkelte killing. Ellers kan jeg også
> varmt anbefale de to links, som Asta og Else har anført længere oppe

nu hedder jeg godt nok ikke inger, men jeg vil da meget gerne have den liste
af dig alligevel ;)
du kan sende den på sabina@(fjern mig)mandezonen.dk
husk at fjerne mig ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 25-03-03 16:33

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> nu hedder jeg godt nok ikke inger, men jeg vil da meget gerne have den
> [...]

Hej Sabina.
Lykkedes det mig at sende filen til dig?
Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 20:56

Camilla Hæstrup wrote:

> Hej Sabina.
> Lykkedes det mig at sende filen til dig?

hej Camilla.....

ja det gjorde, eller rettere.. den landede hos min bedre halvdel ;) men det
er nu ok..... tusind tak skal du have ;)

Fra : Inger og Jakob

Dato : 25-03-03 16:36

Hej Camilla

Du må meget gerne maile dit word-dokument med navne og begreber, det kunne
være spændende. Min e-mail er: inger_jakob@(fjern mig)hotmail.com. Jeg tager
afsted til Bornholm i eftermiddag i lille uges tid, så jeg vil på forhånd
sige tak, hvis du sender noget.

Vi overvejer at kalde kattene Hugin og Munin, men jeg ved ikke rigtig om det
er mande- eller kvindenavne, eller om man overhovedet ved det. Killingerne,
som vi forventer at få, er to siamesere. De er kun en uge gamle, og
opdrætteren, som er en veninde af mig, er ikke sikker på, hvilket køn
killingerne har, og der er kun de to killinger i kuldet.

Og til alle jer andre

Tak for navnelisterne og linksene. Det er dejligt med så meget interesse for
det.

Med venlig hilsen
Inger