Sund slik
Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-03 14:42

Hej.....

Nu er er det endelig lykkedes mig at overtale min mand til at vi har en
ugentlig slikdag istedet for alt det rapseri ugen igennem.
Det har indtil for et par måneder siden været nemt nok at nægte mit barn
slik m.v. i hverdagene, men eftersom han flere gang nu, har set faderen gang
på gang tage et stykke slik hér og et mere dér og så en kage lidt senere,
kan han ikke længere forstå hvorfor han så ikke også må. Så nu stopper det!!

Men fordi vi så har en ugentlig slikdag behøver det jo ikke alt sammen være
usundt, så jeg vil gerne prøve at lave noget som mimimajs, agurke- og
gulerodsstave som vi kan dyppe lidt i noget hjemmelavet dip-mix. Men jeg
kunne godt tænke mig lidt flere alternativer både med grøntsager og frugt,
som serveres på en lidt fiks måde så det ikke "bare" er et stykke frugt
eller en grøntsag..... Håber I kan/vil hjælpe mig!

Iben

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 20-03-03 15:11

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som serveres på en lidt fiks måde så det ikke "bare" er et stykke frugt
> eller en grøntsag..... Håber I kan/vil hjælpe mig!

Måske noget tørret frugt, såsom tørrede bananer, æbler, abrikoser, svesker,
dadler, figner, rosiner og måske blandede nødder.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-03-03 21:13

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
svesker,
> dadler, figner, rosiner og måske blandede nødder.

Fedt- og sukkerindholdet i ovenstående er forrygende højt - så hellere slik.

Mine unger er vilde med de ultrasmå frosne ærter - de spiser dem frosne som
bolcher.

Tine

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 20-03-03 21:20

"Tine Andersen" <tine.nospam.andersen@post3.nospam.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:Edpea.601$vn1.157183@news010.worldonline.dk...
> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> svesker,
> >
> Fedt- og sukkerindholdet i ovenstående er forrygende højt - så hellere
slik.

Nej, for "rigtig" slik indeholder ikke vitaminer. Det gør tørret frugt.
Tørret frugt er fri for farvestoffer, det er langt det meste slik ikke.
Nu var det jo netop ment som noget godt 1 gang ugentligt og ikke som en
hverdags fornøjelse, så jeg vil bestemt mene, at tørret frugt er et godt
alternativ til kemikalieslikket - også ernæringsmæssigt.

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-03-03 22:13

In an article of 20 Mar 2003 Torup & Bachmann wrote:

> Nej, for "rigtig" slik indeholder ikke vitaminer. Det gør tørret frugt.
> Tørret frugt er fri for farvestoffer, det er langt det meste slik ikke.

Hvordan får de farvestofferne ud af frugten ved tørringsprocessen?

--
Uffe Holst

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 20-03-03 22:42

> Tørret frugt er fri for farvestoffer, det er langt det meste slik ikke.

Til gengæld er meget tørret frugt behandlet med svovl.... for at bevare
farven.
Se bare, hvor stor forskel der er på tørrede abrikoser - fra det orange til
det brune.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-03-03 07:36

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh. Lisbeth
>
> Derfor køber man naturligvis også kun økologisk tørret frugt. Der er ingen
svovl i.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 20-03-03 21:01

> [...]

> usundt, så jeg vil gerne prøve at lave noget som mimimajs, agurke- og
> gulerodsstave som vi kan dyppe lidt i noget hjemmelavet dip-mix.

Dejligt! Men slik er altså slik.

Og jeg ville da absolut foretrække IKKE at bilde mit barn ind, at
agurkestave, minuimajs etc. er *slik*

Det er slet og ret sund mad.
Og slik er relativt usund mad.

> [...]
> som serveres på en lidt fiks måde så det ikke "bare" er et stykke frugt
> eller en grøntsag..... Håber I kan/vil hjælpe mig!

Fint nok. Men i det omfang du giver dine børn *slik*, så giv dem dog slik og
lær dem, at det ikke er sund mad, men netop *slik*.

Men lær dem da bare at spise slik af god kvalitet. Eksempelvis god
chokolade, marcipan, hjemmelavet is, popcorn, hjemmebagt kage....

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-03-03 22:16

In an article of 20 Mar 2003 [w e b w o m a n] wrote:

> Dejligt! Men slik er altså slik.
>
> Og jeg ville da absolut foretrække IKKE at bilde mit barn ind, at
> agurkestave, minuimajs etc. er *slik*
>
> Det er slet og ret sund mad.
> Og slik er relativt usund mad.

