Forespørgsel vedr webdesign
Fra : Alexandar [4200]

Dato : 22-03-03 10:36

Hej.

Jeg har en forespørgsel, som I måske kan besvare. Websites kan efter hånden
laves på mange forskellige måder. Jeg mener her ASP, PHP osv.

Er der nogle her, som kan henvise til et sted, hvor man kan læse, hvilke
fordele og ulemper der er ved de forskellige måder at lave websites på.

Jeg mener ikke en kort beskrivelse, men en mere uddybende forklaring på
fordele og ulemper.

Mvh
Alexandar

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-03 13:35

"Alexandar [4200]" <alexandar@lackovic.dk> skrev
> [...]
> fordele og ulemper der er ved de forskellige måder at lave websites på.
>
> Jeg mener ikke en kort beskrivelse, men en mere uddybende forklaring på

Du nævnte ikke SSI. Det er en teknik, der er uafhængig af ASP/PHP, men som
kan kombineres med de to. At bruge SSI kræver blot, at din server
understøtter teknikken. SSI går ud på, at du genanvender stumper af kode
(eks. en menu) på flere sider. Derved er der kun en fil at rette i, hvis der
skal ændres i den samme stump kode på mange sider.

Du kan læse om SSI på denne side: www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
________

Jeg skal ikke gøre mig klog på forskelle/fordele/ulemper ved ASP kontra PHP.
Men før du roder dig ud i den helt store studietur, så undersøg lige hvad
din server understøtter.
Det vil være komplet tidsspilde at tilegne dig alt, hvad der er værd at vide
om PHP, hvis du kun kan bruge ASP - eller omvendt.

Du kan læse om ASP her: http://www.html.dk/tutorials/asp/
Spørgsmål om ASP på news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Spørg på news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php hvor du kan læse mere
om PHP

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Michal

Dato : 22-03-03 14:59

In news:b5hla7$c8n$1@sunsite.dk,
Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> Du nævnte ikke SSI. Det er en teknik...

eller JSP, Perl, Python, C, eller et hvilket som helst andet
programmeringssprog/scriptsprog som understøtter CGI.

http://hoohoo.ncsa.uiuc.edu/cgi/intro.html giver en god forklaring.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-03-03 16:13

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in

> Du nævnte ikke SSI. Det er en teknik, der er uafhængig af
> ASP/PHP, men som kan kombineres med de to.

Hvordan kombinerer man SSI og ASP/PHP ? - Jeg har aldrig hørt om det
og der er vist ikke nogen grund til at kombinere to ting når den ene
kan alt det den anden også kan...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Stig Nygaard

Dato : 22-03-03 16:35

Hej Henrik

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan kombinerer man SSI og ASP/PHP ? - Jeg har aldrig hørt om det
> og der er vist ikke nogen grund til at kombinere to ting når den ene
> kan alt det den anden også kan...

Øh, er du sikker på at du ikke bare bruger SSI sammen med dit ASP eller
PHP uden at vide at det er SSI? I hvertfald er det simpelt nok at
kombinere. Du kan bruge SSI koder helt som sædvanligt i dine ASP og PHP
sider.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-03-03 14:28

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote in

> Øh, er du sikker på at du ikke bare bruger SSI sammen med dit
> ASP eller PHP uden at vide at det er SSI? I hvertfald er det
> simpelt nok at kombinere. Du kan bruge SSI koder helt som
> sædvanligt i dine ASP og PHP sider.

1. Det var ikke mig der spurgte
2. Jeg bruger ikke SSI
3. Jeg tvivler på serveren på mit hotel er sat op til at SSI parse
PHP sider
4. Hva skulle ideen være i det det ?
5. Tror du ikke bare det er fordi ASP genkender og accepterer SSI
includes ?
6. Har du et eksempel med PHP/SSI kombineret uden yderligere
fixfaxerier ?

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 24-03-03 10:55

Stig Nygaard wrote:

> Øh, er du sikker på at du ikke bare bruger SSI sammen med dit ASP eller
> PHP uden at vide at det er SSI? I hvertfald er det simpelt nok at
> kombinere.

Står SSI ikke for Server Side Include og er det ikke det der sker
herunder:

team</a></td>
href="index.php?page=timeschedule">Timeschedule</a></td>
href="index.php?page=phproject">PHProject</a></td>

<?php
if ( isset($page) )
{
require($page . '.php');
}
else
{
require('main.php');
}
?>

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
/kenne
In Google non est, ergo non est!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-03 17:24

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> wrote in

> Står SSI ikke for Server Side Include

Jo.

