For højt blodtryk
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 24-03-03 11:31

Hej
Jeg vil gerne høre om hvad tallene er for almindeligt blodtryk ? Hvilke
symptomer er der ved for højt blodtryk ?

--
Mange hilsner
Alice

Pas på Jer selv og hinanden

www.alice-trauelsen.dk
www.radio-luna.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-03-03 12:25

Alice Trauelsen wrote:
> Hej
> Jeg vil gerne høre om hvad tallene er for almindeligt blodtryk ?

det kan du læse mere om her:
http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/undersoegelser/blodtryksmaaling.htm

Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk (slagtrykket)
skal være 100 plus din alder og det diastoliske blodtryk (hviletrykket) skal
være 60-80 millimeter kviksølv.

> Hvilke symptomer er der ved for højt blodtryk ?

nu kan jeg kun tale for mig selv, men da mit blodtryk lå på 170/110 (grundet
prednisolonbehandling) havde jeg symptomer som hovedpine, spontan næseblod,
hjertebanken ( i hvile)....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Finn H.

Dato : 24-03-03 17:37

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(grundet
> prednisolonbehandling) havde jeg symptomer som hovedpine, spontan
Jeg havde kraftig hovedpine og skulle helst være i total mørke og i året
inden det blev
opdaget havde jeg smerter i hjertet Røngten viste at det var forstørret.

Mit tryk lå på 220/180 og jeg havde haft det i ca. 1.5 år fordi jeg bare
troede at det
var migræne som familien lider af. Lægen siger at et normal tryk er 120/80.

Mvh. Finn

Fra : Frederiksen

Dato : 24-03-03 21:49

> Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk (slagtrykket)
> skal være 100 plus din alder og det diastoliske blodtryk (hviletrykket)
skal
> være 60-80 millimeter kviksølv.

Hviletrykket skal være din normalvægt

Har jeg lært engang.....jeg er nemlig plaget af for lavt blodtryk.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-03-03 22:46

Frederiksen wrote:

> Hviletrykket skal være din normalvægt
>
> Har jeg lært engang.....jeg er nemlig plaget af for lavt blodtryk.

*fniz* dvs mit blodtryk reelt burde være 128/61...... lidt underlige tal at
arbejde med ;)

Fra : Kitti Egevang

Dato : 24-03-03 23:29

Hej med jer.
Hvilke "plager" er der ved for lavt blodtryk?
Hilsen Kitti.

Fra : Daniela Althof

Dato : 27-05-03 19:46

Hej Kitti

En plage ved for lavt blodtryk har været svimmelhed i mit tilfælde..

Hilsen Daniela..

Fra : niels

Dato : 25-03-03 23:21

> Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk (slagtrykket)
> skal være 100 plus din alder og det diastoliske blodtryk (hviletrykket)
skal
> være 60-80 millimeter kviksølv.

Et systolisk blodtryk (det høje) på 100 plus alderen er definitivt for højt.
WHO har defineret er normalt blodtryk som mindre end 140/90 mmHg. Det
betyder at det høje skal være mindre end 140 mmHg og det lave mindre end 90
mmHg. Hvis man har sukkersyge skal blodtrykket være mindre end 135/85 mmHg.

Angående symptomer, sagde man tidligere at man let fik næseblod og trykken i
hovedet, det er bare ikke rigtigt typisk.
Det typiske er at man ikke mærker noget. Tilstanden kommer snigende med
alderen, og man kender i reglen ikke årsagen.
Så for det meste er man nød til at få blodtrykket målt hos sin læge, og
gerne flere gange, da det er meget afhængigt af humør og angst.
Grunden til at det er vigtigt at undgå et højt blodtryk er at det giver øget
risiko for blodpropper i hjerne og hjertet.
Mange hilsner Niels

Fra : Frederiksen

Dato : 26-03-03 07:19

> [...]
90
> mmHg. Hvis man har sukkersyge skal blodtrykket være mindre end 135/85

Men man bliver ikke sat i behandlig ved et blodtryk på f.eks. 170/90,
hvorfor egentlig ikke?

Mvh Maria

Fra : niels

Dato : 26-03-03 20:24

> Men man bliver ikke sat i behandlig ved et blodtryk på f.eks. 170/90,
> hvorfor egentlig ikke?

Fordi der stadig er nogen læger som har lært 100 + alder reglen for mange år
siden.
Så hvis ens blodtryk vedvarende er 170/90 bør man komme i behandling, eller
skifte læge.
Hilsen Niels