vælg random poster fra database
Fra : Thomas

Dato : 22-03-03 11:24

Jeg vil gerne udvælge 5 random poster fra en tabel, men hvor posterne
samtidig har en attribut sat til "sand". Hvordan gør jeg det?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-03-03 11:27

Thomas wrote :

> Jeg vil gerne udvælge 5 random poster fra en tabel, men hvor posterne
> samtidig har en attribut sat til "sand". Hvordan gør jeg det?

Dit spørgsmål er i høj grad afhængigt af dit valg af database. Hvilken
bruger du ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : Thomas

Dato : 22-03-03 15:25

MS Access 2002

"Jesper Stocholm"
<skal.du.absolut.vise.min.emailadresse.ved.svar@stocholm.invalid> wrote in
message news:Xns93467462A57BCspamstocholmdk@130.226.1.34...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-03-03 18:37

Thomas <kroghjacobsen@hotmail.com> skrev:
>MS Access 2002

hvis du i din tabel har et fortløbende ID (uden huller!), så ville
jeg

1.
Udtrække det største ID via SQL, dvs
SELECT MAX(id) FROM Table

2.
Lave en liste over 5 tilfældige tal i intervallet fra 1 til MAX(id)

3.
Udtrække 5 rækker fra min tabel, hvor ID er i denne liste, dvs
SELECT Field1,Field2 FROM TABLE WHERE Id IN (<liste på 5 id>)

(listen af Ids skal være separerede med komma)

Tilfældige tal laves i ASP med Rnd-operatoren ...

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-03-03 01:28

Thomas skrev:

> MS Access 2000

Prøv at kigge her:
http://www.advice.dk/jakob/random.asp

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-03-03 11:20

Jakob Andersen wrote :

> Prøv at kigge her:
> http://www.advice.dk/jakob/random.asp

din idé er sådan set meget god ... men hvordan kan du forsvare at hente
en værdi fra samtlige rækker ud af din tabel før du begynder at finde
værdierne ? Hvis tabellen kun indeholder <100 rækker, så er det jo
ligegyldigt, men hvis den indeholder mange, mange flere, så vil
performance af din løsning blive katastrofalt lav.

Det er klart, at der kan være tilfælde, hvor din løsning er den eneste
mulige, men det bør i det mindste undersøges om det er muligt på andre
måder først.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-03-03 12:04

Jesper Stocholm skrev:
> din idé er sådan set meget god ... men hvordan kan du forsvare at hente
> en værdi fra samtlige rækker ud af din tabel før du begynder at finde
> værdierne ?

Jeg kan ikke forsvare det med andre argumenter end at Access ufattelig
meget mangler en randomgenerator der kan bruges fra ASP. Jeg arbejder
sjældent med access og har derfor ikke forsket meget i det, men som jeg
ser det ha man kun min mulighed hvis man _ikke_ har en "uhullet"
fortløbende unik nøgle. Hvis man har sidsnævnte kan man nøjes med at tælle
posterne fremfor at hente alle primærnøgler ud.

> Det er klart, at der kan være tilfælde, hvor din løsning er den eneste
> mulige, men det bør i det mindste undersøges om det er muligt på andre
> måder først.

Jeg vil frygtelig gerne se løsninger til at hente tilfældige poster fra en
access database hvor man ikke kan stole på at der ikke er "huller" i den
fortløbende unikke nøgle.

Nu har jeg lige for at sikre mig at jeg ikke tidligere har overset en
åbenlys løsning være omkring nogle af de respekterede sites og der er
ingen af disse der har nogle bedre alternativer:

http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2132
http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=65

Men som sagt vil jeg på ingen måde kalde mig selv Accessekspert, så hvis
der findes en randomfunktion der kan kaldes igennem ODBC/OleDB må jeg nok
indrømme at jeg har skudt gråspurve med kanonoer i mit eksempel.

--
Jakob Andersen