Hikke ???
Fra : RoJo

Dato : 24-03-03 21:10

Hej

Er der nogle, der kan forklare mig hvorfor man får hikke ??
Det er egentlig noget, der har undret mig længe.

Mvh
RoJo

Fra : beckski

Dato : 28-03-03 15:10

ja, det skulle jeg mene.

Vores lunger er i bunden hæftet fast på en stor flad muskel, der hedder
mellemgulvet (eller diaphragma). Denne muskel kan - som alle andre
muskler - gå i krampe. Krampen er hikke!!!

Spiserøret går ned igennem diaphragma og min hypotese er, at når man har
spist/drukket meget (og hurtigt), så har man irriteret mellemgulvet
tilstrækkeligt til at det går i krampe.

Beck

http://www.kandu.dk/

Fra : beckski

Dato : 28-03-03 15:20

Ja, det skulle jeg mene.

Vores lunger er for neden hæftet på en stor flad muskel der hedder
"mellemgulvet" (eller diaphragma). Denne kan - som alle andre muskler -
gå i krampe. Krampen i mellemgulvet er hikke!

Beck

PS: Spiserøret går igennem mellemgulvet. Min egen hypotese er, at når vi
har spist/drukket meget (hurtigt), så er mellemgulvet blevet så
irriteret, at det går i krampe.
Måske har det noget med de særlige værtræknings-mønstre man udøver, når
man spiser/drikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-03-03 19:24

RoJo wrote:

> Er der nogle, der kan forklare mig hvorfor man får hikke ??
> Det er egentlig noget, der har undret mig længe.

Nej, ikke så vidt jeg husker en artikel jeg læste for meget lang
tid siden,
det udløses af påvirkning af bugmuskalaturen, men der er flere
faktorer, der kan det,
ved mig er det helt sikkert, at underskal af appelsiner er sikre
udløsere

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.