[dk.fritid.filateli] Frimærkeklubbernes Sk~
Fra : Toke Nørby

Dato : 20-03-03 20:08

En af fordelene ved at være medlem af en frimærkeklub er, at man kan
deltage i auktioner over filatelistisk materiale, der udbydes til
særdeles fornuftige priser. Foruden de normale "klubaftenauktioner"
med ca. 30 numre under hammeren, holder de fleste filatelistklubber et
par skrammelauktioner (og storauktioner) om året.

Skrammelauktionerne er som regel uhyre populære - ikke fordi man
sælger skrammel - det skal være frimærker eller "beslægtet" materiale.
I fx Århusklubben må det enkelte medlem medtage 10 numre til en sådan
aften. Det er typisk indstiksbøger, der bugner af frimærker eller
kasser med afvaskede mærker. Også albums med bedre samlinger ses ofte.
Fx blev der solgt et album med danske frimærker til en katalogværdi på
29.000 kr. for en 500 kr.-seddel, men så fik man altså også mange af
hver af frimærkerne. Der har også været indleveret en flyttekasse
fyldt med "guf" og med en skyhøj katalogværdi - kassen gik for 3000
kr. kan jeg huske.

En anden ting, der fik mig til at omtale vores skrammelauktioner, er,
at der også tit bliver indleveret filatelistisk litteratur og selv om
katalogerne kan være af lidt ældre dato, kan de indeholde lige netop
de oplysninger, man søger.

Jeg har købt adskillige for mig nu uundværlige filatelistiske bøger på
vores skrammelauktioner. Så jeg kan med mit lille bibliotek dække de
fleste kringelkroge af den danske filateli/posthistorie. (Det er bl.a.
derfor, jeg ofte kan svare på spørgsmål her i gruppen).
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 20-03-03 22:10

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
news2k7vgc554oso6pudra9ovn07p5gmabk1@4ax.com...

- snip -

Toke kan svare på posthistoriske spørgsmål o.m.a.

> [...]
> fleste kringelkroge af den danske filateli/posthistorie. (Det er bl.a.
> derfor, jeg ofte kan svare på spørgsmål her i gruppen).

Nåh, det er derrrfor ;) Ja, jeg har tit tænkt på, om I fik
"frimærker med limsovs" til middag ;))

Spøg til side, Toke, din viden er legendarisk og særdeles
værdsat. Specielt af mig/os der har været så dumme at
forære vores gamle kataloger og andet skrammel væk.
Det er ikke meget jeg har tilbage af det helt tidlige, og
da vi flyttede hertil for 15 år siden, var der også en del
der røg ud, ganske enkelt fordi vi kun fik halvt så meget
plads at brede os på som vi tidligere havde haft. Og så
har jeg alligevel haft held til at inddrage et helt værelse
til frimærker, computer og hvad dertil hører ... ;) Min
kære mand forstår ikke en lyd, men han er forlængst
holdt op med at spørge !!!

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-03-03 08:49

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:

[Toke har et lille bibliotek]

>Nåh, det er derrrfor ;) Ja, jeg har tit tænkt på, om I fik
>"frimærker med limsovs" til middag ;))

Ha! Ja, der ryger jo lidt frimærkesnak med ned i ny og næ. Det minder
mig forøvrigt om en (selvkonstrueret, men sikkert ældgammel)
"vittighed", som jeg brugte som sidefyld i udstillingskataloget fra
AROS 1975. Jeg brugte frimærketrykkeriets personale som "aktører":

Andersen: "Hva' skal I ha' at spise i aften"?
Fru Therkildsen: "Raster fra i går"!

(Den er da sød, ik'? ;)

>Spøg til side, Toke, din viden er legendarisk og særdeles
>værdsat. Specielt af mig/os der har været så dumme at
>forære vores gamle kataloger ... snip

Tak, tak (host, rødme!). Jeg må dog nævne, at jeg har en hel række
gode og vidende venner, som jeg trækker på. Bl.a. forslagsstilleren
til dk.fritid.filateli, som har en fin samling af frimærkekataloger.
René er dog lidt tavs i øjeblikket her i gruppen, da hans aldeles
nyfødte søn har måttet gennemgå en større operation

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 10:38

> "Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:

[Toke fyrer vittigheder af]

> [...]
> AROS 1975. Jeg brugte frimærketrykkeriets personale som "aktører":
>
> Andersen: "Hva' skal I ha' at spise i aften"?

Ha! dit vittige hoved :)

> [...]
> René er dog lidt tavs i øjeblikket her i gruppen, da hans aldeles
> nyfødte søn har måttet gennemgå en større operation

Det er ikke godt :( Forhåbentlig går det hele godt.

mvh
Mette