PH i jord
Fra : Andreas

Dato : 24-03-03 09:23

Findes der standardiserede analysemetoder for jordanalyser primært mht pH?
Er der nogen der har disse og evt. kan sende dem via mail til mig (gerne
direkte til min mail)?

Findes der en anvendelig metode til køkkenbordskemikeren (jeg har et lille
pH analyseapp.)

mvh
Ivan

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 24-03-03 11:01

"Andreas" <cumyfriend@@get2net.dk> wrote:

> Findes der standardiserede analysemetoder for jordanalyser primært mht pH?
> Er der nogen der har disse og evt. kan sende dem via mail til mig (gerne
> direkte til min mail)?

Ja, følgende metode bruges ved øvelser i jordbund på Aarhus Universitet,
jeg mener man bruger nogenlunde samme metode de fleste andre steder.

Jeg har sakset dette fra min øvelsesvejledning, jeg kan ikke lige komme
i tanke om nogle andre kilder, men måske andre kan hjælpe med det.

"
Elektrometrisk pH måling

pH måles i en 1:1 vægtblanding af lufttør jord <2mm og destilleret vand
og en 1:1 vægtblanding af jord og 1 M KCl, evt. 0,01 M CaCl2. ...

Jord og væske afvejes og omrøres 4 gange med 10 min. mellemrum. Derefter
henstår prøverne i 30 min. Umiddelbart før målingen foretages røres
prøverne op og glaselektroden føres ned i sedimentet, Vær forsigtig med
elektroden, når den sænkes ned i prøven, glasboblen er meget sør og går
let i stykker. ...
"

Det er nemmest når jordprøven og væsken blandes i et lille plastic bæger
glas ca. 20 mL. Så afvejer man 10 g jord, og så passer forholdet
nogenlunde. Man kan rører rundt med en tandstikker.

Man bruger pH målingen i 1 M KCl for at udligne årstidsvariationer i
ionindholdet i jorden. Den ligger ca. 1 pH enhed lavere end målingen i
destilleret vand.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jackie

Dato : 24-03-03 14:18

"Magnus Marius Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> pH måles i en 1:1 vægtblanding af lufttør jord <2mm og destilleret vand
> og en 1:1 vægtblanding af jord og 1 M KCl, evt. 0,01 M CaCl2. ...

Jeg har lige lidt tilføjelser:

CaCl2- metoden er i dag den autoriserede metode til surhedsbestemmelse
(Bestemmelse af reaktionstal) af landbrugsjorde i DK. Det skyldes at
jordvæskens ionstyrke i pløjelaget i mange danske agerjorde er omtrent den
samme, som i en 0,01 M CaCl2-opløsning, og der samtidig tages højde for
årstidsvariationerne som med KCl-metoden. Forholdet som anvendes er også
1:2,5 (f.eks. 4g jord og 10 ml opløsning).

Reaktionstallet er defineret som pH(CaCl2) + 0,5. Da målingerne i gennemsnit
ligger 0,5 enhed under målingerne i vand.

Denne metode har jeg anvendt i min kandidatafhandling i jordkemi.

> [...]
> prøverne op og glaselektroden føres ned i sedimentet, Vær forsigtig med
> elektroden, når den sænkes ned i prøven, glasboblen er meget sør og går

Det afhænger af hvilken elektrode som bruges til forsøget: Anvendes en
kombinationselektrode, skal den anbringes i den øvre kolloidfattige del af
opslemningen. Hvis der derimod anvendes en glas- og referenceelektrode, skal
referenceelektroden placeres i den øvre kolloid fattige del, hvorimod
glaselektroden skal placeres i den nedre bundfældede del af opslemningen.

Håber det hjælper...

Jackie

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-03-03 21:39

"Jackie" <jackieloa@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b5n078$1egk$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> årstidsvariationerne som med KCl-metoden. Forholdet som anvendes er også
> 1:2,5 (f.eks. 4g jord og 10 ml opløsning).

En lille historisk tilføjelse - metoden er vel omkring 70 år gammel, hvor prof.
S. Tovborg Jensen, KVL, udarbejde den for at undgå det fænomen der er
nævnt, at pH varierer med årstiden da planterøddernes CO2-produktion
får brintionkoncentrationen til at stige - og dermed falder pH ca. 0.4-0.5
enheder om sommeren ( hvilket er udmærket set fra planternes side, da
næringsstofferne frigøres lettere.)
( Metoden svarer lidt til Dolby-systemets metode til at undertrykke visse
frekvenser.)

Når man udtager prøver efter denne metode kaldes resultatet ikke
pH; men betegnes som [ Rt ] ( reaktionstal).

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-03 21:48

Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> skrev > Jeg har lige lidt
> [...]

frekvenser.)

Når man udtager prøver efter denne metode kaldes resultatet ikke
pH; men betegnes som [ Rt ] ( reaktionstal).

Findes der brugbare 'jord-strips' altså noget nemt og hurtigt til selv at
måle sin jord med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Per A. Hansen

Fra : Ivan Højlund

Dato : 24-03-03 23:03

Hej
Nu kommer det nok an på hvor mange prøver du skal tage. Sidst jeg købte
strips til virksomheden, var jeg ved at falde på bagen s.f.a. prisen som jeg
fra tidligere huskede som ganske minimal. Vi købte istedet et par
lommemodeller (og jeg købte selv et eksemplar) som kunne erhverves for ca.
300 kr. så vidt jeg husker. Den kan du tage ganske mange prøver med. Husk
dog jævnligt at kalibrere. Hertil skal du så godt nok lægge et beløb til
kalibreringsvæske.

Ivan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-03-03 12:41

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3e7f6f18$0$42657$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Per A. Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> skrev > Jeg har lige lidt
> tilføjelser:

-klip-
> Findes der brugbare 'jord-strips' altså noget nemt og hurtigt til selv at
> måle sin jord med?

Dem har jeg aldrig brugt - og kender derfor ikke noget til deres brugbarhed.
Så vil jeg hellere anvende et pH-meter, hvor man så selv kan "korrigere" med
en faktor på 0.5 enheder om sommeren og ingen korrektion om vinteren!
Ivans indlæg kan jeg kun være enig i.
Rt-målinger til haveformål er ikke så kritiske som i salgsafgrøder med stort
kalkbehov - såsom bederoer og byg.

Per A. Hansen