Garn af "egen" uld
Fra : Mette Jensen

Dato : 23-03-03 15:39

Hej!

Jeg har en meget langhåret kat. Jeg har efter lange overvejelser, besluttede
mig til at samle hans lang og meget bløde pels samme og strikke et par
hansker af det.

Men hvad gør jeg? Skal ulden vaskes inden det kartes? (Og med havd?) Eller
er det ikke nødvendig? Der er jo som sådan ikke urenheder i ulden. Kan jeg
nøjes med at vaske handskerne når de er færdige? Ville det bedste være at
spinde det på en rokke eller hvad?

Gode råd modtages med tak. Evt henvisninger til sider på nettet.

Med venlig hilsen Mette Jensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-03-03 16:46

"Mette Jensen" <mette@chimera-mainecoon.dk> writes:

> Jeg har en meget langhåret kat. Jeg har efter lange overvejelser, besluttede
> mig til at samle hans lang og meget bløde pels samme og strikke et par
> hansker af det.

Jeg faldt selv over denne side på et tidspunkt:
http://www.hundeuld.dk/

Der står vist ikke så meget, men om ikke andet, kan du jo prøve at
skrive en mail og spørge om lidt råd og ideer.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Mette Jensen

Dato : 24-03-03 17:51

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg faldt selv over denne side på et tidspunkt:
> http://www.hundeuld.dk/

Jamen det ser jo ud som jeg ikke er den enste, med denne tosset ide

Mange tak for linket.
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Birthe Pedersen

Dato : 25-03-03 21:28

Hej Mette.

Jeg har prøvet at spinde maine coon uld, og det kunne sagtens lade sig
gøre uden at karte det.
Hvis du har mulighed for det kan det være en idé at karte katteulden
sammen med en fin fåreuld, ca. 50/50, for at få det til at strække
længere og for at give det fåreuldens gode egenskab: elastisitet. Men
det er ikke nødvendigt.
Du kan spinde på enten håndten eller rok. Vælger du en håndten er det
vigtigt at den ikke er for tung og stor, da katteulden (i forhold til
det meste fåreuld) er kortfibret, glat og forholdsvis svær at få til at
hænge sammen. Desuden får du det bedste resultat hvis du spinder det
rimelig fint/tyndt, og en tung håndten vil gøre det svært at spinde
ulden uden at det knækker hele tiden!
Du bør vaske garnet før du strikker, mest fordi det kan krympe, og det
er smartest at det krymper *før* strikningen..
Vask skal være skånsom, i lunkent vand, gerne med hårshampoo eller
uldvaskemiddel og selvfølgelig ikke i vaskemaskinen og tørretumbleren!

Du skal være meget velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål.

Hej fra Birthe
www.garngalleriet.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 27-03-03 22:59

Birthe Pedersen wrote:

> Du skal være meget velkommen til at kontakte mig hvis du har
> spørgsmål.
>
> Hej fra Birthe

Mange tak for den fine beskrivelse. Vil straks gå i gang. Hvor købes en
håndten?
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-03-03 06:38

Thu, 27 Mar 2003 22:59:24 +0100, skrev "Mette Jensen"
<mette@chimera-mainecoon.dk> :

>Mange tak for den fine beskrivelse. Vil straks gå i gang. Hvor købes en
>håndten?

Det ser ud til at de har dem hos
http://www.terapi-hobby.dk/Side011.pdf

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Mette Jensen

Dato : 30-03-03 20:18

Tak for de gode svar!

Jeg vil nu gå i gang med samle uld til vanterne.

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk