Måske alligevel diskusprolaps
Fra : basse

Dato : 22-03-03 15:02

Hej igen !

Jeg skrev i et tidligere indlæg at vores hund, Bianca tilsyneladende havde
fået en nervelæsion i ryggen. I dag var vi så på ny hos dyrlægen, hvor der
blev taget røntgenbilleder.

Ud fra røntgenbillederne mener dyrlægen alligevel, der er tale om en
diskusprolaps, selvom hans undersøgelse af Bianca i går ikke viste tegn på
dette.

Vi skal se det an i en uges tid, hvor hun får indsprøjtninger med
binyrebarkhormon. Alt efter hvordan den uge forløber, kan det så vurderes om
hun vil kunne komme sig.

Det er bare så hårdt og jeg føler i den grad med Apollos familie, som også
skulle vente på dommen. Samtidig er det forfærdeligt at se på Bianca, som
hverken kan stå eller gå og skal bæres ud i haven for at besørge, hvilket
hun så heller ikke kan finde ud af, fordi hun ikke kan komme til at sætte
sig rigtigt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det ikke var bedre
bare at få hende aflivet med det samme, men det er altså ikke dyrlægens
vurdering, da han har erfaring for, at et hund med diskusprolaps godt kan
komme på benene igen også uden operation.

Det lader heldigvis ikke til at hun har smerter, men hun forstår
selvfølgelig ikke, hvad der sker og er derfor noget nedtrykt og forvirret.

Vi krydser fingre og håber på et godt resultat.

Hvis der er nogen herinde, der har erfaring med diskusprolaps, vil jeg gerne
høre om det.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Smat

Dato : 22-03-03 16:14

"basse" skrev d. 22-03-03 15:02 dette indlæg :
> [...]
>
> Vi krydser fingre og håber på et godt resultat.
>
> Hvis der er nogen herinde, der har erfaring med diskusprolaps, vil jeg

Hej Rebekka.

Tro mig, vi føler i den grad også med jer. Jeg ved intet om hunde og
diskusprolaps. Men ville bare lige sende mine tanker til dig. Jeg sidder
jo på den anden side af alting og har åndet lettet op, jeg håber I vil
få det på samme måde om en uge.
I hvert fald, vores dybeste medfølelse.

Apollo og Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : dorthe jensen

Dato : 22-03-03 21:16

Hej
Mine forældre havde engang en hund som havde brækket ryggen og vi prøvede
med kiropraktor men vi kom for sent til ham for ellers mente han at han
kunne have hjulpet den godt på vej. den blev desværre aflivet da den ikke
kom til at gå normalt igen og det kunne den ikke trives med.
Jeg kom til at tænke på oom det muligvis kunne være en ide for jeres hund
for så var det jo værd at snakke med dyrelægen om og høre hans mening.
Håber at hun snart får det bedre.

venlig hilsen Dorthe

Fra : x Vuf x

Dato : 25-03-03 22:21

Sat, 22 Mar 2003 15:01:43 +0100, basse wrote:

> [...]
>vurdering, da han har erfaring for, at et hund med diskusprolaps godt kan
>komme på benene igen også uden operation.

Min hanhund fik Prednisolon. Det hjalp ham fuldstændigt over det.
men så vidt jeg husker, var det vist længere end 1 uge...
Det hjalp faktisk så hurtigt og så godt på ham, at jeg blev misundelig!
(Er opereret 2 gange for diskusprolaps)

>Det lader heldigvis ikke til at hun har smerter, men hun forstår
>selvfølgelig ikke, hvad der sker og er derfor noget nedtrykt og forvirret.

Jeg skal love dig for, at hun har smerter!!!

>Hvis der er nogen herinde, der har erfaring med diskusprolaps, vil jeg gerne
>høre om det.

Som sagt...Buster er helt over det.
Jeg gik dengang kun med til en behandling af ham, fordi jeg jo ikke
er blevet aflivet...endnu...hehe

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : basse

Dato : 26-03-03 20:39

Hej Sonja !

> Jeg skal love dig for, at hun har smerter!!!

Heldigvis er vi inkl. dyrlægen helt sikre på, at hun ikke har smerter -
derfor er dyrlægen nu også sikker på at det alligevel ikke er en
discusprolaps. Han kan ikke med 100% sikkerhed sige, hvad det er, men han
tror, det er en blodprop i rygmarven, der har skabt lammelsen.

Desværre er der ikke de helt store bedringer. Hun har i dag fået den sidste
indsprøjtning med binyrebarkhormon, hvis ikke hun er på benene fredag, skal
hun aflives.

Dyrlægen er sikker på, at hun ikke kommer sig, når ikke der er sket nogen
væsentlig bedring endnu, så medmindre der sker et mirakel, er vi uden hund
fredag eftermiddag og det er godt nok hårdt at tænke på.

