riddersang?
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 18-03-03 22:55

Vores dreng på snart 4, er en stor ridderfan i øjeblikket. Det volder
"problemer" v/goddnatsangen, da "Solen er så rød mor" og lign. sange ikke
har den store interesse pt Han efterlyser riddersange og sange med lidt
mere "drama",
Kender nogen en god sang som vi kan synge, hører jeg meget gerne fra jer,

Hilsen Pernille

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-03-03 11:04

> [...]
> mere "drama",
> Kender nogen en god sang som vi kan synge, hører jeg meget gerne fra jer,

Hej Pernille

En sang er jo ikke mere "bundet" end du selv kan lægge texter på, så hvad
med at omskrive nogen sange selv? Så kan du også putte din søns navn ind,
som var det ham der var ridderen!

Held og lykke
Rinnie

Fra : Lykke

Dato : 19-03-03 15:04

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Pernille
>
> kender du sangen om tordenskjold,han var nok mere krigshelt,
men den kunne måske laves lidt om til fordel for din søn.
hej fra lykke

Fra : Marianne

Dato : 19-03-03 22:39

> [...]
> mere "drama",
> Kender nogen en god sang som vi kan synge, hører jeg meget gerne fra jer,

Uha - der er mange.

Nævner i flæng:

I alle de riger og lande (så kan man få lejlighed til at opfriske, hvordan
det nu lige var, da Danmark kunne kaldes for 'riger og lande'). Der
forekommer bl.a. "Når mænd jeg kasted min handske; opslog jeg min
ridderhjælm; de så jeg var Holger Danske; og ingen formummet skælm"

På Sjølunds Fagre Sletter. Bl.a. "med lystig jægerskare på hviden ganger
fløj; den konge tit med fare hen over stub og høj; med i den raske glæde,
ved jægerhornets klang; de gkemte tit at bede og høre messesang"

Udrust dig helt fra Golgata, løft højt dit røde skjold

Grevens fejde ... dén kan jeg ikke huske de første linier på, men melodien
er 'Christianiasangen' og omkvædet begynder " bønder, tømre, jydske knejte;
nu skal vi sejre i grevens fejde"

Det var en sommermorgen - bl.a. "Fra Als til Dannevirke; fra Sli til Ægirs
dør; skal Danmarks løver springe; på gyldengrund som før; hos angler og hos
friser; i genfødt vennelag; skal synges kæmpeviser; om sejrens julidag"

I gamle dage det var engang - bl.a. "da kom en snekke for fulde sejl; med
løvedhoved og hjertespejl"

Håber, nogen falder i smag - det meste er noget værre, pladderromantisk,
nationalistisk vrøvl, men godt med riddere og dén slags. Min egen søn på 5
ææælsker fx Holger Danske-sangen.

mvh
marianne

Fra : vvv

Dato : 19-03-03 23:44

> Grevens fejde ... dén kan jeg ikke huske de første linier på, men melodien
> er 'Christianiasangen' og omkvædet begynder " bønder, tømre, jydske
knejte;
> nu skal vi sejre i grevens fejde"

Christianitter, jydske knejte
nu skal vi sejre i fristadens fejde.