påhængsmotor til opladning af batterri??
Fra : Jimmi W.

Dato : 23-03-03 12:25

Hej

Kan det lade sig gøre at bruge sin påhængsmotor til at oplade sit batterri
med???

Evt. Hvordan?

MVH
Jimmi W

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-03 16:26

"Jimmi W." <jimmi1311Fjern_Dette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e7d99a4$0$7591

> Kan det lade sig gøre at bruge sin påhængsmotor til at oplade sit batterri
> med???

Kun hvis det er en stor motor med generator. Ellers er der et lille strømudtag, der kan bruges
til lanterner, men det kan man kun sjældent lade med.

Claus

Fra : slet SBX8F

Dato : 23-03-03 17:37

Jimmi W. <jimmi1311Fjern_Dette@stofanet.dk> skrev:
> [...]

Jeg regner selv med at skulle have koblet min påhængsmotor til
batteriet vha. at montere en ensretter over strømudgangen på
påhængsmotoern. Jeg har en 6 hk Evinrude der har indbygget 2 stk
12 volts veksekstrømsspoler på 35w.

Jeg har købt to "brokoblinger" af ensrettere og regner med at
montere dem parallelt så de tilsammen giver 70w (ca 6 amp).

Jeg regner ikke med at det bliver nødvendigt med et decideret
laderrelæ da strømstyrken er forholdsvis beskeden.... men det vil
tiden vel vise når lortet eksploderer....*g*

Men jeg gætter på at det kan lade sig gøre på denne måde da det så
vidt jeg ved er samme måde det fungerer på på en EU-scooter...

MVH

Fredy

Fra : Per J

Dato : 24-03-03 09:13

I meddelse: 10484374760.0489402427888805@dtext.news.tele.dk.
Skriver slet SBX8F via sin e-mail <fsc@SBX8Findustri.dk>:

> Jeg har købt to "brokoblinger" af ensrettere og regner med at
> montere dem parallelt så de tilsammen giver 70w (ca 6 amp).

Du får ikke mere ud af generatoren end den kan yde, uanset hvor mange
brokoblinger du monterer.

> Jeg regner ikke med at det bliver nødvendigt med et decideret
> laderrelæ da strømstyrken er forholdsvis beskeden.... men det vil
> tiden vel vise når lortet eksploderer....*g*

Jeg ville nok monterer en eller anden form for spændingsregulering efter
brokoblingen.

> Men jeg gætter på at det kan lade sig gøre på denne måde da det så
> vidt jeg ved er samme måde det fungerer på på en EU-scooter...
>
> MVH
>
> Fredy

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Tore og Helle

Dato : 27-03-03 08:17

Jeg vil tro, at det billigste og nemmeste er at købe et ekstra batteri, der
fungerer som reserve, som du tilslutter efter behov. Det behøver jo ikke
være så fancy alt sammen

Tore
Rosa
www.rj85.dk

<3e7d99a4$0$7591$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

Fra : Fly

Dato : 29-03-03 21:57

Kan det lade sig gøre at bruge sin påhængsmotor til at oplade sit batterri
med???

Evt. Hvordan?
----------------------------------
Hejsa!

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - bruger det selv af og til!

Som Fredy skriver i sit svar, så er det et spørgsmål om at få ensrettet den
spænding motoren giver. Dette er nemlig typisk vekselstrøm, og det spiller
ikke liiiige så godt sammen med en akkumulator. En ensretter kan du enten
selv lodde sammen af 4 kraftige dioder (koster under 20,- kr. i alt) eller
købe en færdig fyr til ca. 30-35 kr. Den færdige måske endda klar til at
sætte spadestik på direkte.

En færdig "diodebro" sluger en smule af spændingen, så min erfaring er at
med min motor bliver der ladet meget minimalt eller slet intet ved tomgang
eller lave omdrejninger. Omvendt får jeg 2-3 ampere ved fuld riv, og det er
trods alt cirka det halve af hvad jeg lader med på landstrøm. Så det er da
bedre end ingenting.

Spændingen på min motor ligger i tomgang på 12-12,5 volt på "udgangen" af
diodebroen og det giver som sagt ikke den vilde ladestrøm. Ved fuld riv får
jeg op til 17 volt - stadig på "udgangen" af diodebroen. Det er lige i
overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
heller ikke holde ud til at høre på motoren.

Det kan lade sig gøre at bygge en spændingsregulator, men det kræver lidt
snilde med en loddekolbe. Vil du bruge flere penge kan du købe dig en billig
lader til bilbatteri - altså sådan en til 230V. Fra den kan du snuppe den
smule elektronik der begrænser både spænding og ladestrøm - så beskytter du
da akkumulatoren.

Håber ikke at det var helt sort snak
Og var det - så uddyber jeg gerne!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-03-03 01:42

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
> heller ikke holde ud til at høre på motoren.

Problemet er, at selv om du kan måle op til 17 volt, så er den spænding ikke stabil. Prøv at
belaste den med 3-5 amp og mål så din spænding, den kommer væsentlig længere ned og
laderesultatet er derefter.

Claus