IBM 30GB(deskstar) & Asus A7V133!?
Fra : Morten

Dato : 19-03-01 23:24

Har lige fået min nye "vidunder-maskine" op at køre, men er lidt i tvivl om
følgende:

A7V133 kan jo køre Ultra ATA100 eller RAID0-så vidt jeg har forstået, og har
derfor fire porte til fladkabler. Nemlig:

-PRIMARY Ultra ATA 100 IDE.
-SECONDARY Ultra ATA 100 IDE.
-PRIMARY IDE.
-SECONDARY IDE.

IBM-harddisken har jeg sat til master, og forbundet til -PRIMARY Ultra ATA
100 IDE.
Mit DVD-drev(AOpen 1640), har jeg indstillet til slave, og forbundet
til -SECONDARY IDE.
I bios, og ved opstart, kan jeg ganske rigtigt se, at DVD-drevet bliver
fundet som secondary slave, men den siger -No primary master detectet-eller
sådan noget. Den virker fint, og ved opstart ser jeg også den korte besked
at Ultra ATA er enabled(jeg har installeret den Promise Ultra ATA driver,
der fulgte med motherboardet!). Er der noget galt, eller er den bare i
vinkel? Jeg burde måske sætte DVD´en til secondary master?
Senere i opstarten er det ligesom om den registrerer IBM harddisken, men i
hvilken sammenhæng ved jeg ikke!

Lige tilsidst: hvis jeg går ind i programmet "systemoplysninger" under
systemværktøjer (bruger Me),
og vælger det punkt der hedder noget som; enheder med konflikter/problemer,
siger den at jeg har en "fejlkode 22". Hvad er det, eller hvordan finder jeg
ud af det????

Nok for denne gang, jeg vender formentligt frygteligt tilbage, med endnu
flere dumme/svære spørgsmål!!!

mvh
Morten

Fra : Kim Nielsen

Dato : 21-03-01 16:13

Jeg har nøjagtig samme problem med en maxtor HD på 30 Gb.

Har prøvet på 2 forsk PCer. Når Jeg sætter DVD drev på promises kanal2
detekter den ikke længere HDen på kanal1.
Piller jeg dvd en af kanal2 detekter den fint HDen på kanal1.

Sætter jeg HDen som slave på kanal1 uden en master detekter den også fint
det hele.

Har virket før med en 40 gig HD.

Mit bud er at det er noget bøvl i promise controllerens bios. Jeg har
opdateret til nyeste hos ASUS build35 uden at det har hjulpet.
Håber næste opdatering hjælper.

I mellemtiden har jeg sat DVDen over på via controlleren.
Ser ud til at det kun er når HD er primær master på promise og der er DVD på
sekundær at problemet opstår.

Så kan du skovle det omkring som du ellers har lyst til.

Kim Nielsen