Bitblt bruger 100% cpukraft
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 19-03-03 15:30

Hej

Jeg har lavet en klasse som tegner en graf. Jeg har to CompatibleDC's
m_CoordDC
og m_MainDC
Hver af disse har et CompatibleBitmap som har samme størrelse som den DC
grafen får at tegne på.
På m_CoordDC bliver koordinatsystemet tegnet én gang.
Det bliver BitBlt over på m_MainDC hvor kurven bliver tegnet og det hele
bliver så
BitBlt'et over på applikationens DC. Det går i og for sig fint, indtil
hastigheden øges og/eller størrelsen på DC'erne bliver for stor.
Applikationen kører i 1600x1200x32 og den DC hvor grafen bliver tegnet på er
1313x989 pixels stor. Når jeg afleverer data som skal tegnes op imod 25
gange i sekundet bruger den al cpukraft (i.e. 100%). Skifter jeg farvedybde
til 16 bit kører samme applikation som den skal og bruger mellem 0 og 10%
cpukraft.
Er der nogen måde hvorpå jeg tvinge de kompatible bitmaps ned i farvedybde
eller speede Bitblt op på?
Eller andre gode råd?

Udviklingsmiljø er Visual Studio C++ 6.0 hvis det har noget at sige.

med venlig hilsen
Rasmus Jakobsen

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 20-03-03 08:53

"Rasmus Jakobsen" <write_rnjSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> eller speede Bitblt op på?
> Eller andre gode råd?
>
> Udviklingsmiljø er Visual Studio C++ 6.0 hvis det har noget at sige.

Hejsa, nu er det jo et forholdsvist stort bitmap du ønsker at tegne med
25Hz, men du nævner intet om hvor stor en CPU du har i den pågældende
maskine. i 32BPP flyttes der ca. 2x den data der bliver flyttet i 16BPP +
Windows er nød til at lave lidt konverting hvis du f.eks. har en
desktop-opsætning der ikke stemmer overens. Alt i alt er du nok nød til at
smide flere oplysninger på bordet

Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-03-03 13:22

>Windows er nød til at lave lidt konverting..

Det er også min umiddelbare tanke at bruge en masse CPU kraft på at
konventere fra 2 forskellige farvedybder. Desuden er det jo også dobbelt så
meget data der skal flyttes ved 32 bit kontra 16 bit.

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 20-03-03 14:16

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message

> Det er også min umiddelbare tanke at bruge en masse CPU kraft på at
> konventere fra 2 forskellige farvedybder. Desuden er det jo også dobbelt

> meget data der skal flyttes ved 32 bit kontra 16 bit.

Jeg er enig i at det er en dårlig ide at konvertere mellem to farvedybder.
Det jeg gerne ville er at "tvinge" den DC jeg for at tegne på ned i 16 bit
uanset om ens opsætning er 16 eller 32 bit. Hvis DC'ens farvedybde altid er
16 bit ville mine CreateCompatibleBitmap's også være 16 bit og dermed
hurtige. Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre eller om, hvis det kan
lade sig gøre, blot ville resultere i en konvertering i sidste ende.
Jeg har lavet et lille testprojekt som tegner for fulde kraft og i en given
størrelse (ca. 1400x1100) kan den pumpe ca. 20 billeder i sekundet i 32 bit.
Kører jeg samme test i 16 bit afleverer den ca. 70 billeder i sekundet. I 8
bit er det ca. 140 billeder i sekundet..
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det ikke er lineært mellem 16 og 32.
Det er i øvrigt en 1,8 GHz p4.

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Anders

Dato : 22-03-03 19:54

Desuden er det jo også dobbelt så
> meget data der skal flyttes ved 32 bit kontra 16 bit.

Jamen, er 32bit dobbelt så meget som 16 ?
2^16 = 65536
2^24 = 16777216

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 24-03-03 09:39

"Anders" <andersg@adslhome.dk> wrote in message
> Desuden er det jo også dobbelt så
> >

> Jamen, er 32bit dobbelt så meget som 16 ?
> 2^16 = 65536
> 2^24 = 16777216

32 bit data er sådan cirka dobbelt så meget som 16 bit data
Hvilket tal de kan indeholde kan ganske rigtigt være væsentlig større. 16
gange større for at være nøjagtig.

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 25-03-03 19:17

DC allokeres normalt i grafikkortets ram. Hvis den er for stor til det
bliver den allokeret den almindelige ram. Hvis den er endnu større
tages swapfilen ibrug.
Hvis der skal kopieres mellem to ramblokke på grafikkortet kan de
fleste kort bruge hardware acceleration og belaster dermed ikke
cpu'en.