Hestetransporter.
Fra : Moojundai

Dato : 20-03-03 02:52

Jeg går lidt med planer om at bygge en hestetransporter, og vil derfor meget
gerne høre om nogle af jer andre har bygget, eller været med til at bygge en
hestetransporter selv?

Peter!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-03-03 08:49

In article <3e791fa2$0$20480$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Moojundai wrote:
> Jeg går lidt med planer om at bygge en hestetransporter, og vil derfor meget
> gerne høre om nogle af jer andre har bygget, eller været med til at bygge en
> hestetransporter selv?

Min far og jeg har for en del år siden renoveret en trailer. Bunden var
knækken, og det nederste af siderne var også i dårlig tilstand. Det vi
gjorde var at isætte 5 mm? aluminiums dork i bunden, og lave rampen helt
ud af det. Det nederste af siderne blev erstattet af 3mm? aluminium/stål?
plader der sidder udvendigt, så hesten ikke river sig. Yderligere blev
det nederste af siderne (træ) savet af, og rundet. Midten blev også
skiftet, dog til noget færdigt lavet, lige ledes med kæderne i bag der
blev til stænger.

Mere teknisk, så var det vi gjorde at vi pillede bunden ud, fjernede det
nederste af siderne, og kasserede rampen. Så savede vi noget aluminiums
dork ud af et skib der skulle ophugges, og fik nogen til at svejse det
sammen, da det er giftigt++ og besværligt at svejse i aluminium. Rampen
blev også savet ud og svejset sammen. For at samle rampe og bund blev
der på begge dele svejset små stumper af aluminiums rør. Inde i det
er der en aluminiums stang, samt noget fedt. Efter dette monterede vi
siderne, og midteradskillelsen. (Grunden til at det hele er i aluminium
er at det er let, og at det er en dårlig ide at blande aluminium og
stål, da de vist korroderer hinanden hvis de rør ubehandlet).

Jeg har selv har lyst til at designe en mindre heste transport, samt
en større. Den mindre SKULLE holdes under 3.5 tons, så den må køre
110, og føres af med almindeligt kørekort. Min ide var at lave den
med små hjul, og evt. sænke den ved læsning. Evt. i den ene side
som busserne gør for gangbesværede. Ellers skulle hjul sidde i helt
ude i hvert hjørne, altså noget i stil med

--\   heste    /----
O \__________________/ O

Set bagfra kunne jeg forestille mig at man fuskede lidt med
gulvet. Desværre kan jeg kun kraftigt overtegne det jeg vil.

/\
/ \
/ * \
hvor * er drivakslen, som jeg forestiller mig ligger i midten, og lidt
gulvet er skråt og lidt forhøjet på midten så læsningen ikke bliver så
høj, og så selve bilen ikke bliver så høj.

Oven på hjul i bag skulle der være beboelse, der er lidt speciel.
Jeg forestiller mig at der kan være en meter eller noget. Det ville
jeg lave således at det yderste kan skubbes bagud, således at der
bliver mere plads. (set fra siden)

_______
------+   |
|   |
|   |
|   |
______+ |
-------+

bliver til

_______
------+    |
|    |
|    |
|    |
______+ |
-------+

Endelig kunne man lave extra sovepladser med en plade helt i enden
der kan klappes ned, og med noget telt dug.

+   +\
+   +

Jeg tror desværre kun at der kan være 3 heste, eller 4 ponyer, alt
andet vil simpelthen veje for meget. 1500 kg last, og 2000 kilo til
bil, fører, udstyr, ...

Derfor har jeg også forestillet mig den kæmpe store luksus udgave ;-D
Man tager en blokvogn, da disse som regel har små hjul, er lange, brede
og tit er lavere på midten. Denne udstyres på samme måde, med smarte
skydende "kasser" så der kan være mere plads når man holder stille. Ved
kørsel er folk ikke derinde alligevel. Alt i alt tror jeg man vil kunne
få en rummelig vogn med beboelse til 8 personer (4 rum med dobbelt seng)
samt stue, bad, toilet, køkken, samt selvfølgelig hestene og plads til
udstyr (hen over hjulene). Ulempen er at den er lang++, skal have stort
kørekort + stort hænger kort og ikke må køre så hurtigt.

JonB

Fra : dorthe jensen

Dato : 20-03-03 18:06

Hej

Vi har haft lavet et par biler og trailere så det kan godt være at jeg kan
komme med et par gode råd, men det er lidt svært når jeg ikke ved om det
skal være til stort eller lille kørekort.
Jeg har haft en 6 ton lastbil og en til lille kørtkort og der er fordele og
ulemper ved begge dele.
Så det afhænger meget af hvad du skal bruge bilen til.
Vi har også haft trailer men det er jo ikke så relevant.

venlig hilsen Dorthe