Lige mine ord.

Lad dog børnene spise minimajs, agurk og gulerødder, når de har lyst og
ikke kun på slikdagen!

Men kan du lære børnene, at der kan være meget sundere alternativer til
slik, som måske kan være lige så godt, så kan man pludselig spise "sund
slik" hver dag. Og måske også på slikdagen.

--
Uffe Holst

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-03 13:53

>Lad dog børnene spise minimajs, agurk og gulerødder, når de har lyst og
>ikke kun på slikdagen!

Han får sørme da tilbudt frugt og grøntsager hver eneste dag!! Men derfor
skal der netop noget ekstra til for at gøre det lidt mere lækkert på en
slikdag....

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-03 13:50

> [...]
>
> Men lær dem da bare at spise slik af god kvalitet. Eksempelvis god
> chokolade, marcipan, hjemmelavet is, popcorn, hjemmebagt kage....

Ok, det krævede nok en anden formulering fra mig for at alle kunne forstå
det......
Det jeg vil med det sunde slik er at vise at man sagtens kan få noget
lækkert og hygge sig uden at det er decideret slik og kager m.v.
Men bare fordi det sunde kommer på bordet, har jeg da aldrig nævnt at det
usunde ikke også kommer det! Jeg skriver i starten at det ikke altsammen
behøver at være usundt fordi vi tager en ugentlig slikdag.

Iben

Fra : Lykke

Dato : 22-03-03 22:08

> [...]
> usunde ikke også kommer det! Jeg skriver i starten at det ikke altsammen
> behøver at være usundt fordi vi tager en ugentlig slikdag.

her er en ide til sundt slik, eller en usund fornuftigt godbid.
specielt tørrede abricoser dyppet halvt i overtrækchokolade er superlækre
at spise og
tilfredsstiller øjnene, kan man lide de tørrede bananer er de også ok med
lidt chokoovertræk.

lykke

Fra : Iben Holst

Dato : 24-03-03 11:17

> [...]
superlækre
> at spise og
> tilfredsstiller øjnene, kan man lide de tørrede bananer er de også ok

Tak ... det lyder rigtig lækkert!!

Iben

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 21-03-03 08:54

Hej Iben,

Din "tråd" blev efter min mening mere og mere påståelig og en kamp for at
"få ret" og jeg kom til at tænke på den gamle revysang som hedder noget
i retning af "Der er noget farligt indeni".
Men nok om det, noget som mine unger elsker er min hjemmelavede jordbæris.
Du tager nogle frosne jordbær og blender dem sammen med mælk og sukker, prøv
dig frem i forhold til hvor meget sukker/mælk der skal i. Den skal laves
umiddelbart før den skal spises, dvs. den bliver ikke så god hvis den fryses
ned igen.
Alternativt kan du jo også lave slik selv, jeg laver nogle gange bolscher,
og de er med naturlige farvestoffer (eks. rød laves fra rødbedesaft) osv.
desuden er de uden konserveringsmidler. Jeg ved man også kan lave lakrids og
vingummi, det har jeg dog ike forsøgt mig udi.
God fornøjelse

Pernille.

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-03 13:55

> [...]
> dig frem i forhold til hvor meget sukker/mælk der skal i. Den skal laves
> umiddelbart før den skal spises, dvs. den bliver ikke så god hvis den

Det lyder ikke helt ringe!! - det vil jeg da prøve en dag ....

Iben

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-03-03 14:41

Hej Iben

Iben Holst wrote:
> [...]
> kan han ikke længere forstå hvorfor han så ikke også må. Så nu stopper det!!

Vi gør det lige omvendt(hvilket også gavner vores eget forbrug af søde
sager ). Vi spiser slik en gang imellem uden faste intervaller.
Ungerne ville, hvis de fik lov, spise slik hver dag. Det kan være min
mand der spørger om vi skal hygge med en kage i aften og alle råber
"Jaaah" og så får vi kage, andre gange kan det være en af ungerne der
spørger og somme tider siger vi ja og andre gange nej.
Det er ikke noget problem, da de udemærket forstår et nej, det kan godt
være at de mukker og synes at jeg er dum, men det er en titel jeg kan
leve med den korte tid det varer.

> [...]
> som serveres på en lidt fiks måde så det ikke "bare" er et stykke frugt
> eller en grøntsag..... Håber I kan/vil hjælpe mig!

