forårsrensning af glasfiberen
Fra : Stig Eldov

Dato : 20-03-03 11:36

Jeg har eksperimenteret lidt med afrensningen af fribordet. Jeg prøvede med
Farecla G3, Hempels boat rubbing og wienerkalk i sprit på hver deres lille
område. Resultatet var det samme, men wienerkalken var langt det nemmeste at
bruge. Der skulle dog bruges lidt knofedt for at tage det brune lige over
vandlinien (alger?).

Wienerkalken til mindst 1 års forbrug købte jeg hos Matas for omkring 40 kr,
så der er godt nok et par flasker god rødvin at spare. Jeg har ikke
eksperimenteret på malede flader, skal det siges.

Med sejlerhilsen,
Stig

Fra : Per

Dato : 20-03-03 11:54

Hej Stig.
Godt tip!
Man skal dog lige give en efterbehandling af voks, for efter spritten og
wienerkalken er alt beskyttelse fjernet.
Jeg er ikke klar over, om Hempels Boat Rubbing har noget der beskytter
efterfølgende? Det er garanteret næsten det samme i en fin embalage...

/Per

Fra : kvl

Dato : 20-03-03 12:24

http://www.kandu.dk/

Fra : kvl

Dato : 20-03-03 12:27

> [...]
> Jeg er ikke klar over, om Hempels Boat Rubbing har noget der beskytter
> efterfølgende? Det er garanteret næsten det samme i en fin embalage...

Tak for din gode og billige ide. Det vil jeg prøve nu, hvor foråret er
på vej og det begynder at "trække i en gammel bolværksmatros". Jeg fik
den tanke, at du ikke skrev, hvordan kombinationen af wienerkalk og
sprit er, men det står måske på pakningen fra Matas..?
Mvh. kvl

http://www.kandu.dk/

Fra : Stig Eldov

Dato : 20-03-03 12:43

Jeg lavede det til en tynd suppe - ikke en grød. Når det blev for tykt pga
sprittens fordampning, tyndede jeg op med sprit. Jeg brugte en svamp til
påføring, lod det tørre, og polerede efter med et gammelt håndklæde.

Ja, det begynder at rykke lidt for at komme ud. Men det tegner jo også godt,
det vejr.

Med sejlerhilsen,
Stig

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 20-03-03 13:12

He he.
En kort beskrivelse fra i søndag i min lile 18 fods sejlbåd.

Fortøjringerne ordnet. Vanterne blev strammet efter, Motorens snurrede anden
gang. Hilste på dem der rensede, vaskede deres både på land. Sejlede ud af
havnen, sejlene sat. En fiskestang klar. termokanden frem. Høj sol og blå
himmel. Let vind. Varmt

Ind igen. hilste igen på dem der vaskede deres både. Det så ikke ud som om
de var kommet meget videre.

Ahh

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 20-03-03 14:50

On Thu, 20 Mar 2003 11:35:33 +0100, "Stig Eldov" <eldata@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>så der er godt nok et par flasker god rødvin at spare. Jeg har ikke
>eksperimenteret på malede flader, skal det siges.

Okay og hvor meget sprit brugte du så og hvad kostede det?

Hilsen Bjarne

Fra : Stig Eldov

Dato : 20-03-03 19:30

Jeg er ikke færdig endnu, men jeg skønner, at 1 liter rækker til en 30 fods,
og kalken rækker til 2 år.

I øvrigt blev jeg belært om det brune ved vandlinien idag. Det hedder humus
og kan fjernes med oxalsyre blandet op i KOGENDE vand. Det lyder voldsomt.
Måske er der nogen, der har prøvet det?

Med sejlerhilsen,
Stig

Fra : Bent E.

Dato : 20-03-03 20:59

">
> [...]
humus
> og kan fjernes med oxalsyre blandet op i KOGENDE vand. Det lyder

Ja, det har jeg brugt i mange år med god virkning.
Den får en omgang hvert forår og efterår, så kan "den gule pest" holdes
nede eller helt væk.
Men der nu ingen grund til at bruge kogende vand.
Alm. koldt vand hvori man hælder en passende mængde oxalsyre
virker fint. Kom netop så meget i at der bliver lidt gryn på
bunden af glasset.
Smør på med en pensel eller klud.
Der skal ikke bruges ret meget, 100 gram er nok til flere år.

Med sejlerhilsen
Bent E.

Fra : Per

Dato : 21-03-03 07:45

Og oxalsyre køber man ikke i Matas - Men hos farvehandlen - jeg brugte
Flugger.

Prisforskellen var markant - Jeg kan ikke helt huske priserne - men jeg
mener at Matas ville have 37 kroner for 100g mens jeg gav 100-150 kroner for
1 kg hos Flugger.

Vigtigste besked : Checkprisen

:) Per

Fra : Niklas

Dato : 21-03-03 11:32

"Per" <Per@jungersen.net> skrev i en meddelelse news:b5ecbm$23nk$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> mener at Matas ville have 37 kroner for 100g mens jeg gav 100-150 kroner for

Oxal syre er også noget du kan købe i alle supermarkeder.
Her er det allerede flydende og meget billigt.
Man bruger det i forbindelse med rabarbermarmelade
og spinatretter fordi netop disse 2 frugt/grønt skal neutraliseres.

