[dk.fritid.filateli] Slanias "Generaldirek~
Fra : Toke Nørby

Dato : 21-03-03 08:57

Jeg overværede forleden, at nævnte gravure i brun farve kom under
hammeren med en opråbspris på 1500 kr. i forbindelse med Kjøbenhavns
Philatelist Klubs generalforsamling. Jeg ved dog ikke, hvad
"handelsprisen" er for dette smukke gravureaftryk - og jeg var ikke
køberen.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : lfs

Dato : 21-03-03 12:34

Hej Toke Nørby

Jeg forstår ikke rigtig, hvad det var, der var til salg. Kan du forklare
nærmere?

Venlig hilsen
lfs

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 16:45

lfs <lfs.news@kandu.dk> wrote in message
> Hej Toke Nørby
>
> Jeg forstår ikke rigtig, hvad det var, der var til salg. Kan du forklare
> nærmere?

Det Toke mener, er en privat gravering af Czeslaw Slania, der
forestiller "Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet"
i Tietgensgade, København.

http://slaniastamps.school.dk/engr-CentralPostenCopenhagen.jpg

Det samme motiv -- men spejlvendt i forhold til Slania's
gravering -- er brugt på det danske frimærke 1912, AFA 67,
samt genoptrykket 1915, AFA 81.

Denne gravering er formentlig udført engang i 60'erne, og
er så "fint" udført, at det utrænede øje umiddelbart vil se
det som et finkornet fotografi, ikke som en håndlavet
gravering. Den type arbejder fra hans hånd findes også
som "efterkolorerede" i vandfarve -- af ham selv.

Slania har lavet ganske mange af den slags gravreringer
som private arbejder, enten som ren øvelsesterapi, eller
til at forære væk til venner og bekendte. En del af dem
er trykt i adskillige eksemplarer, i forskellige monokrome
farver, enten grå/hvid, brunligt, rødligt, blåligt o.s.v.

Du kan se flere af denne type arbejder her:
http://slaniastamps.school.dk/frame_Engravings01.htm

Opråbsprisen på 1500 kr. lyder særdeles rimelig. Noget
helt andet er så hvad hammerslaget blev ... :)

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-03-03 16:58

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>lfs <lfs.news@kandu.dk> wrote in message

[..snip Mettes glimrende forklaring]

Hej "lfs".
Jeg skulle naturligvis have beskrevet den lidt nærmere, undskyld.

[Mette fortsætter:]
>Opråbsprisen på 1500 kr. lyder særdeles rimelig. Noget
>helt andet er så hvad hammerslaget blev ... :)

Gravuren blev _ikke_ solgt, og hvis jeg får en mail fra en
interesseret køber, har jeg fået lov til at sætte vedkommende i
forbindelse med auktionarius! Gravuren er nr. 64 af 300.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 17:56

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

(Toke er blevet mellemmand for auktionarius i forbindelse
med en usolgt Slania-gravering)

Jeg forstod godt en halvkvædet vise, men desværre nej
-- du skal ikke regne med mig, for jeg har den i samlingen :)
Grå/hvid, så den ligner et retoucheret foto. Når det er en
usolgt auktionsrest, skal man nok ikke regne med at få mere
end max. 1000 kr. for den ...

Jay Smith har lige udsendt et nyhedsbrev. Jeg kan ikke
huske om han har denne her med, men de øvrige graveringer
han sælger (og som er vist på mit site) tager han sig godt
betalt for -- i dollars! Derimod er hans beskrivelser ikke så
fyldestgørende som mine (lidt selvros skal der til ;))

Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-03-03 22:15

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>(Toke er blevet mellemmand for auktionarius i forbindelse
>med en usolgt Slania-gravering)

Jeg får ingen procenter

>..snip Når det er en usolgt auktionsrest, skal man nok ikke
>regne med at få mere end max. 1000 kr. for den ...
...snip

Det kommer sørme an på, hvordan den er udbudt. Denne blev udbudt uden
"varsel" umiddelbart efter en generalforsamling, og da sådanne som
regel ikke er tilløbsstykker, holder de "almindelige" samlere sig
muligvis væk. Det er såmænd ikke så mærkeligt, at der ingen bud var
blandt deltagerne. Havde den været annonceret, ville situationen nok
have været således, at eventuelt interesserede ville dukke op.

Jeg syntes for øvrigt, at det er fint, at Ann spørger om begrebet
"opråbspris". Tilgiv, at vi gamle "filateli-rotter" til tider bruger
betegnelser, der for nogle er det rene volapyk. Det vil vi
selvfølgelig råde bod på, når Ann og andre spørger! Vi skal lære så
længe vi samler!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 21-03-03 17:15

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> skrev

> Opråbsprisen på 1500 kr. lyder særdeles rimelig. Noget
> helt andet er så hvad hammerslaget blev ... :)

Nu mangler der kun en forklaring på hvad en opråbspris er,
så har selv os herude på bøhlandet vist forstået hvad det
hele
drejer sig om.

Ann

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 17:43

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nu mangler der kun en forklaring på hvad en opråbspris er,
> så har selv os herude på bøhlandet vist forstået hvad det

Opråbsprisen er den pris som auktionen starter på.
Dem der byder på auktionen jobber prisen op i
intervaller på f.eks. 100 kr., eller 500 kr., eller
noget helt tredie, som auktionarius har fastsat
i samarbejde med sælger. Hammerslagsprisen
er den pris, som bliver den endelige salgspris
på auktionen. Hertil kommer så moms og salær
(løn) til auktionarius for veludført arbejde.

Mette

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 21-03-03 19:18

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> skrev

> Opråbsprisen er den pris som auktionen starter på.

Nå den! Hvorfor er den vigtig? Somme tider bliver
den jo alligevel sat ned hvis ingen byder.
Jeg ville have troet at vurderingen var meget mere
interessant.

Ann

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 20:47

> [...]
>
> Nå den! Hvorfor er den vigtig? Somme tider bliver
> den jo alligevel sat ned hvis ingen byder.
> Jeg ville have troet at vurderingen var meget mere

Vurderingen er betinget af udbud og efterspørgsel.
Hvis der kun findes 1-2 eksemplarer i hele verden af
det du vil sælge, og folk står i kø for at få fingre i det,
så er vurderingen høj. Hvis det er et almindeligt dansk
frimærke, trykt i 10 millioner eksemplarer, er vurderingen
lav ...

Opråbsprisen starter normalt lige under vurderingen.
Hvis hammerslaget havner på vurderingen, tjah, så var
den formentlig "korrekt". Hvis tingen slet ikke sælges,
kan man vel diskutere vurderingen ...

Omvendt kan frimærker også være "uvurderlige", eller
så højt vurderet at ingen har råd til at købe dem, f.eks.
Mauritius-mærkerne med fejltryk, eller en perfekt
stemplet Basel-due på brev.

mvh
Mette