"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:b5qsb6$ghc$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:b5pv2p$10b6$1@news.net.uni-c.dk...
>
> > Båden blev overtaget uden ror og er noget jeg selv har påsat
> > som sagt så svinger det for lidt, har svært ved at vende båden mod
vinden
> > glider hele tilbage.
>
> Er roret konstrueret til den båd, eller er det hjemmelavet?
>
> Din manglende styreevne kan også skyldes, at roret måske er
fejlkonstrueret. Det lader ikke
> til at være særlig dybt og det kan sagtens betyde, at du mister din
styreevne, når du skal
> stagvende. I og med, at der ikke er nogen køl på en flerskrogsbåd, stilles
der endnu større
> krav til roret, navnlig når du skal vende. Roret er jo det eneste der kan
forhindre båden i at
> "skøjte" sidelæns...
>
> Jeg synes også, at det sidder noget langt fremme i forhold til hækken, men
det er måske bare
> din tegning...
> Læg mærke til, at roret næsten altid sidder meget langt tilbage på
flerskrogsbåde.
>
> Claus
>
Mindre korrektion: Det kan godt være at flerskrogsbåde ikke har ballastkøl,
men det store flertal er altså forsynet med et sværd, deriblandt alle de
trimeraner jeg har set tegninger af. De går da også lige så højt til vinden
som en kølbåd på samme længde, bare dobbelt så hurtigt.
Jeg synes umiddelbart det lyder som om rorudslaget er for lille. En trimaran
er jo ret let og går let i stå i en vendning hvis ikke man får den
overstået. Men har man prøvet at sejle jolle er det ikke svært, fornemmelsen
er ret tæt på.
Når flerskrogsbåde ofte har roret på hækken vil jeg tro det dels skyldes at
det er nemmere at hæve det ved lavt vand, dels at det så kan være lidt
mindre, hvilket giver mindre våd overflade og større fart.
Du kan prøve at finde tegninger af flerskrogsbåde og se på rorene (Dragonfly
800 styrer fremragende), eller stil et spm til
www.multihulls.dk under
DForum - de er meget hjælpsomme mennesker.
Mvh
Martin