Bare lige for at sætte sund/usund lidt i perspektiv: fedtenergiprocenten
er langt højere i leverpostej end i Nutella, men det betyder jo ikke at
nogen af delene er sunde i store mængder. Det er svært at skelne mellem
sunde og usunde ting. Som andre har foreslået, så prøv i stedet at lære
dem at være kvalitetsbevidste omkring hvad de putter i munden, både af
mad og slik.

Marianne Feddersen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-03 21:09

> [...]
> på gang tage et stykke slik hér og et mere dér og så en kage lidt senere,
> kan han ikke længere forstå hvorfor han så ikke også må. Så nu stopper

Selvfølgeligt skal alt det sjove slås ihjel, det er da klart. Drengens far
gør sig desværre uheldigt bemærket fordi han spiser slik foran drengen. Men
det undrer mig: er det dig der indfører slikregler for drengen eller står I
begge to bag beslutningen? Det er jo nemt nok hvis du som mor har travlt
med at opstille regler, uden faderen er indblandet, for så at give manden
tæsk når han gør noget uheldigt i forhold til det du nu har bestemt. Nu har
du jo besluttet jer for at I skal have orden i det der slikkeri. Der skal
være regler, aftaler, I skal være enige om det du synes er rigtigt o.s.v.
Men når det kun er dit projekt og ikke hans, så er det jo klart, at han ikke
går helhjertet ind i det.
"endelig lykkedes mig at overtale min mand..." Kan du se hvad jeg mener?
Hvis I begge synes at det er en god beslutning, så skal der også bakkes op
omkring den. Hvad I så selv spiser af slik er så ligemeget, bare I ikke gør
det foran drengen.

> [...]
> som serveres på en lidt fiks måde så det ikke "bare" er et stykke frugt
> eller en grøntsag..... Håber I kan/vil hjælpe mig!

Har man slikdag, så spiser man slik. Du kan da ikke fortælle drengen at I
spiser slik en dag om ugen, og når det så er slikdag så er der overvægt af
det sunde. Det er noget kun en kvinde kan se logikken i.
Du skriver "ikke alt sammen", så vi kender ikke fordelingen mellem slik og
"sundt". Spis dog noget slik den ene dag om ugen og spis lækker frugt m.m. i
løbet af ugen. Måske som dessert, måske som "aftenkaffe" måske bare til at
have stående på bordet når I kommer trætte hjem og skal lave mad. Så kan man
lige holde den kørende på nogle gulerøddder indtil den rigtige mad er klar.

Sukker er usundt i større mængder (jeg tror det gør mere skade end fedt),
men noget slik en enkelt dag om ugen, det bør selv en fornuftig mor kunne
acceptere.

> Iben

jakob

Fra : Iben Holst

Dato : 22-03-03 15:55

JcLind <Svar bare i gruppen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1048277712.50030.2@damia.uk.clara.net...

Fra : Iben Holst

Dato : 22-03-03 16:38

Hej Jacob.

Men
> det undrer mig: er det dig der indfører slikregler for drengen eller står
> begge to bag beslutningen?

Jeg spurgte for længe siden om han selv syntes at drengen skulle have lov
til at få slik hver dag eller om han syntes det var fair at han (faderen)
skulle have lov til at spise det foran drengen, mens han sagde nej til
drengen..... Han svarede nej til begge dele og jeg spurgte hvad vi så skulle
gøre ved det. Jeg foreslog selv en ugentlig dag og han gik med på vognen,
men han overholdte det ikke hvorefter jeg stillede han spørgsmålene igen og
igen og igen. Nu overholder han det endeligt!!!

> [...]
ikke
> går helhjertet ind i det.
> "endelig lykkedes mig at overtale min mand..." Kan du se hvad jeg mener?

Ja!! Du mener nemlig, at jeg er enevældig i vores hjem fordi jeg har
formuleret mig på en en lidt forkert måde. I stedet for at spørge til det,
så har du lige svaret på hvordan tingene forgår i vores hjem, for det må du
jo være den bedste til at vide!
Kan DU se hvad jeg mener?
Det lykkede mig endelig at få min mand til at stå ved sin aftale skulle jeg
have skrevet. Undskyld fejlformuleringen.
Er du under tøflen derhjemme siden du med det samme konkluderer at jeg
sidder på tronen alene hos os? Det lyder i hvert fald som om, at der er et
eller andet der stikker dig.

