Finde seneste spillede kamp i access db?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 24-03-03 19:19

Jeg skal finde seneste spillede kamp i min access db, altså hvor dens dato
er mindre end nuværende dato.

Hvordan gøres det?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : *XxX*

Dato : 24-03-03 19:39

"Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal finde seneste spillede kamp i min access db, altså hvor dens dato
> er mindre end nuværende dato.
>
> Hvordan gøres det?
Du skal nok bruge noget med SELECT MAX(*) AS nyeste FROM db_name WHERE
spille_dato < date()
Eller noget i den stil.

Fra : Frank Sørensen

Dato : 24-03-03 21:29

Det virker ikke... Nogen der har en bedre løsning?
Jeg skal bruge den kamp som ligger tættest på dagsdato.

Fra : Torben Brandt

Dato : 24-03-03 23:35

Frank Sørensen wrote:
*XxX* wrote:
> "Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker ikke... Nogen der har en bedre løsning?
> Jeg skal bruge den kamp som ligger tættest på dagsdato.

SELECT TOP 1 <felter> FROM <tabel> WHERE spille_dato < DATE()
ORDER BY spille_dato DESC

Forklaring:
Vi vælger de poster med spille_dato mindre end nu.
Vi ordner dem, så datoen er faldende, dvs den seneste er først
Vi tager nu den første.

mvh Torben

Fra : Frank Sørensen

Dato : 25-03-03 00:13

> SELECT TOP 1 <felter> FROM <tabel> WHERE spille_dato < DATE()
> ORDER BY spille_dato DESC

Takker... Det virker perfekt