Lorte farver :-D
Fra : Brian Slot

Dato : 23-03-03 10:30

Hejsa

Jeg har et problem som er ved at drive mig til vanvid..... Jeg har lavet en
masse grafik i photoshop til min hjemmeside. I alt dette grafik har jeg
anvendt den samme blå baggrunds farve - nemlig #0183C1. Derefter har jeg så
sat det ind på min HP, hvor jeg så også har skrevet samme farvekode i min
HTML - eks. <body bgcolor="#0183C1">...... Men jeg for stadig henvendelser
fra folk der siger at der er 2 forskellige farver - og at mit grafik fra
photoshop derfor ikke "flyder ud i" resten af siden. Og meninger var jo
netop at det grafik jeg har lavet i photoshop skulle ligne en del af
baggrunden, uden at der var en kant så man kan se at det blot er et billede
der er sat ind.......

Men hvad skal jeg gøre - eller hvad gør jeg forkert ???

Brian
www.saftkongen.dk

Fra : RO

Dato : 23-03-03 11:10

"Brian Slot" skrev:
> I alt dette grafik har jeg
> anvendt den samme blå baggrunds farve - nemlig #0183C1.
-KLIP-
>Men jeg for stadig henvendelser
> fra folk der siger at der er 2 forskellige farver - og at mit grafik fra
> photoshop derfor ikke "flyder ud i" resten af siden.

Hej Brian
Opret et tomt billede f.eks. 25 x 25. Fyld billedet med
din baggrundsfarve. Brug dette billede som baggrundsbillede.
--
Mvh. RO

Fra : *XxX*

Dato : 23-03-03 19:49

"RO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> -KLIP-
>
> Hej Brian
> Opret et tomt billede f.eks. 25 x 25. Fyld billedet med

Lav en der fylder 1x1 eller 2x2 så fylder den ikke så meget slevom en på
25x25 er lille.

Fra : Bent Andersen

Dato : 23-03-03 18:02

> [...]

billede
> der er sat ind.......
>
> Men hvad skal jeg gøre - eller hvad gør jeg forkert ???

Det jeg tror at du gør forkert er at du laver din grafik med cmyk-farver og
så eksporterer/gemmer du billedet som .jpg format, og det arbejder i
RGB-farver ,og der er himmelvid forskel på disse to farveskalaer, prøv
f.eks. at sammenligne farven "blue" så ved du hvad jeg mener. Det der går
galt er nemlig at Photoshop anvender navnet på farven, og ikke udseenet på
farven, når den laver om fra cmyk til RGB.

Morale: anvend altid RGB-farveskala til fremstilling af internet-grafik.

Bent
www.seritex.dk
www.t-shirtshop.dk

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-03-03 16:01

"Bent Andersen" <Seritex@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> farven, når den laver om fra cmyk til RGB.
>
> Morale: anvend altid RGB-farveskala til fremstilling af internet-grafik.

Der er kun 216 sikre webfarver. Et komprimeret .jpg billede, hvor du
oprindeligt har sat farven til #whatever vil ikke vise farven #whatever på
skærmen. Desuden viser de forskellige browsere farverne forskelligt - meget
forskelligt. Hvis du skal ha' noget til at flyde sammen med en
baggrundsfarve skal du vælge én af de sikre webfarver og ikke lave den som
..jpg men som .gif.

Og det har ikke en pind med CMYK at gøre, da en skærm ikke viser rgb farver.

mvh
Ulrik

mvh

Ulrik

Fra : Bent Andersen

Dato : 25-03-03 00:42

Hej

> Der er kun 216 sikre webfarver.

det skal nok passe

> Et komprimeret .jpg billede, hvor du oprindeligt har sat farven til
#whatever vil ikke vise farven #whatever på
> skærmen.

Jo, hvis du kører 16 bit eller der over, også kaldet ægte farver

[...]

Det kan nu sagtens lade sig gøre med .jpg
hvis du kigger mine bannere (top og bund) på www.t-shitshop.dk kan du se at
jeg har ret

< Og det har ikke en pind med CMYK at gøre, da en skærm ikke viser rgb
farver.

det er ikke skærmen der er problemet i denne sammenhæng, men oversætteren
der skal lave om fra CMYK til JPG.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 26-03-03 13:45

> [...]
> Jo, hvis du kører 16 bit eller der over, også kaldet ægte farver
> Det kan nu sagtens lade sig gøre med .jpg

LOL - hvad kan man købe i en t-shitshop ???

Lasse

Fra : Bent Andersen

Dato : 26-03-03 23:05

> LOL - hvad kan man købe i en t-shitshop ???

*GGG* Ok, det burde jeg have gjort bedre

Bent
www.seritex.dk
www.t-shirtshop.dk