Christel
Fra : Agnethe Benedikt Sør~

Dato : 21-03-03 13:29

Hejsa.

Jeg ved ikke helt om det er den rigtige nyhedsgruppe, men det er den eneste
der har lidt med kunst at gøre! :)

Jeg har en masse (15-20) tegninger fra 40-erne og 50-erne af en tegner der
hedder Christel. Er der nogen der kan fortælle mig noget om hende?

Findes der en liste over hendes tegninger og i hvor høj grad er de
"masseproduceret"? (Hvor mange er der mon tilbage?)

På forhånd tak, Mvh,

Agnethe Benedikt

Fra : max

Dato : 09-04-03 13:53

> [...]
>
> Findes der en liste over hendes tegninger og i hvor høj grad er de
> "masseproduceret"? (Hvor mange er der mon tilbage?)

Det er den rigtige nyhedsgruppe, Agnethe, men det er ikke
meget info du gir os.. Post evt et par billeder på binaer eller
kontakt et auktionshus. -max-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-04-03 15:07

Agnethe Benedikt Sørensen skrev:
> Findes der en liste over hendes tegninger og i hvor høj grad er
> de "masseproduceret"? (Hvor mange er der mon tilbage?)

Jeg husker udmærket de tegninger. De hang på 'alle' pigeværelser
i 1960'erne. Jeg tror at de er masseproducerede. Navnet kan jeg
ikke finde i mine 5 leksikaer, hvilket kunne tyde på at kunstneren
er det man kalder 'populær'. Navnet kan være et pseudonym. Det
ville ikke overraske mig, hvis tegneren i virkeligheden er en mand.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- der må vist 'googles' lidt

Fra : A. C. Rosmon

Dato : 09-04-03 16:20

Jeg er sikker på, at Christel blev udgivet som en serie der var i et af vore
kendte ugeblade. Jeg kunne forestille mig, at der kunne komme noget
konstruktivt ud af at spørge på FamilieJournalen, Se & Hør, Søndags BT og
lignende steder

Mvh
A.C.Rosmon

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-04-03 22:56

A. C. Rosmon skrev:
> [...]
> af vore kendte ugeblade. Jeg kunne forestille mig, at der kunne
> komme noget konstruktivt ud af at spørge på FamilieJournalen,

Det lyder som et godt bud. Christel Marott hedder hun.
Det er ikke meget jeg kunne finde om hende. Christel var
ugebladsillustrator. Og hun illustrerede Susy- og Puk-bøgerne.

Her er et link til en artikel:
<http://www.litteratursiden.dk/sw1001.asp>
(Et billede kom dog aldrig frem).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Arabians

Dato : 17-10-03 01:34

Hej Agnethe Benedikt Sørensen
Jeg ved at Christel`s datter har overtaget Chritels copyright og jeg har
selv alle Pinup pigerne og er meget interessert i dine tegninger og ved
at min mor også er , hun er forfatter (Birgitte Glob) og har skrevet en
bog om danske påklædningsdukker (pigedrømme-om danske påklædningers
historie) hvor Christel også er nævnt. Jeg ved at Christel også har
lavet en masse bogomslag bl.a. til alle PUK bøgerne som jeg også selv
samler på.
Men prøv evt. at skrive til min email marielouise@arabians.zzn.com og
giv mig din email så skal jeg se hvad jeg kan finde ud af , jeg ved
nemlig at min mor ser meget til Christel`s datter og evt. kan hjælpe.

Christel (Andrèe Julie Louise Brian Swarck), 1923-92
Elev på Bonnens Tegneskole og på kunsthåndværkerskolen. Som 17 årig
indledte Chritel samarbejde med Søndags BT.Foruden at tegne reklamer og
illustrationer til blade og bøger, blev det til kort,billedmapper,
kravlenisser og brevpapir,hatte,smykker og sko. Tegnede en del
påklædningsdukker, særligt kendte er reklamedukkerne for Foska. I
samarbejde med frabrikken Hindsgaul skbte hun en serie
vinduesmannquiner. Hun tegnede til Harpers Bazaar og Vogue. Levede sine
sidste år i Rom

Med venlig hisen Marielouise Kristiansen

http://www.kandu.dk/