venter på aflivning:(
Fra : Esben Klock

Dato : 21-03-03 22:08

Kære Gruppe.

Jeg vil fortælle at min hund er syg og jeg venter på at aflive den. Den har
cancer. Jeg har været nød til at være væk fra den i 3 md. Det er en 11 ½
år gammel tæve, hun hedder chivas. Jeg fik hende da jeg var 17 fordi hun
skulle aflives af sine ejere fordi hun hærgede når hun var alene i 8-9
timer. Hun var 9 md. Dengang. Jeg kunne egentlig ikke have hund og det var
meningen at en ven skulle tage henne men vennen ombestemte sig, heldigvis.
Jeg havde ikke et fast sted at bo og vagabonderede mellem forskellige steder
.. Jeg kom tilbage til hende for 2 uger siden. Jeg havde lagt mærke til en
større drikkelyst hos hende og fik en tid hos KVL dyrehospital i tirsdags.
De tog en blodprøve som viser at hendes levertal er 10 gange så højt som
normalt og et blodtal som er på 32 hvor mindste normen for en rask hund er
39.

Det skal også nævnes at hun har haft svulster i mælkekirtlerne tidligere
som hun er blevet behandlet for med en ret stor operation. Det var et ret
stort sår hun fik fjernet et helt bryst. Det var ret hårdt for hende
dengang. Desværre kom der igen svulster i mælkekirtlerne. Jeg ville ikke
gentage operationen da hun allerede var ca.10 år da det kom igen. De har
været små som knappenålhoveder siden men indenfor de sidste 3-4 md. Er to af
dem vokset eksplosivt og er som et lille hønseæg nu.

Dyrlægen tog røntgenbilleder af hendes bryst og bug i dag for at se om der
var svulster i lungerne og om der var noget at se på lever, nyre o.s.v.

" Desværre" var der ikke noget at se på billederne. Lunger og lever så
normale ud.

Det er ikke til at se hvad der helt presis er hvor galt med hvad.

Det som blev det korte af det lange var at hun ikke ville få det bedre med
tiden. Det er sandsynligt at det er et leverproblem og eller knoglemarven
som ikke danner blod nok.

De kan ikke sige hvor lang levetid hun har tilbage det kan være dage eller
måneder. De anbefaler at hun forkæles og at der tages stilling til
aflivning når hendes livskvalitet synes forringet. Hun kommer sandsynligvis
til at blive trætere når hendes blodtal falder yderligere og det høje
levertal giver hende kvalme som vil stoppe hende i at spise. Kvalmen kan
også være årsagen til drikkelysten. Så jeg kan altså bare sidde og vente på
det. Det er både godt og skidt.

Dyrlægen sagde også at det ofte ikke var forbundet med smerter, hvilket jeg
er meget lettet over. Det værste jeg kunne forestille mig var at hun
pludseligt ville styrte rundt og hyle og have meget ondt. Det tegner til at
blive roligt og uden panik. Jeg kan vel ikke håbe på noget bedre.

Med venlig hilsen Esben.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 21-03-03 22:17

Hej Esben

Jeg sender dig et stort knus. Og et klap til Chivas.

VH Pernille

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 21-03-03 22:17

Hej Esben

"Esben Klock" <klock@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Meget trist "historie" du der fortæller, jeg føler med dig.

Forkæl hende nu alt hvad du kan, og tænk så på hun er en gamel hund er har
levet et langt og lykkeligt liv, men synd det er der selvfølgelig.

Mange trøste knus fra

Bolette

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-03-03 22:24

Hej Esben!
Jeg får helt tårer i øjnene når jeg læser sådan noget Men som du
også selv ved, så gør du det bedste du kan gøre for din hund....at
lade hende få fred. Selvom det gør ondt og føles som om man aldrig vil
komme videre, så kommer der et tidspunkt, hvor du vil mindes hende med
et smil på læben
Hun har haft et godt og langt liv, takket være dig. Nu er det hendes
tur til at gå over Regnbuebroen....

Håber det bedste for jer

Mange hilsner, Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : Erik Graversen

Dato : 21-03-03 22:30

> [...]

