|
| Gnist - tid Fra : Sven |
Dato : 24-03-03 21:40 |
|
Hej.
En moderne Formel 1 motor kører op til ca 19.000 omdr/min, hvilket vil sige,
at der forekommer ca 158 gnister pr sekund i hvert tændrør. Mit spørgsmål
lyder så, hvor lang tid er der reelt en gnist, og hvor lang tid er tændrøret
"slukket"?
Hvis man kunne "se" ind i en cylinder under disse betingelser, ville vi vel
se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede af
de faktiske forhold.
--
Mvh
Sven
| |
Jon Larsen (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 24-03-03 23:09 |
|
". Mit spørgsmål
> lyder så, hvor lang tid er der reelt en gnist, og hvor lang tid er
tændrøret
> "slukket"?
> > Mvh
> Sven
xxxxxxxxxxxxxx
Hej Sven..
Her er mit bud men er ikke sikker på om det er rigtigt.
Tændrøret tænder jo nok kun i det øjeblik at motoren er et bestemt antal
grader før BTDC ( Before Top Dead Center )
Og er slukket indtil krumtappen har drejet en omgang, og når samme altod
grader igen. Så hvis du kigger på hvor lang tid motoren er om en rotation
fra gradtallet til gradtallet, vil jeg tro du finder ud af hvor lang tid der
er "slukket" for røret.
Nu kender jeg heller ikke lige tændingsanlægget på en F1'er, men man kunne
jo regner på hvor lang tid det tager at "trigge" alt den opladede energi,
gennem tændrøret. på denne måde kunne man måske også finde ud af hvor lang
tid der er slukket. Det tager jo også lidt tid ( hvis man da kan sige det )
at oplade til endnu en gnist.
Er der i øvrigt ikke noget med, da 4 takter jo kun tænder for hvert 4. takt
at tændrøret også tænder i udblæsningstakten ???
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Bertel Lund Hansen (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 25-03-03 00:21 |
|
Jon Larsen skrev:
>Er der i øvrigt ikke noget med, da 4 takter jo kun tænder for hvert 4. takt
>at tændrøret også tænder i udblæsningstakten ?
Nej, det er totakteren der har problemer med at adskille de
forskellige processer (den støder ud samtidig med at den suger
ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Karsten Krambs (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Karsten Krambs |
Dato : 25-03-03 19:35 |
|
On Tue, 25 Mar 2003 00:21:08 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:
>Jon Larsen skrev:
>
>>Er der i øvrigt ikke noget med, da 4 takter jo kun tænder for hvert 4. takt
>>at tændrøret også tænder i udblæsningstakten ?
>
>Nej, det er totakteren der har problemer med at adskille de
>forskellige processer (den støder ud samtidig med at den suger
>ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
>kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).
Jeg kender en 4 takter der har samme problem
--
Karsten
http://stepBstep.dk/
| |
Jon Larsen (26-03-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 26-03-03 11:31 |
|
> Nej, det er totakteren der har problemer med at adskille de
> forskellige processer (den støder ud samtidig med at den suger
> ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
> kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).
>
Mener bestemt at formel 1 motorer køre med noget der hedder "waste"-et eller
andet jeg ikke kan huske,
hvor tændrøret faktisk også tænder i udblæsningstakten, men jeg er ikke
sikker..
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Bertel Lund Hansen (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 25-03-03 00:05 |
|
Sven skrev:
>En moderne Formel 1 motor kører op til ca 19.000 omdr/min, hvilket vil sige,
>at der forekommer ca 158 gnister pr sekund i hvert tændrør. ...
>Hvis man kunne "se" ind i en cylinder under disse betingelser, ville vi vel
>se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede af
>de faktiske forhold.
Bibemærkning:
Man kunne sænke hastigheden til 3'000 o/m og tændrørene ville
stadig se ud som om de lyste konstant.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Martin Axelsen (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Axelsen |
Dato : 25-03-03 01:46 |
|
> Sven skrev:
>
> >En moderne Formel 1 motor kører op til ca 19.000 omdr/min, hvilket vil
sige,
> >at der forekommer ca 158 gnister pr sekund i hvert tændrør. ...
>
> >Hvis man kunne "se" ind i en cylinder under disse betingelser, ville vi
vel
> >se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede
af
> >de faktiske forhold.
>
Bertel skrev:
> Bibemærkning:
> Man kunne sænke hastigheden til 3'000 o/m og tændrørene ville
> stadig se ud som om de lyste konstant.
>
Det forekommer mig at spørgsmålet lyder på hvor lang tid en enkelt gnist
tager
Jeg ved det ikke selv... men vil tro vi snakker om mikrosekunder.
en gnist har jo også flere faser...
Mvh Martin Axelsen
| |
Jannie og Jens (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Jannie og Jens |
Dato : 25-03-03 19:08 |
|
"Sven" <chanelle4@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:b5nqb0$2vm4$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> En moderne Formel 1 motor kører op til ca 19.000 omdr/min, hvilket vil
sige,
> at der forekommer ca 158 gnister pr sekund i hvert tændrør. Mit spørgsmål
> lyder så, hvor lang tid er der reelt en gnist, og hvor lang tid er
tændrøret
> "slukket"?
> Hvis man kunne "se" ind i en cylinder under disse betingelser, ville vi
vel
> se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede
af
> de faktiske forhold.
>
Kunne det tænkes, at en formel 1 moter, tænder ved den høje kompretion,
altså ingen gnist.
Jens
| |
Martin Højriis Krist~ (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 25-03-03 21:28 |
| | |
|
|