Join i query...
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-03-03 14:17

Uha, så måtte det jo ske ... jeg har altid kunnet slamkode mig uden om joins
i queryes, men nu skal jeg altså bruge et udtræk fra en mysql database, hvor
queryen er afhængig af dateene i to tabeller ...

Min query ser pt ud som flg:

$sql = "SELECT * FROM spmskema WHERE slut_dato > $i_dag AND status='aktiv'";

Og jeg har de to flg. tabeller der skal bruges i queryen...

spmskema
+ skema_id
+ osv
+ osv

spmskema_besvaret_af
+ skema_besvaret_af_id
+ skema_id_ref
+ brugerid

Queryen skal kun udtrække de poster fra spmskema, hvor der ikke er en post i
spmskema_besvaret_af hvor skema_id_ref er det samme som skema_id OG brugerid
ikke er det samme som $_SESSION[medlemmer_brugerid]...

Altså ville det se ud som:

$sql = "SELECT * FROM spmskema WHERE slut_dato > $i_dag AND status='aktiv
AND spmskema_besvaret_af.skema_id_ref (forskellig fra) spmskema.skema_id AND
spmskema_besvaret_af.brugerid (forskellig fra) $_SESSION[medlemmer_brugerid]

.... men den går jo ikke :)

Nogen der kan hjælpe ?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-03-03 16:15

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> spmskema_besvaret_af.brugerid (forskellig fra) $_SESSION[medlemmer_brugerid]

Nu er spørgsmålet nok mere passende i news:dk.edb.database - men du kan
godt søge på flere tabeller i samme query:

"SELECT tabel1.foo, tabel2.bar FROM tabel1, tabel2 WHERE tabel1.foobar =
tabel2.otherBar .. etc... "

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>