Handicapridning???
Fra : Britta Larsen

Dato : 19-03-03 12:58

Hej alle sammen.

Jeg har i dag fået at vide af mine nye børnelæge at han mener min søn på 13
mdr har børnelammelse, så min pfys.terapuet mener at når han bliver 18 mdr,
ville kunne begynde til handicapridning, hvilket jeg selvf. sagde ja til.
Hvordan gør man en hest handicapvenlig?
Jeg har jo selv en som jeg renger med snart kommer herned og stå i nærheden,
så måske om han evt kunne bruges?
Hvad kræver det at være handicap hest?

Mange hilsner

Britta Larsen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-03-03 13:06

Hejsa.

Jeg går til handicapridning med mine beboere på mit arbejde, samt min
plejedatter har gået der.
Hesten er ikke det store problem, rolig og fornuftig.
Meeeen, det man kigger på er at hesten har den rette bredde over ryggen til
personen, at det udstyr man har er passende, eks nogle rider med
specialsadler, andre med normale og andre uden. Det de holder i er også
forskelligt, afpasset efter personen. Der skal være en fyseateapeut tilstede
for at det kaldes handicapridning.
Så laver de en masse øvelser som styrker den handicappede, så det er ikke
noget man selv kan gøre bare fordi man har en sød hest.
Held og lykke det er en super ting, min plejedatter fik bare så meget hjælp.

V H Gitte

Fra : ticka

Dato : 19-03-03 13:15

Hejsa!
Mange steder i landet findes der ridecentre, hvor man gør en del ud af
handicapridning, bla. ved at en fysioterapeut er til stede og hjælper
med ridningen.
Det vigtigste talent hos en handicaphest er vel tålmodighed og nerver af
stål, det er i hvert fald ikke smart, hvis hesten smider hovedet og dør
af skræk, hvis den ser noget mistænkeligt!
Venlig hilsen
Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 19-03-03 17:26

Hejsa

Hesten som skal bruges skal have en god reglmæssig skridt, ligeledes skal
traven være stabil. Hesten behøves ikke at være bredrygget, det kommer helt
and på hvilket handicap der er tale om. Hvis det er en som er svært
handicappet, kræver dette en bagrytter. samt en som trækker hesten.
Hvis den handicappet selv har balance til at sidde på hesten, går der en på
jorden ved siden af samt er der trækker på. Man bruger ikke tøjlerne men et
trækketov som er sat fast i bid ringende.
De handicappet har bedst af at sidde på lammeskind, og ikke i saddel da det
varmer mere deres muskler, så de ikke får så ondt dagen efter.

Hvis du har yderlige spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.
Jeg arbejder til dagligt med handicappet til hest.

Med venlig hilsen
Camilla

Fra : Britta Larsen

Dato : 19-03-03 17:28

Min tanke var nu at bruge hest til hadicapridning ;) ikke selv at gøre det
:)

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Musen

Dato : 19-03-03 18:00

Min tanke var nu at bruge hest til hadicapridning ;) ikke selv at gøre det
> :)

Hej Britta
Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men hvis du bor i østjylland eller
deromkring, så prøv at besøge Hylke rideklub i Hylke ved Skanderborg. Der
gør de rigtig meget i handicapridning.
Jeg arbejder selv med handicappede og går til handicapridning med dem og har
også en døvblind søster som går til ridning, og det er utrolig godt for
deres motorik (ligesom det er for vores
Af hesten kræves det at den har nerver af stål, intet må kunne få den ud af
balance (ja altså en hest vil jo altid være et flugtdyr, men så vidt
muligt ) og så skal den have en jævn gang. Af udstyr kræves egentlig bare et
lammeskind og en gjord. Det er det allerbedste, da det er hestens
skridbevægelser der er gode for motorikken, og den får man bedst ved at være
så tæt på hesten som muligt
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Musen

Fra : Britta Larsen

Dato : 19-03-03 18:51

> [...]
> lammeskind og en gjord. Det er det allerbedste, da det er hestens
> skridbevægelser der er gode for motorikken, og den får man bedst ved at

Hej musen ;)

he he var som også der tankerne lagde at hesten måske skulle stå ;) har ca 5
km derud fra min bopæl af ;)
Min svigerinde på 11 ;) går selv til ridning er ude og hendes mor hjælper
også til derude, og min pfy. terapute har hvist også hest der ude, tror jeg
nok ;)

Hilsen

Britta Larsen