Her bliver meget tomt uden hundene (for to måneder siden havde vi jo to
hunde), men vi er enige om udfra nogle meget fornuftsbetonede og
velovervejede grunde, at vi ikke vil have hund igen de næste mange år - lad
os nu se, om det holder.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 26-03-03 21:40

Wed, 26 Mar 2003 20:38:54 +0100, basse wrote:

> [...]
>discusprolaps. Han kan ikke med 100% sikkerhed sige, hvad det er, men han
>tror, det er en blodprop i rygmarven, der har skabt lammelsen.

Ok...Men havde det været en diskusprolaps, havde hunden også haft smerter!
De siger jo bare aldrig noget. Man skal være yderst opmærksom, for den
mindste forandring i hundens adfærd kan betyde (og gør det som regel), at
hunden har smerter.
Nu er jeg da ikke dyrlæge, men hvordan mener din dyrlæge, binyrebarkhormon
skulle hjælpe på en blodprop?

Fra : basse

Dato : 27-03-03 20:34

> [...]
> De siger jo bare aldrig noget. Man skal være yderst opmærksom, for den
> mindste forandring i hundens adfærd kan betyde (og gør det som regel), at

Det er jeg helt enig i og netop fordi Bianca på trods af den meget
ubehagelige situation ikke har ændret synligt på sin adfærd (andet end det
hun selvfølgelig er tvunget til pga. lammelserne) har vi vurderet, at hun
ikke har smerter og det samme er altså dyrlægens vurdering, når han har
undersøgt hende.

> Nu er jeg da ikke dyrlæge, men hvordan mener din dyrlæge, binyrebarkhormon
> skulle hjælpe på en blodprop?

Det tror jeg heller ikke, han mener, men da behandlingen blev sat igang, var
det på baggrund af en teori om i første omgang nerveforstrækkelse og dernæst
discusprolaps. Da vi var der til den sidste indsprøjtning, havde han
udviklet teorien om blodproppen, men var stadig ikke 100% sikker i sin sag
og derfor valgte vi at gøre den medicinske behandling med binyrebarkhormon
færdig. Den har desværre vist sig at være mere eller mindre virkningsløs og
derfor må vi i morgen gå den tunge gang for Biancas allersidste besøg hos
dyrlægen. Det er bare så ufatteligt hårdt, men selvom Bianca lader til efter
omstændighederne at have det godt, så kan vi jo med vores sunde fornuft godt
se, at hun selvfølgelig ikke kan leve sådan. Selvom hun skulle komme op på
tre ben (det venstre bagben fungerer nogenlunde), så vil hun stadig have et
højre bagben, der er totalt lammet og slæber efter hende og hun er desuden
begyndt at gnave i det. Så skal det amputeres, men kan hun leve med det og
skal man udsætte hende for alt det ? Det er nok heller ikke ret sandsynligt,
at hun kommer op og gå på det venstre bagben, når det ikke er sket endnu og
hvor længe skal man vente ? Dyrlægen kan ikke spore nogen som helst bedring
i forhold til hendes følsomhed i bagparten og han tror ikke på, at det
bliver bedre, så der er kun en vej nu.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-03 21:54

Thu, 27 Mar 2003 20:33:35 +0100, basse wrote:

>Dyrlægen kan ikke spore nogen som helst bedring i forhold til
>hendes følsomhed i bagparten og han tror ikke på, at det
>bliver bedre, så der er kun en vej nu.

Jeg tror desværre, du har ret Rebecca...Føler med dig..

Fra : Max Larsen

Dato : 31-03-03 10:28

Jeg har ikke personligt erfaring, men min kone (Bente Iversen) har da
før behandlet gravhunde med diskusprolaps og har fået dem til at
fungere ved hjælp af akupunktur. Prøv at ringe til hende på 70 20 11
44

Kærligst

Max Larsen

Fra : basse

Dato : 31-03-03 11:30

Hej Max !

> [...]
> før behandlet gravhunde med diskusprolaps og har fået dem til at
> fungere ved hjælp af akupunktur. Prøv at ringe til hende på 70 20 11

Tak for tilbuddet, men Bianca blev desværre aflivet i fredags, da hun ikke
gjorde ret store fremskridt mht. at komme til at gå igen. Iøvrigt kom
dyrlægen frem til, at der nok alligevel ikke var tale om en discusprolaps,
men nærmere en blodprop i rygmarven.

Vi var iøvrigt inde på om diverse former for behandling (f.eks. fysioterapi)
kunne hjælpe, men det mente dyrlægen ikke, da der var tale om dødt nervevæv
og det kan ikke "repareres" med nogen som helst form for behandling.

Hilsen Rebekka