Hej Kirsten!
Det med de ugifte mødre er rigtig nok, men med de dødfødte eller senere døde
udøbte børn er jeg ikke sikker på. I ældre tid, hvor børnene blev døbt
imiddelbart efter fødslen eller den førstkommende søndag, var mødrene
sjældent med i kirke. Du vil derfor mange gange først se mødrene
indledt/introduceret i kirken 6-8 uger måske mere efter fødslen.
Det er en meget gammel skik, der står i forbindelse med Moselovens
Renselsesskikke ( 3 Mos.12, jvfr. Lk. 2, 22f.) En tid var skikken påbudt.
Fra 1754 blev skikken frivillig, da mange rangspersoners hustruer søgte om
at blive fritaget for den. Kilde: Kirkeleksikon for Norden bd. II side 546.
Introduktionen var en højtidelig/festlig anledning som også skæppede i
præstens kasse. Man kan egentlig godt forstå at der var grund til at feste,
da det jo var glædeligt at barnemoderen havde overlevet fødslen( min egen
mening) i en tid hvor mødrene ofte døde i forbindelse med fødslen.
At den ugifte mor ikke blev introduceret er vel også forståeligt. I mange
tilfælde var det en stor skam over familien, som der jo ikke var nogen grund
til at fejre, i andre tilfælde (nok de fleste) var det en fattig pige som
ikke havde penge til at betale præsten offer for introduktionen. Så mon ikke
de senere regler er baseret på praktiske grunde.
Kirkeleksikon nævner ikke noget om dødfødte børn eller udøbte døde børn.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen
"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
news:ompq7v8r63rq4s9unmr24fg4rrmen5cpdu@4ax.com...
> Mødre, der havde født børn, vel at mærke ægte! børn, blev i hvert fald
> i begyndelsen af 1800-tallet "indledt i kirken", ofte samme dag, som
> barnets dåb blev konfirmeret i kirken (i Varpelev lader det til, at
> alle børnene blev hjemmedøbt på deres fødselsdag elller dagen efter og
> derefter fremstillet i kirken til konfirmation af dåben nogenlunde som
> vores børn i dag bliver døbt et par måneder efter fødslen).
>
> De uægte børn blev også hjemmedøbt, og dåben konfirmeret i kirken, med
> faddere og det hele, men den stakkels ugifte mor blev ikke "indledt i
> kirken".
>
> Og så har jeg set, at heller ikke mødrene til børn, der var enten
> dødfødte eller døde inden konfirmationen af dåben, blev "indledt i
> kirken", og det uanset om de var skolelærerens, skovfogedens,
> gårdejerens eller indsidderens kone.
>
> Jeg kan ikke finde nogen forklaringer nogen steder, nok fordi jeg ikke
> ved, hvor jeg skal lede.
>
> Hvad betød egentlig denne "indledning i kirken"? Og hvorfor blev de
> døde børns mødre ikke indledt? Og hvorfor egentlig heller ikke de
> uægte børns mødre?
>
> Tanker en kold solbeskinnet søndag morgen i kirketiden; her i Varpelev
> er det nemlig ofte kl. 9.00
>
> Venlig hilsen
> Kirsten
> --
>
> Kirsten Bjørneboe
>
http://www.varpelev.dk