Foder
Fra : Thïngmand

Dato : 24-03-03 08:57

Hvordan skal sådan en ung (½ år) mis fodres? Vi har nu 3 skåle - en med
frisk vand, en med tørfoder som aldrig er tom og en med snask og godbidder,
såsom dåsemad, lidt kødrester eller andet som den får lidt af hver aften.

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 10:08

"Thïngmand" skrev d. 24-03-03 08:57 dette indlæg :
> [...]
godbidder,
> såsom dåsemad, lidt kødrester eller andet som den får lidt af hver

Tjae...mine skovkatte har friskt vand og en skål med tørfoder, der ALTID
er tom! De bliver fodret to gange om dagen, hvilket de selv synes er alt
for lidt, men dyrlægen antydede at de nok ikke behøvede blive tykkere...
Jeg synes nu ikke, de er tykke!

Jeg ville nok ikke have en skål med snask til at stå fremme. I
tørfoderet er der alt, hvad de har brug for af vitaminer og mineraler,
og hvis de spiser for meget snask er der ikke plads til det gode. Jeg
mener generelt ikke, at dyr skal have "sovs og kartofler", men derfor
kan der jo godt ryge en lille godbid ned i ny og næ. Det snask og de
godbidder, du synes de skal have, skal hellere indgå i en leg - katte
ELSKER at fange mælkedrops fx. Nogle kan gribe dem højt oppe i luften
med een pote. Så får I også lidt skæg ud af det, istedet for at katten
bare kan spise uden at gøre sig "fortjent" til det.

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Hansen

Dato : 24-03-03 15:49

Hej

Skålen med godbidder ville jeg nok tage væk.
Jeg har selv 2 inde katte som kun får tørkost og cirka en gang i ugen lidt
tun.
Tørkosten er det vigtigste da der er alle vitaminer og mineraler i, forudsat
at det er noget ordentligt tørfoder.
Ang. dåsemad er det penge ud af vinduet der er cirka 80% vand i en dåse og
absolut ingen næring.
Og husk at give den killinge foder til den er cirka 1 år gammel.

Hilsen Tine
Vejle

Fra : Thïngmand

Dato : 24-03-03 17:20

> Ang. dåsemad er det penge ud af vinduet der er cirka 80% vand i en dåse og
> absolut ingen næring.

Men den elsker det jo? Jeg har godt hørt at tørfoder er det bedste, også for
tænderne, så derfor er det andet kun 30-50 gr. et par gange om ugen... Vi
mennesker kan jo også nyde lidt lækkert, selvom det måske ikke er det
sundste

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jytte

Dato : 24-03-03 17:41

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænderne, så derfor er det andet kun 30-50 gr. et par gange om ugen... Vi
> mennesker kan jo også nyde lidt lækkert, selvom det måske ikke er det

Hej.
Bliv du bare ved med at forkæle din mis.
Jeg skal hilse fra mine og sige at rå hjerter med tun og kogt kylling og
kogt sild er meget lækkert, men roastbeef er guf.
Katte er kødædere, de har godt af lidt ekstra. Kød de skal gnave er også
godt for tænderne.
Hilsen
Jytte

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 24-03-03 20:39

"Torben Hansen" <radiospeak@radiospeak.dk> skrev i en meddelelse

> Ang. dåsemad er det penge ud af vinduet der er cirka 80% vand i en dåse og
> absolut ingen næring.

Nej nu må du altså undskylde mig. Sikke dog noget usorteret vrøvl!

Var dåsemad vand uden næring, så var mine katte sgi svundet ind til
ingenting for år siden. Ingen af dem GIDER røre tørfoder. Jo Phumba vil godt
ha' lidt en gang imellem, men hverken Jack eller Basil anser sådan noget
"savsmuld" for at være spiseligt.

Og jo, vi HAR prøvet samtlige mærker, vi slæber alle mulige prøver med hjem
hver gang der er nogen at få. Men lige meget hjælper det.

De katte vi havde før, Banse og Bøv, blev hhv 19 og 171/5 på en diæt
bestående af Whiskas suppleret med Brugsens billige "boller i sovs"

Muligvis er tørkost billigere i længden, men det ER ikke en kats naturlige
føde at spise sådan noget tørt noget. Hvis et menneske består af nogen-og-90
% vand, så gælder det samme sikkert en mus....

Hilsen
Lisbeth

Fra : Kate

Dato : 24-03-03 23:09

"Torben Hansen" <radiospeak@radiospeak.dk> wrote in

> Og husk at give den killinge foder til den er cirka 1 år gammel.