Venligst

Niklas

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-03-03 11:48

Nej Oxalsyren er det der er i rabarberen og spinaten og som nogle mener skal
neutraliseres. Det man kan købe er Kalciumklorid. Et salt tæt beslægtet med
almindeligt køkkensalt (natriumklorid)

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-03 16:03

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:B3Cea.2148

> Nej Oxalsyren er det der er i rabarberen og spinaten og som nogle mener skal
> neutraliseres. Det man kan købe er Kalciumklorid. Et salt tæt beslægtet med
> almindeligt køkkensalt (natriumklorid)

Hvad svarer du egentligt på, det er jo helt umuligt at finde hoved eller hale i dit svar?

Kan du ikke citerer det du svarer på og så klippe resten væk?

I øvrigt kan man da købe oxalsyre mange steder. Muligvis er det også i rabarber, men det er da
nemmere at købe det, hvis man skal fjerne rust, kalk eller ændre farve på f.eks. diverse
træsorter...

Claus

Fra : OK

Dato : 22-03-03 00:00

Så kig dog ordentlig efter !

Vh

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-03 01:11

"OK" <lala@lss.dk> skrev i en meddelelse

> Så kig dog ordentlig efter !

Du fatter da ikke meget, der er andre end mig, der læser i nyhedsgrupperne!

Netop den foregående mail, var et klassisk eksempel på, hvorfor netiketten foreskriver, at man
ikke bundciterer, men topciterer, noget du tilsyneladene heller ikke vil nedlade dig til...

www.usenet.dk for mere information.....

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 24-03-03 08:48

Bund eller top. Der er også en fordel ved at sætte den nye tekst i toppen.
Så er man fri for at rulle ned gennem hver eneste indlæg for at læse den nye
tekst. Man må jo regne med at det er ret tydeligt at for de fleste at jeg
har svaret på indlægget før, der handler om at det oxalsyre man tilsætter
rabarber og spinat.

Jeg foretrækker til en hver tid at sætte det nye i toppen. Det modsatte
irriterer mig grænseløst. Men sådan er vi jo alle forskellige. Og gud ske
lov for det.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-03 16:13

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:_Pyfa.15

> [...]
>
> Jeg foretrækker til en hver tid at sætte det nye i toppen. Det modsatte
> irriterer mig grænseløst. Men sådan er vi jo alle forskellige. Og gud ske

Ja, det er tydeligt for dig, hvad du svarer på, men der er også andre end dig, der skal læse
tråden..

Når du bundciterer hele to indlæg, kan det ikke undgå at blive en rodebunke, og dit indlæg
kunne forstås på mange måder, og det er ikke hensigtsmæssigt.

Angående det at citerer korrekt, så kan du jo bare skrive lige ud, at netiketten rager dig en
høstblomst, så kan andre bedre forholde sig til det...

Claus

Fra : Henning

Dato : 24-03-03 16:24

On Mon, 24 Mar 2003 08:47:56 +0100, "Erik Breum Petersen"
<erikbreum???@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg foretrækker til en hver tid at sætte det nye i toppen. Det modsatte
>irriterer mig grænseløst. Men sådan er vi jo alle forskellige. Og gud ske

Men der er trods alt vedtaget nogle use-net regler, som siger at du
klipper det overflødige væk, og skriver under det du kommenterer! Du
kører heller ikke over for rødt fordi du foretrækker ag gøre det?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jens

Dato : 24-03-03 10:10

Må vi ikke lige bede om "kammertonen" Erik - og ikke mindst Claus !!!

Udfald af ovennævnte karakter bidrager ikke ligefrem til en konstruktiv
debat, og når du nu selv taler så fint om "netetikkette", så forsøg venligst
at holde et ordentligt tonefald.

Med sejlerhilsen
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-03 16:14

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:3e7ecb7e$0$52188

> Udfald af ovennævnte karakter bidrager ikke ligefrem til en konstruktiv
> debat, og når du nu selv taler så fint om "netetikkette", så forsøg venligst
> at holde et ordentligt tonefald.

Jeg har skrevet det før, og gør det gerne igen. Folk får igen af samme skuffe...

Claus

Fra : Per J

Dato : 24-03-03 11:11

I meddelse: b5iu2l$2vci$1@news.cybercity.dk.
Skriver Claus Tersgov via sin e-mail <Clausnews@hotmail.com>:

> [...]
> netiketten foreskriver, at man ikke bundciterer, men topciterer,
> noget du tilsyneladene heller ikke vil nedlade dig til...

Claus, du støjer.

Det er normalt en fornøjelse og delvis berigende at læse dine indlæg, når du
besvarer noget der relaterer til sejlads.
Men, når du leger netpoliti, er det sgu ikke til at holde ud. Man tro sgu du
har ble på endnu.

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-03-03 15:51

Auv - hvad sker der nu? Glæder mig til føljetonen!
Hilsen
Steffen

remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-03 16:19

> Men, når du leger netpoliti, er det sgu ikke til at holde ud. Man tro sgu du
> har ble på endnu.

Så brug dit killfilter....

Men du mener måske selv, at ovenstående argumenter er fantastiske?

Hvorfor er det *så* svært at holde sig til nogle enkelte regler, som bunder i mange års
erfaring med at gøre usenettet så overskueligt som muligt?

Gad vide om de samme "sejlere" praktiserer samme anarki, når de sejler og begår sig rundt
omkring i havnene..

Claus

Fra : Niklas

Dato : 22-03-03 00:22

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:B3Cea.2148$gU7.1725@news.get2net.dk...
> [...]
> neutraliseres. Det man kan købe er Kalciumklorid. Et salt tæt beslægtet med

Jeg beklager misinformationen.

Jeg var for hurtig på aftrækkeren der.

Venligst

Niklas