> Kære Gruppe.
>
> Jeg vil fortælle at min hund er syg og jeg venter på at aflive den. Den har

Esben,

Må jeg have lov at udtrykke mine dybeste medfølelser. Det er ikke let at skal
tage afsked men en nær ven. Der er kun en ting her i livet der er sikkert og
det er at intet vare evigt. Jeg håber at du kan trøste dig med de mange, forhåbentlig
gode, år du har haft med Chivas.

Mvh.

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Esben Klock

Dato : 22-03-03 07:59

"Esben Klock" <klock@adslhome.dk> wrote in message
> [...]

at
> blive roligt og uden panik. Jeg kan vel ikke håbe på noget bedre.

Tak, for det.
Det har været dejlige år med chivas og jeg tror at hun også har haft det
godt.

Med venlig hilsen Esben.

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 22-03-03 10:17

> Tak, for det.
> Det har været dejlige år med chivas og jeg tror at hun også har haft det
> godt.
>
> Med venlig hilsen Esben.

Pu-ha, det får tårerne frem i øjne.
Tænk på alle de gode ting i har haft sammen.
Minderne vil altid være der.
Prøv at se
http://home19.inet.tele.dk/laika7
Vores afsked med Gry.
Gry holdt selv op med at spise og drikke.
Du må ikke trække det for længe, når hun får det dårligt.
Hun skal have et værdigt hundeliv til det sidste.
Lad hende ikke miste sin stolthed!
Mange medfølende hilsener
fra Ulla
Laika, Gizmo, Lucas og Naddie
Et stort knus til jer begge to fra os alle!

Fra : Leyna

Dato : 22-03-03 10:23

wrote:

>Kære Gruppe.
>
>Jeg vil fortælle at min hund er syg og jeg venter på at aflive den. Den har
>cancer.

Hvilket bringer mindet om min egen forrige hund frem her. Hun var så
befængt med cancerknuder (som iøvrigt ikke havde generet hende det
fjerneste) at man ikke ville begynde at operere. Hun kom ellers
regelmæssigt til dyrlæge tjek, men viste faktisk ingen tegn på sygdom.
Heller ikke den dag hvor vi tog den svære beslutning. Hun havde et
godt og rigt hundeliv, og hun slap for alle de smerter der normalt
følger med den sidste del af denne forfærdelige sygdom.
Jeg føler med dig, men trøst dig med, at du har givet hunden nogle
gode år, og at du kan hjælpe den over på den anden side uden smerter
og frygt. Det er det der har hjulpet mig igennem.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Smat

Dato : 22-03-03 17:26

> [...]

at
> blive roligt og uden panik. Jeg kan vel ikke håbe på noget bedre.

Ja det hjælper jo ingenting at sige at det er dejligt hun har haft så mange
gode år. Det gør det jo ikke nemmere. Men jeg er overbevit om at hun har
haft det godt. Nej hvor jeg føler med jer. Det bliver så svært at vide
hvornår der skal siges farvel. Nyd den sidste tid I har, der kan jo sagtens
være mange gode oplevelser endnu.
Mange medfølende tanker.

Margrethe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-03-03 02:42

"Esben Klock" <klock@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Gruppe.
>
> Jeg vil fortælle at min hund er syg og jeg venter på at aflive den.

Hej Esben

Det er jo altid lidt trist at skulle sige farvel, og jo længere tid man har
haft dem, jo mere trist føles det. Jeg ville også sige, det ville være synd
og skam at prøve at fjerne svulsterne på så gammel en hund. Når der er to
store, er der sikkert også nogle små, og fjerner man så de store, får de små
mange flere kræfter, og vokser uhæmmet. Så hvis du absolut ville prøve
noget, så skulle du måske prøve en kur med hajbrusk. Det skulle jo have en
ret god virkning på kræftsvulster, både hos mennesker og hunde. I Hvert
fald kan det ikke skade hunden, så der er intet at tabe, udover penge, for
desværre er den gode hajbrusk også temmelig dyr.

M.V.H.....Benny..

Fra : Sander s

Dato : 23-03-03 09:54

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fald kan det ikke skade hunden, så der er intet at tabe, udover penge, for
> desværre er den gode hajbrusk også temmelig dyr.

Vidste ikke, at man også kunne bruge hajbrusk til hunde. Hvor meget
hajbrusk, skal hunden så have ?

