Brun labrador retriver
Fra : Vibeke J

Dato : 23-03-03 17:04

Hejsa,
Jeg ville bare lige høre om der var nogen af jer herinde som kender til
opdrættere som har brune labrador retriver hvalpe nu.
Jeg var inde på DRK's hvalpelisten, men kunne kun finde frem til 2
opdrættere som jeg har mailet. Men kender I nogen andre (ud over Hanne
Koldkjær i Dybvad og Hedin i Kirke Såby)?

Mvh
Vibeke

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-03-03 17:11

Hej Vibeke

Mit bedste råd er at gennemgå de kenneler der er online én for én... Her er
en side med nogen links...

http://home6.inet.tele.dk/vov/

Ellers kan du evt. også spørge inde på http://www.retrieverne.dk - det kan
være netop den oprætter sidder og læser med der!

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm

Fra : Vibeke J

Dato : 23-03-03 21:20

> http://home6.inet.tele.dk/vov/
>
> Ellers kan du evt. også spørge inde på http://www.retrieverne.dk - det kan
> være netop den oprætter sidder og læser med der!

Tak for linkene. De er rigtig gode. Men det er godt nok noget af en jungel
at bevæge sig ind i. Tror der skal en del telefonopkald til.

Mvh
Vibeke

Fra : Lars

Dato : 23-03-03 19:52

Har du prøvet at kontakte nogen af dem, der står på DKK's hvalpeliste?

Linket står her:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Exp=5&
Vis=http://194.192.206.227/cgi-bin/dkk0021x.pgm&Titel=Hvalpeliste

Mvh. Lars

Fra : Vibeke J

Dato : 23-03-03 21:20

> Har du prøvet at kontakte nogen af dem, der står på DKK's hvalpeliste?

Hej Lars,
Ja nu har jeg. Jeg fortsætter i morgen. Men tak for linket.
Mvh
Vibeke

Fra : Lars

Dato : 24-03-03 08:51

Hej Vibeke

Velbekomme

Her er et link mere - ikke til opdrættere, men til en brochure lavet af DKK
og Dyrenes beskyttelse i fællesskab.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9
/4cb2ffad7d123d68c1256b5700418876!OpenDocument

Den omhandler de ting man bør tænke på, før man køber hund.
Specielt de sidste afsnit - om at finde den rigtige opdrætter, der forstår
at præge sine hvalpe rigtigt - er godt at huske på.
Jeg ser alt for mange hundeejere, der har købt hund et sted, hvor hvalpen
har levet isoleret fra stort set alting og nu er bange for stort set alting.
Utrolig mange opdrættere glemmer, hvor vigtigt det er for hvalpens voksenliv
at den får en god og alsidig prægning allerede fra den er ca. 3 uger gammel
(altså lang tid før I får den)
En mangelfuld eller dårlig prægning kan have negative konsekvenser hele
hundens liv og betyde store ulemper for jer og ikke mindst for hunden.
Jeg kan opremse utallige eksempler på hunde, hvor "problemer" (typisk angst)
kan føres tilbage til hundens hvalpetilværelse hos opdrætter og dens liv der
i f.eks en lade , stald eller hundegård.
Jeg ville derfor finde mig en opdrætter, hvor I er sikker på at hunden har
haft positive oplevelser med f.eks: børn og voksne; lyde (radio, støvsuger,
fjernsyn, trafik osv) biler; fremmede hunde; osv. osv
Jeg ville fokusere mere på disse ting end det at få hund "netop nu" og så
vælge mig en anden opdrætter at købe hos, hvis ikke den første opfylder
kriterierne.
Find jer gerne en opdrætter, hvor hvalpene ikke er 8 uger endnu og hvor I
derfor har mulighed for at komme flere gange så I kan følge med i - og være
med til at præge hvalpene.
Opdrættere med en 2-4 hunde, hvor hundene "bor i hele huset" og som lever et
aktivt liv med hundene (dvs. hvor hundene kommer ud og oplever ting) er
efter min erfaring der, hvor der er størst chance for at finde "mentalt
sunde hvalpe".

Sidst men absolut ikke mindst, så meld jer til et hvalpekursus
Jeg kan anbefale DKK's - ikke fordi jeg selv træner der, men fordi jeg ved,
at instruktørerne får en god, solid grunduddannelse og løbende
efteruddannes, så deres træningsmetoder og viden holdes ajour.
(Og for nu ikke at starte en lang "følelsestråd", så er jeg sikker på, at
det findes der andre foreninger, der også uddanner godt - jeg har bare ikke
kendskab nok til, at jeg vil udtale mig om dem)

Held og lykke på "jagten"

Mvh. Lars
(aktiv DKK hvalpeinstruktør)

Fra : Søren Voigt

Dato : 23-03-03 20:58

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
> Jeg ville bare lige høre om der var nogen af jer herinde som kender til
> opdrættere som har brune labrador retriver hvalpe nu.

Og husk så
..... at den rigtige hund aldrig har den forkerte farve

mvh
Søren Voigt

Fra : Bjergskoven

Dato : 24-03-03 11:33

Hej Vibeke

> [...]
> opdrættere som jeg har mailet. Men kender I nogen andre (ud over Hanne
> Koldkjær i Dybvad og Hedin i Kirke Såby)?

Prøv at kontakteTove Vallentin Hjorth. Tlf. 5671 2177. I opdrættervejviseren
står hun som opdrætter af brune labber.

Hilsen

Merete

Fra : René Kofoed

Dato : 25-03-03 19:06

Hej Vibeke.
Prøv at finde Kennel Brown Hunt på nettet.
MVH Susanne