Trådløs router og sån'...
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-03-03 23:05

Hejsa!

Jeg overvejer at skulle have sat noget trådløst netværk op, har lige
nu NetExpres(s) hos TDC - men skal på et tidspunkt (i forb. med en
flytning) nok skifte til ADSL hos Tiscali.

Kan jeg uden problemer købe en router og bruger den ved begge
udbydere? Jeg kan jo afmelde min router hos TDC (og spare lidt pr.
måned), og hos Tiscali kan jeg vel også få en løsning uden router, og
så bruger den jeg køber?

Er løsningerne kompatible - kan jeg gøre det uden problemer - og hvad
skal jeg kigge efter. Umiddelbart vil jeg gerne have mulighed for også
at tilslutte PCere med gammeldaws kabel. Der er vel indbygget noget
hub/switch-værk i disse routere?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon!

simlock.dk 2 år, hurra! Det fejres med fødselsdagstilbud hele marts,
og nu tilbydes også unlocking af Orange SPV og SonyEricsson P800.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 09:02

> Kan jeg uden problemer købe en router og bruger den ved begge
> udbydere?

De fleste accesspoints kan fungere som bridges, og de kan bruges
generelt

> hos Tiscali kan jeg vel også få en løsning uden router

Så er det en USB-løsning, og den får du ikke meget ud af.

> Der er vel indbygget noget
> hub/switch-værk i disse routere?

Ikke generelt. Det er også noget rod.
Jeg har følgende setup:
Router -- Switch -- WLAN-bridge

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-03-03 10:50

Martin Højriis Kristensen skrev:

>De fleste accesspoints kan fungere som bridges, og de kan bruges
>generelt

Nu er jeg ikke en haj til lige netop (hmm, i øvrigt også mange andre
dette punkt. Hva' er der liiiige en bridge gør - jeg mener da ikke
jeg har nogen i mit netværk nu - eller det har jeg måske i min router.
Er det en 'oversætter' mellem to forsk. slags netværk?

>Så er det en USB-løsning, og den får du ikke meget ud af.

Ohh, man kan ikke helt afmelde det

>Ikke generelt. Det er også noget rod.
>Jeg har følgende setup:
>Router -- Switch -- WLAN-bridge

Efter jeg skrev mit indlæg tænkte jeg også, at det nok var en smartere
metode. Så har jeg også mulighed for at koble PCere på netværket på
den gammeldaws måde, og tage WLAN-udstyret med 'i byen', når der er
behov for det (og altså beholde forbindelsen hjemme).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-03 11:55

> Hva' er der liiiige en bridge gør

I denne sammenhæng:
Kobler det trådløse ethernet sammen med det kablede uden at lave noget
routning/NAT eller andet

> Er det en 'oversætter' mellem to forsk. slags netværk?

Njaa. En bridge snakker med begge netværk og udveksler trafik mellem de
to.
En switch er en multi-port bridge

> Ohh, man kan ikke helt afmelde det

Nej, du skal have deres ADSL-modem, og det findes i en USB-variant og en
router-variant

Fra : Vigand

Dato : 25-03-03 08:49

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> skal jeg kigge efter. Umiddelbart vil jeg gerne have mulighed for også
> at tilslutte PCere med gammeldaws kabel. Der er vel indbygget noget

Du kan også kigge lidt her:
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/adsl_tilbud/index.phtml#pfsa11
7

-V-