> og er det ikke det der sker herunder:

[snip: html]

> <?php
> if ( isset($page) )
> {
> require($page . '.php');
> }
> else
> {
> require('main.php');
> }
> ?>

Nej, det er en 100% php løsning med PHP´s require.

En SSI af samme ville være noget i stil med:
<!--#include "main.php"-->

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-03-03 09:04

Kenneth Kristensen wrote:

> Står SSI ikke for Server Side Include og er det ikke det der sker
> herunder:

[snip]

> require($page . '.php');

Jo - det er en includeprocedure som foregår serverside - så det er det!

/Jesper Brunholm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 17:19

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in

> Jo - det er en includeprocedure som foregår serverside - så det
> er det!

Normalt er SSI = SHTML og det er ikke PHP.

Men ellers har du ret.

Fra : jopa

Dato : 22-03-03 17:10

Davs du
Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev bla:
> Du nævnte ikke SSI. Det er en teknik, der er uafhængig af ASP/PHP,
> men som kan kombineres med de to.

Hej Erik
Er det ikke en lidt akavet vej at køre.
Nu er jeg jo kun en glad amatør der arbejder lidt med pHp, men kan ikke
forstå at det skulle være fordelagtigt at kombinere SSI med pHp.
Forklar forklar.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-03 17:26

Hej John
"jopa" <j@paulsen.mail.dk> skrev
> [...]
> Nu er jeg jo kun en glad amatør der arbejder lidt med pHp, men kan ikke
> forstå at det skulle være fordelagtigt at kombinere SSI med pHp.

Jeg har ikke for to ører begreb om PHP.
Derimod har jeg på Hjemmesideskolen kombineret SSI med ASP, hvilket kører
uden problemer.
Så for mig var det en nærliggende tanke, at den anden kombinationsmulighed
eksisterer.

Fra : jopa

Dato : 22-03-03 17:54

Davs du
Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev bla:
> Jeg har ikke for to ører begreb om PHP.
> Derimod har jeg på Hjemmesideskolen kombineret SSI med ASP, hvilket
> kører uden problemer.

Hej Erik
Ok men hvad skulle så fordelen være ved at Køre ASP sammen med SSI ?
Mener blot at bruger du ASP kan jeg ikke se nogen nødvendighed for SSI.
Kan være jeg ikke er så klarsynet lige nu har lige trampet 50 km i pedalerne
i det dejlige vejr (OT)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-03-03 09:48

jopa wrote:
> Ok men hvad skulle så fordelen være ved at Køre ASP sammen med SSI ?

At man kan trække et par småting ind i sine sider ad behov

Det er et spørgsmål om det _er_ to forskellige teknologier - det kommer
lidt an på hvad man mener med SSI. Ret beset står det for
ServerSideInclude, som man kan udføre med CGI-scripting (og mange
forbinder forkortelsen med dette alene) i stilen:
<!-- #include virtual="/band.htm"-->

Det kan dog også let laves med php
<?php include('/band.htm'); ?>

- og med asp (som jeg ikke lige kan demo'e en kodelinie på), og i øvrigt
garanteret også med perl, asp.net, jsp osv...

Umiddelbart vil jeg tro at det kræver mindst arbejdskraft af serveren at
holde sin serversidescripting i et sprog pr side der loades, men der
skulle ikke være noget galt i at kombinere, hvis det er der man er nået
til med sine scriptingkundskaber.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-03-03 14:26

> [...]
> loades, men der skulle ikke være noget galt i at kombinere, hvis
> det er der man er nået til med sine scriptingkundskaber.

ASP kan svjv parse SSI includes også så det er kun en parser der
bruges - men to "sprog" og det er IMHO uheldigt at blande på den
måde.
Jeg er ikke sikker på f.eks. apache kan sende siderne gennem to
parsere hvilket skulle være nødvendigt for at bruge f.eks. PHP og
SSI.

Fra : Sparre

Dato : 24-03-03 22:27

> [...]
> guy, the best golfer is a black guy, France is accusing the US of
> arrogance and Germany doesn't want to go to war."

Kan særdeles godt lide din signatur....

FUT: et.sted.i.irak

--
Sparre