Bankprogram og "A:\" ???
Fra : TH

Dato : 18-03-03 22:52

Hej,

Jeg skal have "Amtssparekassen Fyn"'s banksystem op og køre. Jeg har så mine
nøgler på en diskette...Men Jeg formoder at bank-java-programmet leder
efter "A:" .. Så hvordan pokker gør man lige det trick i *nix?

--
TH
Gentoo 1.4

Fra : Bent Pedersen

Dato : 19-03-03 00:12

TH wrote:

> [...]
> mine nøgler på en diskette...Men Jeg formoder at bank-java-programmet
> leder efter "A:" .. