Installation af kernel source via rpm
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-03-03 18:29

Jeg har downloadet kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk.src.rpm i håbet om at få
kompileret mig en kerne til min Mandrake 9 - mest for at eksperimentere
med det. Jeg kører så en 'rpm -i kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk.src.rpm' og
ville så herefter forvente at finde den i /usr/src/linux-2.4.19-24mdk/
eller sådan noget, men det sker ikke. rpm afslutter uden tegn på fejl,
men trods det siger 'rpm -q kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk' (Ja min Mandrake
snakker dansk):

pakken kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk er ikke installeret

Hvad er det, der går galt for mig. Jeg kan ikke forstå, at den ikke er
blevet installeret, når den nu ikke giver nogen fejl.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-03-03 18:43

Thomas Arildsen wrote:

> [...]
>
> Hvad er det, der går galt for mig. Jeg kan ikke forstå, at den ikke er
> blevet installeret, når den nu ikke giver nogen fejl.

Det er kildekoden du har hentet, du kan se her hvordan du skal compile den.

http://irc.linux.dk/artikler.php?art=3

Ivar Madsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-03-03 20:06

Ivar Madsen wrote:

> Det er kildekoden du har hentet, du kan se her hvordan du skal compile den.
>
> http://irc.linux.dk/artikler.php?art=3

Jotak, men jeg har som sagt ikke hentet en tar.gz'et kerne. Jeg har en
rpm-pakke, som jeg går ud fra, at kildekoden ligger i ikke
(kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk.src.rpm)? Jeg gik ud fra, at jeg skulle
udpakke denne med 'rpm', hvorefter jeg så forventede at kunne finde et
bibliotek med al kildekoden i, som jeg så herefter kunne kompilere. Men
problemet er, at rpm ligesom ikke rigtig gør noget ved filen.
Kan jeg ikke køre rpm med en option, så den fortæller præcis hvilke
filer, den har lagt hvor?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-03 20:09

On Wed, 19 Mar 2003 18:28:54 +0100, Thomas Arildsen wrote:

> [...]
>
> Hvad er det, der går galt for mig. Jeg kan ikke forstå, at den
> ikke er blevet installeret, når den nu ikke giver nogen fejl.
Hvilket svar for du, hvis du udfører følgende:
rpm -q kernel-2.4.19.24

Hvilket resultat giver:
rpm -qa |grep kernel
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-03-03 21:48

Michael Rasmussen wrote:
> On Wed, 19 Mar 2003 18:28:54 +0100, Thomas Arildsen wrote:
>
> Hvilket svar for du, hvis du udfører følgende:
> rpm -q kernel-2.4.19.24

# rpm -q kernel-2.4.19.24
pakken kernel-2.4.19.24 er ikke installeret

> Hvilket resultat giver:
> rpm -qa |grep kernel

# rpm -qa |grep kernel
kernel-2.4.19.16mdk-1-1mdk
kernel-headers-2.4.18-41mdk
kernel-source-2.4.19-16mdk

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-03-03 23:23

Thomas Arildsen wrote:
> Jeg har downloadet kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk.src.rpm i håbet om at få
> kompileret mig en kerne til min Mandrake 9 - mest for at eksperimentere
> med det.
> klip...

Det må være mig, der har fået galt fat i noget. Jeg har nu opnået det
jeg ville med pakken kernel-source-2.4.19-16mdk.i586.rpm.
Jeg ved ikke hvad kernel-2.4.19.24mdk-1-1mdk.src.rpm er til så, men det
andet virker ihvertfald. Jeg troede, at endelsen .src.rpm angav, at det
her var source code (src), men der har jeg sikkert læst for lidt på lektien.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-03-03 10:26

Thomas Arildsen wrote:

> [...]
> andet virker ihvertfald. Jeg troede, at endelsen .src.rpm angav, at det
> her var source code (src), men der har jeg sikkert læst for lidt på

Når man installerer en .src.rpm pakke bliver filerne lagt
i /usr/src/redhat (på en redhat maskine, sikkert noget andet
på en MDK). Man kan så lave en

cd /usr/src/redhat/SPECS
rpmbuild -bb --target i686 kernel-et-eller-andet.spec

Man kan vælge i386, i585, i686, athlon (check spec filen)
som target. Måske har MDK ikke i386...

Så venter man rigtigt, rigtigt lang tid (flere
timer på en 2.3GHz P4), så er der lavet
binary RPM pakker i /usr/src/redhat/RPMS

Det er nok ikke det, du vil, hvis du selv vil
styre opsætningen af kerneparameterne. Så var
det kernel-source rpm'en, du skal bruge (som du
også skrev).

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08