Du er selvmodsigende når du skriver: "Du kan da ikke fortælle drengen at I
spiser slik en dag om ugen, og når det så er slikdag så er der overvægt af
det sunde"
..... og bagefter skriver: " Du skriver "ikke alt sammen", så vi kender ikke
fordelingen mellem slik og "sundt"".
Og eftersom jeg slet ikke har udtalt mig om hvor meget der skal være af det
ene eller det andet, kan jeg ikke forstå du kommer omkring det.

> Spis dog noget slik den ene dag om ugen og spis lækker frugt m.m. i
> løbet af ugen.

Gør dog sådan og gør dog sådan - jeg skrev ikke herind for at blive dikteret
hvad jeg bør og ikke bør, men for at få nogle råd og foreslag. Fortæl hvad I
selv gør og hvad der fungerer for jer (som jo ikke nødvendigvis gør det lige
så rigtig for os!) - fortæl hvad I giver børnene når det skal være rigtigt
lækkert sundt som usundt og evt. hvorfor I synes at jeres ordning er bedst.
Men lad være med at diktere mig og få jer selv til at lyde som om I er bedre
mennesker / forældrer end jeg er, for så har jeg ingen respekt for det.

> Sukker er usundt i større mængder (jeg tror det gør mere skade end fedt),
> men noget slik en enkelt dag om ugen, det bør selv en fornuftig mor kunne
> acceptere.

Mener du her, at jeg har påstået at han ikke må få slik på den ugentlige
slikdag?? For så må du gerne fortælle mig hvor jeg har skrevet det.... eller
hvad det så er du mener.

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-03 13:23

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

snip
> [...]
> så har du lige svaret på hvordan tingene forgår i vores hjem, for det må

Hvorfor spørge til noget, når du selv fortæller hvordan det er? Ang.
formulering, så bliver man nødt til at skrive det som det er,. Andre læser
jo det du har skrevet og kan ikke tankelæse hvad du tænkte da du skrev det.

> [...]
> Er du under tøflen derhjemme siden du med det samme konkluderer at jeg
> sidder på tronen alene hos os? Det lyder i hvert fald som om, at der er et

Hvorfor farer du op?
Læs selv den agressive måde, du skriver på. At du laver det om nu kan
selvfølgeligt have noget at gøre med at du tænkte anderledes end du skrev.
Eller måske at du skal omfomulere det, for at forsvare dig fordi jeg går til
dig.

[endelig lykkedes mig at overtale min mand] læser jeg som "endelig fik jeg
skovlen under ham".
[stykke hvor han gør anderledes alligevel] læser jeg som "Og så gør han
alligevel noget andet end det, jeg fik ham til".
[Så nu stopper det!!] læser jeg som "nu skal han lære hvem der har bukserne
på".

> [...]
det
> ene eller det andet, kan jeg ikke forstå du kommer omkring det.

Jeg burde have forudset at du var en flueknepper og skulle derfor havde
sammenfattet det i en enkelt og forståelig sætning: Når du har fortalt
drengen at I har slikdag, så er det forkert at servere frugt og sundt på
samme tid uanset mængde. Slik for sig og sundt for sig.

> Gør dog sådan og gør dog sådan - jeg skrev ikke herind for at blive
dikteret
> hvad jeg bør og ikke bør, men for at få nogle råd og foreslag.

Du gør hvad du selv vil, jeg kan hverken tvinge dig til at gøre som jeg
foreslår eller i det hele taget få dig til at læse hvad jeg skriver.

snip
> Men lad være med at diktere mig og få jer selv til at lyde som om I er
> bedre mennesker / forældrer end jeg er, for så har jeg ingen respekt for
det.

Jeg er hverken bedre menneske eller bedre forældre end dig. Jeg har bare
nogle andre holdninger end dig og det er dem jeg giver til udtryk. Du lyder
så sart, når du skriver sådan.

> Mener du her, at jeg har påstået at han ikke må få slik på den ugentlige
> slikdag?? For så må du gerne fortælle mig hvor jeg har skrevet det....
> eller hvad det så er du mener.

Jo, jeg har forstået at du vil give ham slik den ene dag om ugen. Jeg gætter
mig også til at "slikdag" ikke betyder hele dagen, men et bestemt tidspunkt
på dagen, måske om aftenen.
Samtidig vil du også prøve at få ham til at spise frugt når I holder
"slikdag" .
Jeg synes at du (et forslag) skulle holde frugt for sig og slik for sig .
Lad ham (et forslag) spise slik når ham må og ikke frugt, forklædt som slik.

> Iben

Jakob

Fra : Iben Holst

Dato : 25-03-03 14:44