Kandarbid - køb/erfaringer?
Fra : Joker

Dato : 19-03-01 23:01

Hej
Jeg har problemer med at få min hest til at acceptere kandarbiddet. Den
suger ikke på samme måde, som den gør på trensebiddet, men rækker tunge og
forsøger at åbne munden ofte under træningen. Og det er ikke fordi det er
nyt for den - har redet med det i mere end et år.
I øjeblikket forsøger jeg mig med en tyk og blød stang med en meget lille
bue. Det er ikke optimalt.

Er der nogen, der har et Kyra K - kandarbid til salg?
Jeg har hørt at den skæve bue på disse bid ofte fører til en bedre accept?
Str 13,5cm

Ellers er jeg meget modtagelig over for andre gode råd!

Fra : Louise Lorentsen

Dato : 20-03-01 08:33

Hej

Jeg rider til dagligt med et almindeligt (ikke alt for tykt) HS argentan
trensebid. Da jeg skulle i gang med kandaret på min unge hest flyttede jeg
(efter opfordring fra berider) trensebiddet til kandaret og brugte det som
bridonbid. Det gav en dejlig velkendt fornemmelse på kandaret.
Husk at bridon og stang skal väre af samme metal. Dvs. bruger man sit argentan
trensebid kräver det en stang af argentan.

Mvh. Louise

Joker wrote:

> [...]
> suger ikke på samme måde, som den gør på trensebiddet, men rækker tunge og
> forsøger at åbne munden ofte under træningen.

<klip>

Fra : Camilla Reib

Dato : 21-03-01 16:17

hvis din hest ikke accepterer det, kan det være den ikke forbinder det med
noget godt.... Da min skulle "lære" at gå med det, startede jeg med at ride
lange skridtture med det, så lærte hun hurtigt at det ikke var farligt...
-camilla.

Fra : Isis

Dato : 26-03-01 07:40

Er du sikker på at hesten din har stor nok munn til at den lett kan
akseptere kandar? Noen av dagens ridehester er avlet fram slik at deres munn
er for liten til at hesten kan klare å ha det behagelig med kandar!
Da er en mulighet å ga til tynnere bitt..men det vil igjen gjøre bittet mya
skalrpere og hesten vil kanskje ikke akseptere det av denne grund.
Lykke til videre.