linux cluster
Fra : Thomas L Bentsen

Dato : 19-03-03 12:38

hej alle

hvor kan man finde en gode HOWTO på hvordan man laver en linux cluster

på forhånd tak

/Thomas

Fra : Max Andersen

Dato : 19-03-03 12:43

"Thomas L Bentsen" <thomas@ttczone.dk> wrote in message
> hej alle
>
> hvor kan man finde en gode HOWTO på hvordan man laver en linux cluster

Jeg har ingen erfaring, og ved derfor ikke om disse er gode, men der findes
en del forskellige :

http://www.google.com/search?q=linux+cluster+howto&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&l
r=

Max

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-03-03 12:54

"Thomas L Bentsen" <thomas@ttczone.dk> writes:

> hvor kan man finde en gode HOWTO på hvordan man laver en linux cluster

Hvilken form for cluster?

Jeg har tidligere brugt MPI fra <http://www.lam-mpi.org/> i cluster
til beregningsmæssige tunge opgaver. Det er ret let at sætte op, og
performance har været fin på opgaver der har egnet sig til at blive
paralleliseret.

MPI er selvfølgelig ret ubrugeligt, hvis det er et high-availability
cluster du er ude efter.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you can't understand it, it is intuitively obvious.

Fra : Thomas L Bentsen

Dato : 19-03-03 13:25

det er ikke nogle bestemt cluster jeg skal bruge
men jeg vil da kigge på det

/thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-03-03 13:34

"Thomas L Bentsen" <thomas@ttczone.dk> writes:

> det er ikke nogle bestemt cluster jeg skal bruge
> men jeg vil da kigge på det

Hvad er det du vil?

Har du et konkret formål med at skulle lege med et cluster eller mener
du bare at det kunne være l33t?

Hvis det er rent geekvalue og ikke med noget bestemt formål så ville
*jeg* nok gå igang med et cluster til at lave beregninger på og så
finde noget MPI eller PVM. Eventuelt begynde på
<http://www.beowulf.org>

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Thomas L Bentsen

Dato : 19-03-03 13:45

det er rent geekvalue

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-03-03 13:10

Thomas L Bentsen wrote:
> hej alle
>
> hvor kan man finde en gode HOWTO på hvordan man laver en linux cluster

Måske er der nogle hints i Brian Vinters foredrag fra Linuxforum 2003?

http://linuxforum.mmmanager.net/1045982673253641065/mediaevent_view?noCookies=true

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas L Bentsen

Dato : 19-03-03 13:25

det vil jeg prøve

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-03-03 13:57

On Wed, 19 Mar 2003 13:33:44 +0100
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Hvad er det du vil?
>
> Har du et konkret formål med at skulle lege med et cluster eller mener
> du bare at det kunne være l33t?

l33t ????

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Lars Henriksen

Dato : 19-03-03 16:50

Thomas L Bentsen wrote:
> hvor kan man finde en gode HOWTO på hvordan man laver en linux cluster

Hvis du går efter en "fire-and-forget" cluster distribution kan
Mandrakes CLIC anbefales. Den er MEGET nem at gå til og indeholder de
mest åbenlyse paralleliserings værktøjer samt opsætning (MPI, PVM, batch
system osv)

http://clic.mandrakesoft.com/index-en.html

Vil du "clusterficere" en eksisterende distribution kan OSCAR være en
god approach:

http://oscar.sourceforge.net/

En nem måde at håndtere mange maskiner, f.eks. i et cluster miliø kan
systemimager være ret god:

http://www.systemimager.org/

Hvis du har nogle specifikke krav må du hive dem frem, så er det nemmere
at pege dig i den rigtige retning.

mvh.
Lars