Det kommer vidst an på katten. Da Mowgli blev kastreret 5½ måned gammel
(bli'r 1 år til maj) sagde dyrlægen at jeg godt kunne sætte ham på alm.
voksenfoder ellers ville han blive alt for tyk.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann K.

Dato : 24-03-03 23:59

>Det kommer vidst an på katten. Da Mowgli blev kastreret 5½ måned gammel
>(bli'r 1 år til maj) sagde dyrlægen at jeg godt kunne sætte ham på alm.
>voksenfoder ellers ville han blive alt for tyk.

<> Jeps... og hvis man ikke lige er så heldig at have en forudseende
dyrlæge - eller selv får tænkt sig om - ender man op med en smældfed
mittekat, som det tager ca 4 år (!!!) at få til at tabe bare 1½ kilo...
gad vide, hvor længe det så vil tage kræet at tabe de sidste 2½???

Mvh Ann - og Ranje, der stadig er på skrump *suk*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-03-03 01:14

Kate <joeyREMOVE@oliwer.dk> writes:

> "Torben Hansen" <radiospeak@radiospeak.dk> wrote in

Men i det mindste indtil den er over miverne må være en god ting, når
de er vænnet fra, så giv den et lødigt tørfoder at have stående og så
gerne (efter min mening - for katte er ikke altid så gode til at
drikke vand) noget dåseguf en gang om dagen...

Melissa får fx Hills, godt nok senior hun er jo en moden dame og så en
portion kitekat som man bare vasker sovsen af og lader bollerne ligge
og tørre...*katte altså*

Men mærker som hills/eukanuba/iams vil de fleste kattefreaks betegne
som lødigt, og selv om de koster mere i indkøb bliver det langt
billigere i drift fordi de skal spise meget mindre...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : CC

Dato : 25-03-03 22:55

Iflg. vores dyrlæge, har de nyeste undersøgelser fra USA vist at det faktisk
er bedst at give kattene
halvt tørfoder og halvt vådfoder.

Hilsen
Claus

Fra : Denise

Dato : 26-03-03 08:13

"CC" <ccdiver@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Iflg. vores dyrlæge, har de nyeste undersøgelser fra USA vist at det
> [...]

Hej
Det er også min erfaring. For ikke så længe siden, skulle man fodre med
tørmad men nu er det bedre af fodre med både vådmad og tørmad. Det har jeg
nu også altid gjort, jeg har aldrig rigtigt kunne lide, at de kun fik
tørmad, og har absolut også været ligeglad med, at jeg skulle betale for
vandet i maden Hvis man ikke vil betale for vandet i maden, kan man jo
selv gøre sit tørmad vådt, det kan vores godt lide. Men vi bruger nu både
W/D og Iams vådmad, foruden IAMS og Hills tørmad.
Hilsen Denise
Hilsen Denise

Fra : Bente Jepsen

Dato : 26-03-03 09:03

Upppps !!

Den røg vist hjem til dig i f ørste omgang Claus, beklager.

Her til gruppen

"CC" <ccdiver@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Iflg. vores dyrlæge, har de nyeste undersøgelser fra USA vist at det
> [...]

Det er også min erfaring. Vi har 3 katte, hvor de to af dem stort set aldrig
drikker vand, i hvert fald ikke når vi ser på det

De har begge haft blærebetændelse med massivt indhold af krystaller i urinen
og hvis jeg fodrer med tørfoder med tilsætning af vådfoder blandet med
ekstra vand, kan jeg holde dem stort set fri for krystaller. Jeg har i mit
arbejde adgang til et mikroskop så jeg tjekker lige en gang imellem, for det
er bestemt heller ikke ligegyldigt hvilket tørfoder jeg bruger, men til
gengæld betyder vådfoderet ikke så meget, for de får ikke så meget af det,
ca. 23 g. per måltid og så vand i til 50 g., det er en passende blanding.
Dertil bruger jeg så Royal Canin tørfoder. Jeg kan også godt bruge et
billigere tørfoder uden de store problemer, men hvis jeg ved en fejl får fat
i det helt billige (sket engang i Tyskland, hvor jeg tog fejl), så får de
prompte flere krystaller, ligesådan hvis de ikke får vand i vådfoderet, så
der er ingen tvivl om, at vandindtaget er af primær betydning for deres
urinveje. Det gør så ingen forskel om jeg bruger RC eller et tørfoder
beregnet til krystaller, der kan jeg ikke se forskel.

Mange hilsner

Bente