Inkompatibel CPU - hvad sker?
Fra : Kim Bækgaard

Dato : 22-03-03 21:30

Hej

Jeg har gennem DBA købt (måske katten i sækken?) et bundkort fra en Compaq
PC. Sælger vidste ikke hvorfra det egentligt kom, men jeg er nået frem til
at det formentligt er en Presario 7500

Den eneste socket 370 CPU jeg har i huset p.t. er en 400 MHz PPGA Celeron,
som i hvert fald ikke kan bringe liv i dyret. Én ting er at det formentligt
betyder at bundkortet ikke understøtter PPGA, men kun coppermine (tjekkede
lige at Presario 7500 fås fra 566 MHz Celeron og op), men der sker absolut
intet - ingen blæsere, bippen eller tilsvarende.

Kan det totale fravær af nogen form for reaktion skyldes inkompatibel CPU,
eller betyder det at bundkortet formentligt er dødt?

Kim

Fra : Anders

Dato : 22-03-03 23:14

"Kim Bækgaard" <kim@REMOVETHISdevil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det totale fravær af nogen form for reaktion skyldes inkompatibel CPU,
> eller betyder det at bundkortet formentligt er dødt?

Dine ram kan være defekt.

/Anders

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 22-03-03 23:48

> Dine ram kan være defekt.

Nope - not the case. Det er verificeret i anden maskine at det virker.

Kim

Fra : Leony

Dato : 23-03-03 10:51

> Nope - not the case. Det er verificeret i anden maskine at det virker.

Nogle Compaqmaskiner er lidt kræsne med hvilke RAm der puttes i dem.
Derfor er det ikke sikkert at de virker i Compaq'en, selvom de virker i
en anden maskine.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 23-03-03 13:01

> Nogle Compaqmaskiner er lidt kræsne med hvilke RAm der puttes i dem.
> Derfor er det ikke sikkert at de virker i Compaq'en, selvom de virker i
> en anden maskine.

OK - men vil det resultere i absolut ingen reaktion når man sætter strøm
til?

Fra : Leony

Dato : 23-03-03 13:33

> OK - men vil det resultere i absolut ingen reaktion når man sætter
> strøm til?

Ja. Mskinen skal have monteret RAM for at fungere.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 23-03-03 16:40

[snip]

> Ja. Mskinen skal have monteret RAM for at fungere.

Øhm ja - fungere. Men bundkortet vil bippe hvis det ikke detekterer RAM
det kan bruge.

Mvh
Michael

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 23-03-03 16:44

> Øhm ja - fungere. Men bundkortet vil bippe hvis det ikke detekterer RAM
> det kan bruge.

Det mente jeg også - der er svjv 2-3 mulige grunde til at intet sker: De to
sikre er dødt bundkort, eller død PSU - men jeg kan ikke huske hvad der
sker, hvis CPU er fraværende eller inkompatibel. Vil skidtet (bundkortet)
bippe, starte blæsere eller bare opføre sig som beskrevet - nemlig ved slet
ikke at vise tegn på liv?

Fra : Villy Jensen

Dato : 23-03-03 18:51

> [...]
> sker, hvis CPU er fraværende eller inkompatibel. Vil skidtet (bundkortet)
> bippe, starte blæsere eller bare opføre sig som beskrevet - nemlig ved

Død skærmkort = BIP (som regel!)
RAM ej monteret = BIP!

Død CPU = nul bip
Død PSU = nul bip
Kortslutning i RAM, skærmkort eller anden
enhed = nul bip (samme som død eller kortsluttet PSU)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 23-03-03 18:58

> [...]
> Død PSU = nul bip
> Kortslutning i RAM, skærmkort eller anden
> enhed = nul bip (samme som død eller kortsluttet PSU)

Takker - jeg må ud og finde mig en anden CPU at forsøge med

Kim

Fra : Leony

Dato : 23-03-03 17:33

"Michael Jørgensen" <antispam@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Øhm ja - fungere. Men bundkortet vil bippe hvis det ikke detekterer
> RAM det kan bruge.

Det har du selvfølgelig ret i.