Grej til det gule rev???
Fra : Hans Ove Nielsen

Dato : 19-03-01 21:01

Hej gruppe!
jeg skal på det gtule rev i april. Jeg har intet grej, derfor skal jeg ud at
investere. Hvilket hjul skal man købe? Jeg har Ambasadør i tankerne - men
ved ikke hvilken model jeg skal vælge. Modet 10.000 lyder god - men kan den
bruges senere til fiskeri i Storebælt og Lillebælt?

mvh HON

Fra : Charley Braun

Dato : 19-03-01 21:22

Hej HON

Et Ambassadeur 10000 er et lækkert hjul, jeg selv har et 7000 og det er jeg
enormt glad for dertil har jeg en 8` Yellow Reef 30 LBS to delt i håndtaget.

MVH
Charley Braun.

Fra : Sportsfiskeri på opa~

Dato : 20-03-01 00:35

On Mon, 19 Mar 2001 21:00:31 +0100, "Hans Ove Nielsen" <hon@it.dk>
wrote:

Hej
Webmagasinet Sportsfiskeri på opasia.dk har nogle artikler der dels
omhandler fiskeriet på Det gule rev og dels også en artikel om grejet
der bør anvendes.

Venlig hilsen
Redaktionen
http://sportsfiskeri.opasia.dk

Fra : JV

Dato : 20-03-01 21:35

Hej HON

Jeg har selv et Ambasadør 10.000, som jeg har brugt flere gange på det gule
rev.

Der er dog visse ting, som gør at hjulet efter min mening, ikke er helt
optimalt til det gule rev. Dels er der problemer med at frikoble hjulet,
hvis der er stor belastning på linie, hvilket hurtig kan koste noget line
ved bundbid. Man lærer dog hurtig at løsne bremsen, inden man forsøger at
frikoble hjulet. Dels er kunne jeg også godt tænke mig, at hjulet havde en
lidt kraftigere bremse, specielt når man fisker på vrag, hvor det gælder om
at ligge stort pres på fisken i starten. Hvis du skal helt ud til nogle at
de vrag, der ligger på 180-200m, kunne det også være ønskeligt, hvis hjulet
havde lidt større linekapacitet.

Ud over ovenstående, har jeg ellers været tilfreds med hjulet. Der har ikke
været nogle problemer med hjulet de 6-7 gange jeg har brugt det på revet, og
så er det ikke større end at man fint kan bruge det andre steder. Jeg har
flere gange brugt hjulet i Langelandsbæltet, sammen med en kastestang, og
det kan uden problemer kaste med pirke på 50-200g.

Håber ovenstående kan være til hjælp

Mvh Jakob

Fra : -- Kent --

Dato : 20-03-01 22:11

On Tue, 20 Mar 2001 21:35:29 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> JV
wrote:

> [...]
>lidt kraftigere bremse, specielt når man fisker på vrag, hvor det gælder om

Bromsen på Ambassadeur 9000/10000 är mycket kraftig om rullen är välskött.
Se till att ge den service, och torka bort fett och annat på bromsskivorna.
Mina 9000/10000 rullar har mycket bra broms. Bromsen räcker mer än väl till
för att fiska med 0.70 lina om man så skulle vilja. För fiske i klass
24KG/50LBS, vilket täcker allt fiske som man någonsin kan drömma om på det
Gule Rev, så skall slirbromsen på rullen ställas på 6 kg mätt med en
fjädervåg direkt från rullen. Och det klarar en Ambassadeur 9000/10000 utan
problem om den är välskött. Om man mäter verkliga bromskraften, som den
blir med linan genom ringarna på spöet/stangen, och med spöet/stangen i
vinkel mot fisken, så blir den mycket mer än 6 kg.

En 10000 håller 270 meter 0.60 lina, vilket räcker för allt fiske i danska
och svenska vatten, och det mesta fiske i norska vatten. Om man tycker att
det är för lite så lägger man några hundra meter Berkley Fireline 0.39 mm
längst in (som backing) och lägger cirka 100 meter 0.60 mm nylon längst ut.
Sätt superlim på knuten mellan Fireline och nylon så går den aldrig upp.
Jag har gjort så på 9000, som är smalare och väger mindre än 10000, och
använder nästan aldrig den större av rullarna längre. Och enligt vad Jens
Ploug Hansen skrev i sina böcker om havsfiske så ansåg han att Ambassadeur
10000 mer än väl räckte till för allt fiske i våra vatten.

Jag kan ju också nämna att min äldsta 9000C blev inköpt år 1974 och
fortfarande fungerar utan det minsta problem. Jag har också bland annat
10000CL, 9000CL och en 9000CL J-speed (högre invevningshastighet, byggd för
den japanska marknaden).

<klipp>