nntp komponent?
Fra : Peter Pedersen

Dato : 19-03-01 20:23

Er der nogen der ligge inde med et freeware nntp komponent, eller er der
andre måder hvorpå man kan komme i kontakt med en nyhedsgruppe via sin
browser?

-- /peter
Jeg er trods alt kun et menneske

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-03-01 20:46

"Peter Pedersen" <*.pdp@mailme.dk> wrote in <995md2$m1n$1
@news.inet.tele.dk>:

>Er der nogen der ligge inde med et freeware nntp komponent, eller er der
>andre måder hvorpå man kan komme i kontakt med en nyhedsgruppe via sin
>browser?

http://groups.google.com ?

Anyway ... www.serverobjects.com har lavet et ASPNNTP-modul, der er relativt
nemt at bruge ... i hvert fald til simple forespørgsler på en nyhedsserver.
Derudover koster det ikke en bondegård, hvis man beslutter sig for at købe
det - vist noget i retning af $50,-

--
Læs om at citere korrekt på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-03-01 22:19

> [...]
> Er der nogen der ligge inde med et freeware nntp komponent, eller er der
> andre måder hvorpå man kan komme i kontakt med en nyhedsgruppe via sin

Jeg elsker w3sockets...... Den kan snildt kontakte en nntp server...

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-03-01 22:37

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in <995tai$chs$1@sunsite.dk>:

>"Peter Pedersen" <*.pdp@mailme.dk> wrote
>
>Jeg elsker w3sockets...... Den kan snildt kontakte en nntp server...

Men er problemet ikke, at det så indebærer at man skal kunne en masse
TELNET-kommandoer for at kunne kommunikere med nntp-serveren ?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-03-01 23:17

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote
> Men er problemet ikke, at det så indebærer at man skal kunne en masse
> TELNET-kommandoer for at kunne kommunikere med nntp-serveren ?

Hvis man elsker RFC´er er det ikke noget problem, men alligevel det er ikke
så svært:

Du skal kunne tre i denne sammenhæng:

GROUP [navn på gruppe]
ARTICLE [Id på besked]
QUIT

Og så skal man lige vide at alle responses startende med:
1xx er information
2xx er svar på en accepteret kommando
4xx er en fejl
5xx er en fejl

Derudover skal man vide at news servere som regel kører på port 119

Så hvor svært kan det være.... Yderligere info i:
<http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc977.html>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-03-01 23:41

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in <9960n2$soc$1@sunsite.dk>:

>"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote
>
>Hvis man elsker RFC´er er det ikke noget problem, men alligevel det er
>ikke så svært:

fabelagtigt ...

> [...]

>Derudover skal man vide at news servere som regel kører på port 119
>
>Så hvor svært kan det være.... Yderligere info i:

tusind tak !!! nu har du givet mig et link til noget information, der er så
tilpas interessant, at jeg garanteret bruger al min tid de næste uger på at
gennemlæse denne RFC for at lave min egen groups.google.com ...

ASPNNTP move over ...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-03-01 23:47

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) wrote in
<Xns9069F0E1BF98spamstocholmdk@192.38.208.81>:

> [...]
>så tilpas interessant, at jeg garanteret bruger al min tid de næste uger
>på at gennemlæse denne RFC for at lave min egen groups.google.com ...

og så kan du bare se, hvordan det går ...

Når jeg henter et specifikt article-ID fra fx news.k-net.dk, så kommer den
med dette svar:

220 0 article <38AB0629.D3376C0C@pop.k-net.dk>
Newsgroups: k-net.public.net,k-net.public.snak,k-net.net,k-net.dtu
Date: Wed, 16 Feb 2000 21:22:04 +0100
From: Michael <email...>
Subject: Studerende =?iso-8859-1?Q?s=F8ger=20hj=E6lp=21?=
net.net:1668 k-net.dtu:74

.... og så body her ...

Mit spg. er: Kan man være sikker på, at disse headers kommer i den samme
rækkefølge hver gang ? Eller skal man hente dem ud en efter en for at være
sikker på at kunne genkende fx reference-headeren ?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-03-01 00:16

> [...]
> rækkefølge hver gang ? Eller skal man hente dem ud en efter en for at være
> sikker på at kunne genkende fx reference-headeren ?

Man kan ikke være sikker på rækkefølgen..

Men jeg plejer at smide dem i et Dictionary object så man kan hente dem
sådan:
Header.Item("From")

Du har set HEAD og BODY kommandoerne ikke, de kan også være herlige hvis man
vil have body alene og headere alene...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-03-01 00:49

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in <996449$f4e$1@sunsite.dk>:

> [...]
>
>Man kan ikke være sikker på rækkefølgen..
>
>Men jeg plejer at smide dem i et Dictionary object så man kan hente dem

altså ved først at adskille header fra body ved VbCrLFVbCrLF [1] og derefter
splitte header ved VbCrLf ?

>Du har set HEAD og BODY kommandoerne ikke, de kan også være herlige hvis
>man vil have body alene og headere alene...

ja ... den så jeg godt ...

[1] Er der et trick, hvis der er flere steder med VbCrLFVbCrLf ?

Måske noget i retning af

str_response = split(nntp_response,VbCrLFVbCrLF)
str_head = str_response(0)

str__head_part = split(str_head,VbCrLF)
set head_dic = CreateObject("Scripting.Dictionary")
for each part in str_head_part
arr_head = split(part,":")
head_dic.Add arr_head(0),trim(arr_head(1))
Next()

response.write "Posted by " & head_dic.Item("From")

Jesper

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-03-01 02:12

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote
Jeg biksede lige noget kode sammen til dig:

<%
' -----Standard indledning og valg af gruppe

objSocket.Sendline("HEAD idXXXX")
Set objDic = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")
strTempOutput = objSocket.GetLine()

do while last <> "."
last = objSocket.GetLine()
pos = Instr(last,":")
if pos > 0 Then
strHeaderName = Left(last,pos - 1)
strHeaderContent = right(last, len(last) - pos)
objDic.Add strHeaderName, strHeaderContent
End if
loop
%>

Håber det kan give dig et hint...