Panik - Hvilken CPU skal jeg købe i stedet~
Fra : Annie & John

Dato : 21-03-03 19:24

Kære kyndige panel, jeg har igen brug for jeres hjælp:

Min veninde har brændt sin AMD Duron 700 MHz CPU af - og på den står
følgende:

AMD Duron D700 aut18
AKCA 0044RPKW
9335 2262417 1999 AMD

- I bios kunne vælges mellem 700 og 900 MHz, hvorfor jeg regner med, at den
også kan køre sidstnævnte.
- Bundkortmanualen findes ikke. Tidligere kørsler af Sisoft Sandra og
HW-info kunne ikke finde frem til bundkortfabrikatet (for opgradering af
bundkortdriverne).
- Oven over chipset er der en gylden kølerrist, hvorpå der står T-BIRD - det
er alt hvad jeg ved om bundkortet.
- Chipset skulle efter identifikationsprogrammerne hedde SIS 730S.

Jeg kan heller ikke finde frem til hvilken FSB, den kører på bundkortet -
så.......... hvilken CPU kan erstatte ovennævnte 700 eller 900 MHz - og hvor
i Århusområdet kan jeg købe en ny i morgen - og hvilke specifikationer skal
den have???

Venlig hilsen
Annie

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 21-03-03 20:27

"Annie & John" <inni@tdcadsl.dk> wrote in message
> Kære kyndige panel, jeg har igen brug for jeres hjælp:

Lad os forsøge - svaret på spørgsmålet er dog utroligt afhængigt af både
motherboard og BIOS (-version), så vi når ikke helt "i mål"

> Min veninde har brændt sin AMD Duron 700 MHz CPU af -

[snip]

Det eneste sikre dette giver er at en ny Duron 700 vil kunne gøre det.
Desværre er det jo ikke just den hurtigste CPU i dag, og når man alligevel
skal skifte......

> - Bundkortmanualen findes ikke. Tidligere kørsler af Sisoft Sandra og
> HW-info kunne ikke finde frem til bundkortfabrikatet (for opgradering af
> bundkortdriverne).

www.motherboards.org kan anbefales - specielt værktøjet CTBIOS. Det kræver
dog at der er liv i computeren, så i den aktuelle situation er det kun
anvendeligt, såfremt der findes en anden CPU der kan bruges midlertidigt.

> - Oven over chipset er der en gylden kølerrist, hvorpå der står T-BIRD -
det
> er alt hvad jeg ved om bundkortet.
> - Chipset skulle efter identifikationsprogrammerne hedde SIS 730S.

"Desværre" har SIS 730 S været anvendt igennem lang tid af mange forskellige
producenter. De mest oplagte ville umiddelbart være Matsonic, PCCHIPS eller
ECS, men det hjælper ikke specielt meget her. Selve chipsættet understøtter
lidt af hvert når vi snakker CPU - både med 200 og 266 MHz FSB, men det
hjælper heller ikke så meget, da det blot betyder at chipsættet ikke sætter
de store begrænsninger i forhold til mulighederne. Vi er tilbage til
bundkort+BIOS

> Jeg kan heller ikke finde frem til hvilken FSB, den kører på bundkortet -

Jeg tror at begreberne blandes lidt sammen her - det er grundlæggende
CPU'en, som bestemmer FSB - ikke bundkortet. Bundkortet understøtter derimod
et sæt mulige FSB-settings (og dermed CPU-typer). En Duron kører således
altid FSB 200, en Athlon Thunderbird er lavet både FSB200- og
FSB266-udgaver, mens nyere Athlon (XP-versionerne) ikke findes med mindre
end FSB266

> [...]
hvor
> i Århusområdet kan jeg købe en ny i morgen - og hvilke specifikationer

Og her kommer vi til det sørgelige - ud over et allerede "proven concept" -
nemlig en Duron 700 - kan der ikke svares direkte på det. Et umiddelbart gæt
vil dog være at Duron t.o.m. 950 MHz skulle være sikkert nok. Men - det
afhænger i høj grad af hvad bundkortets BIOS understøtter, hvilket igen
afhænger af selve bundkortet og BIOS'ens version/alder.

Det bedste ville faktisk være at slæbe hele PC'en med til en forhandler og
bede ham om hjælp. Ellers er der ikke rigtigt nogen måde at afgøre det på.

Da dette skrives fra Nørrebro i København, må jeg indrømme at jeg ikke er
velbevandret i det Århusianske PC-marked, men et bud kunne være Århus
PC-Lager (http://www.d-c-s.dk/detail/) De har i hvert fald en Duron 900 på
lager som nok er det "sikreste" valg. Det bedste vil dog være at slæbe hele
PC'en med til dem - det kan jo sagtens være at bundkortet understøtter noget
langt hurtigere, men som tingene er beskrevet, bliver det "sikrere" desto
tættere man kommer på den kendte Duron 700.

Håber at det gav lidt inspiration - desværre kan selve spørgsmålet ikke
besvares endeligt med de givne oplysninger, da det kræver eksakt viden om
både bundkortmærke og -model samt specifikt hvilken BIOS-revision der er
tale om.

Med venlig hilsen

Kim

Fra : Annie & John

Dato : 21-03-03 22:14

Tak for dit meget fine svar kim!

Bios kaldes: American Megatrends, date: 1-12-00 - 062710 - biosrelease
date: 07/15/97
Maskintypen iflg. identifikationsprogrammet kaldes: IBM CAT.

Det er en socket 462 - så jeg tror, at dit forslag om CPU og leverandør
bliver mit valg.

Tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Annie

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 22-03-03 01:34

"Annie & John" <inni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Maskintypen iflg. identifikationsprogrammet kaldes: IBM CAT.
>
> Det er en socket 462 - så jeg tror, at dit forslag om CPU og leverandør

Når I alligevel har maskinen åben kan du prøve at kigge efter navnet et sted
på bundkortet; ofte står der dog blot et par tal og bogstaver (evt. et rev.
(=udgave)nr.) (eks:5mvp3 rev:1.0)- tit lokaliseret mellem pci- eller
isaslots, og en søgning på Google giver ofte gode spor. Har I bud på
producenten, kan manualen som regel downloades fra deres hjemmeside (Under
"support", "downloads" eller andet - ældre bundkort skal muligvis findes
under "archives", "discontinued products" el. lign.)(Socket 462 er vist det
samme som Socket A..)
Til en anden lejlighed er den tal- og bogstavrække, der fremkommer
nederst i venstre hjørne under opstart "bundkortspecifik" og kan ved hjælp
af f.eks siden "Wimsbios" identificere kortet.

Hilsen Finn

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 22-03-03 12:42

(Snip)

> [...]
> "support", "downloads" eller andet - ældre bundkort skal muligvis findes
> under "archives", "discontinued products" el. lign.)(Socket 462 er vist

Tillæg: Herinde er det formodentlig også muligt at finde noget om
Cpu-understøttelse (som jo vist egentlig var det, det drejede sig om)

Hilsen Finn

Fra : Annie & John

Dato : 28-03-03 23:49

Kære alle der har svaret,

Det var umuligt at identificere bundkortet, så det er blevet udskiftet - og
alt fungerer nu perfekt.

I skal have mange tak for jeres besvarelser.