Dog tror jeg, at kræften skal opdages, på et tidligt tidspunkt, for at
hajbrusken skal nå, at gøre gavn, men det skader da ikke, at prøve.
Hajbrusken koster forøvrigt ca. 700 kr.og kan købes over nettet.

Mvh. Sander

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-03-03 10:10

Sander s wrote:
> [...]
> hajbrusken skal nå, at gøre gavn, men det skader da ikke, at prøve.
> Hajbrusken koster forøvrigt ca. 700 kr.og kan købes over nettet.

Er der nogensinde nogen der tænker over hvor omtalte hajbrusk kommer fra?
Der drives rovdrift på disse dyr pga den industri der er skabt ved hjælp
af troen på hajbruskens virkning. Vesten himler op når andre kulturer
bruger dele af andre dyr til mere eller mindre tvivlsomme formål, men
hajer er jo heller ikke så nuttede som tigre og andre dyr der bruges i
dennne industri.

Beklager dette udbrud, men det kan gøre mig vred når folk ikke tænker
over hvor tingene kommer fra.

Marianne Feddersen

Fra : Sander s

Dato : 23-03-03 10:44

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marianne !

> Er der nogensinde nogen der tænker over hvor omtalte hajbrusk kommer fra?
> Der drives rovdrift på disse dyr pga den industri der er skabt ved hjælp
> af troen på hajbruskens virkning.

Du har helt ret. Må dog indrømme, at jeg ikke tænkte over det, da min
svigerfar lå døende, af kræft og kastede blod op, hver dag. Vi bestilte
hajbrusken, da vi hørte om det, men det var for sent, da han ikke kunne
holde pillerne i sig. Pillerne gav vi så, til en anden bekendt, som også kun
har X antal måneder tilbage pga. kræft.
Når nogen man holder af, er døende, så holder man stædigt fast, i håbet om
helbredelse, derfor tænkte man ikke over, hvor hajbrusken kom fra...

> Beklager dette udbrud, men det kan gøre mig vred når folk ikke tænker
> over hvor tingene kommer fra.

Er taget til efterretning....

Mvh. Sander

Fra : Erik Graversen

Dato : 23-03-03 18:10

> [...]
> dennne industri.
>
> Beklager dette udbrud, men det kan gøre mig vred når folk ikke tænker

Hej Marianne

Jeg syntes ikke du behøver at beklage noget. Dit indlæg er helt på sin plads.
Når nogen af ens nærmeste er døende er det ikke altid let at tænke fornuftigt.
Så må andre gøre det for en!

Tænk hvis man pludselig fik den ide at "hunde øre" hjalp mod aids!!!

Mvh.

Erik.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-03-03 00:55

"Sander s" <alandcia@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hajbrusken skal nå, at gøre gavn, men det skader da ikke, at prøve.
> Hajbrusken koster forøvrigt ca. 700 kr.og kan købes over nettet.

Hej Sander

Ja nu er jeg ikke lige med på hvad priserne er lige for tiden. Den
Australske skulle være den dyreste, og nogle siger den bedste. Men i hvert
fald den af dem, der har ry for at være gode, og fremskaffet og produceret
på, for naturen, og hajbruskens og dermed også patientens bedste
betingelser. Derefter kommer en, jeg mener den er grønlandsk, den er ikke
så dyre, men smager heller ikke særligt godt, men hvordan den lugter og
smager for en hund, det er jo ikke let at vide. De spiser jo mange ting, som
vi gerne ville være fri for. Men hvis du prøver, så bare giv den ca halv
dosis af det, som man foreskriver til mennesker. Det gode er jo, at du kan
ikke overdosere, hvis ikke hunden har været medicineret, så kan du jo starte
med den nedtrappede dosis, da den jo så ikke har en masse medicin i kroppen.
Jeg anbefalede det til en, som ikke havde fået lang tid, skulle måles i
måneder, og han tog det, det er nu 3 år siden, og han lever endnu. Så kan
man jo så altid sætte spørgsmålstegn ved om det er brusken. Men man skal så
spørge, vil man leve i håbet, eller leve i tvivl. Der er jo frit valg. Om
det er dyrt, altså med det folk giver for Vital Animin og den slags, nej så
er det ikke dyrt. Kr 700,- for 1 Kg, og 3 gram pr dag, så er der til ca 1
år, så vil jeg sige, det er billig medicin, og så er det endda til hele
familien.

M.V.H.....Benny..