Hvis feltet er tomt?
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 06-12-00 22:55

Jeg har forsøgt at lave noget med et udtræk rs og så vil jeg gerne have
lavet det sådan at hvis et felt er tomt skal den stoppe og skrive en tekst
hvis feltet er udfyldt skal den fortsætte, men jeg er i tvivl om hvad jeg
skal bruge er det select case eller skal det være if rs.ting = tomt then
this ting else.
Case tingen er mig bekendt et valg mellem true eller false men hvad er
feltet hvis den er tom, den er vel ikke nogen af delene så?

Jeg er Kode-trængende så har du noget må du gerne poste.

Mogens

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 06-12-00 23:00

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du vil. Det lyder faktisk som om det du
i virkeligheden gerne vil, burde gøre i sql'en og ikke i asp. Men her er
et forsøg:

Set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.open ConnectionString
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

rs.open sql, conn
do until rs.eof
If IsNull(rs("feltet")) Then Exit Do
Response.Write "Feltet indeholder: "
Response.Write Server.HtmlEncode("" & rs("feltet")) & "<br>"
rs.movenext
loop
rs.close

Set rs=Nothing
conn.close
Set conn=Nothing

--
Lauritz

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 06-12-00 23:19

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke helt sikker på, hvad du vil. Det lyder faktisk som om det du
> i virkeligheden gerne vil, burde gøre i sql'en og ikke i asp. Men her er
> et forsøg:
Ja det er noget kringlet noget jeg har gang i, dog uden at skele til den
forestående højtid.

> Set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
> conn.open ConnectionString
> Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

> [...]
Betyder det her oversat til jysk "hvis feltet er tomt så skrid" og det der
IsNull er det noget man kan bruge i flæg.?

> Response.Write "Feltet indeholder: "
> Response.Write Server.HtmlEncode("" & rs("feltet")) & "<br>"
> [...]

Nå jeg prøve igen om jeg kan udtrække et tomt felt fra en database hvor jeg
ikke er sikker feltet er tomt !

Mogens

P.S jeg har været igang siden kl 0500 så det kan godt være det ikke kun er
mit RS der er tomt

Fra : N/A

Dato : 07-12-00 08:21

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-00 08:21

Lauritz Jensen <lauritz2@hotmail.com> wrote in message

> Funktionen "IsNull" retunerer true, hvis feltet indeholder en null værdi
> (man bliver nød til at bruge funktionen, null ikke er lig null (og null
> heller ikke er forskellig fra null)). Jeg gik ud fra, at du med "hvis et
> felt er tomt", mente at feltet var null. Men det kan jo også være, at du
> bare mente at et tekstfelt indeholdt en tom streng?

Hvis det er tom streng man vil tjekke på, så bruger de fleste rs("feltet")
<> "" eller lign
Men faktisk så er konstruktionen Len(rs("feltet")) > 0 bedre (læs hurtigere
i afvikling)
Men den vil fejle hvis feltet er lig med Null
Man kan så tjekke for den situation tidligere i scriptet - eller bruge denne
konstruktion
Len(rs("feltet") & "" ) > 0
Der vil fange begge situationer, men man skal dog være opmærksom hvad det er
man vil opnå/fange

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 07-12-00 12:11

Peter Lykkegaard wrote:
[hvordan man checker om et felt er "tomt"]
> [...]
> Men den vil fejle hvis feltet er lig med Null
> Man kan så tjekke for den situation tidligere i scriptet - eller bruge denne

Den sidste skal man passe lidt på med for vi husker jo alle SQL Server
6.5, hvor null, konverteret til en streng, hvade længden 1 (i øvrigt er
det noget kludder). Hvis det er access, der er databasen, så er "Tillad
Nul Længde" jo også slået fra (ik'?) og så er der ikke det problem.

--
Lauritz

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-00 12:39

> Peter Lykkegaard wrote:
> [hvordan man checker om et felt er "tomt"]
>
> Den sidste skal man passe lidt på med for vi husker jo alle SQL Server
> 6.5, hvor null, konverteret til en streng, hvade længden 1

Len(Trim((rs("feltet") & "" )) > 0
Burde klare det, ellers misforstod jeg det?

> (i øvrigt er det noget kludder).

Kludder? - Jeg kan godt følge dig
Er det den her du tænker på
Len(rs("feltet") & "" ) > 0??

Hvis man tænker at tage Certificering i VB (Set konstruktionen i forb
m/Access), så er det et af spørgsmålene...
Og label guiden (Access) bruger konstruktionen i stor stil, og med ganske
fornuftigt resultat..

> Hvis det er access, der er databasen, så er "Tillad
> Nul Længde" jo også slået fra (ik'?) og så er der ikke det problem.

Og man kan slå det til, det kan der også være en grund til...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 07-12-00 22:00

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Len(Trim((rs("feltet") & "" )) > 0
> Burde klare det, ellers misforstod jeg det?

Den kan lige klare det næsten, for jeg måtte lige fjerne en af de
venstrehængte bananer (4vs.3) og lave > om til = så fik jeg det resultat som
jeg kunne bruge.

> mvh/Peter Lykkegaard

Og tak for hjælpen begge to

/Mogens