valg af skrifttype
Fra : BJ

Dato : 20-03-03 22:02

Hejsa!

Jeg er ved at lave en side men en skrifttype som jeg er ret sikker kun få
har - hvad skal jeg gøre for at være sikker på at den bliver set ?

Mvh. Bo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-03 22:48

"BJ" <bo@pc.dk> skrev :

>Jeg er ved at lave en side men en skrifttype som jeg er ret sikker kun få
>har - hvad skal jeg gøre for at være sikker på at den bliver set ?

Lade folk se den med den font, de nu har eller den alternative
font du angiver.

Lav teksten som grafik (dårlig ide, men eneste reelt brugbare).

Men vil du gøre et arbejde for det, så kig på
http://www.webdesign101.dk/fonts/index.php, men regn stadigvæk
ikke med at det vil i alle browsere/styresytemer.

Og jeg har stadig ikke fattet, hvorfor det er så pokkers vigtigt
at folk ser en side med en ganske bestemt font.

Fra : Bent Andersen

Dato : 21-03-03 00:17

> Og jeg har stadig ikke fattet, hvorfor det er så pokkers vigtigt
> at folk ser en side med en ganske bestemt font.

Hej Knud

jeg antager at du går meget op i hvordan man laver hjemmesider så de virker
godt og har nogle flotte effekter og smarte detaljer.

Der er ligeledes en gruppe personer der IKKE går så meget op i det tekniske,
men mere i design. For den gruppe er det mere end vigtigt at det er den HELT
rigtige skrifttype og ikke bare noget der ligner.
man kan jo heller ikke bare sige at "rød er rød"

Du vil sikkert heller ikke kunne leve med et "dødt" link på din hjemmeside

Jeg vil gerne benytte chancen for at takke dig og mange andre for det store
arbejde I ligger i disse NG's.

Bent
www.seritex.dk
www.t-shirtshop.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-03-03 00:38

"Bent Andersen" <Seritex@mail.tele.dk> skrev :

>Der er ligeledes en gruppe personer der IKKE går så meget op i det tekniske,
>men mere i design. For den gruppe er det mere end vigtigt at det er den HELT
>rigtige skrifttype og ikke bare noget der ligner.

Informationen på siden må være det vigtigste og medmindre du
laver teksten som grafik, så vil du aldrig kunne få alle til at
bruge den font, man forsøger at inkludere på siden.

Dels er der folk, der bruger andet end Windows og dels kan man
sætte sin browser op til at ignorere de fonts, farver osv., som
er angivet på siden og vælge sine egen måde at se siderne på.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 21-03-03 23:55

> [...]
> sætte sin browser op til at ignorere de fonts, farver osv., som
> er angivet på siden og vælge sine egen måde at se siderne på.

Netop. Informationen er det vigtige, men spørgsmålet er blot hvilken
information, det drejer sig om. Et design med særlige skrifttyper eller
andre grafiske finurligheder er vigtig information for nogle mennesker.
Andre kan slet ikke se informationsværdien i det design og mener at
informationen om at lille Viggo fylder 7 er en vigtig information - skrevet
med Verdana 8pt halvfed.

Folk som *ikke* anvender Windows er som regel meget skrappe til Linux og
hvad deraf følger. De kan - om jeg så må sige - klare sig selv. Hvis vi ser
på statistikkerne over brugte operativsystemer, så udgør alt andet end
Windows under 3% (Mac, Linux, Unix, OS/2, Amiga, WebTV). Dvs. Macbrugere
skal vi også regne med. Da Mac'er hovedsageligt er grafiske
arbejdsstationer, har de rigtig mange fonte. Og for lige at runde
statistikken af: Andre browsere end MSIE 1, 2, 3, 4, 5 og 6 udgør ca. 2%.

Hvis man sætter sin browser op til at vise som man selv synes, må man leve
med det man får at se. Jeg har svært ved at se, at dette skulle være et
reelt ønske hos mange udover visse handicapgrupper.

mvh

Ulrik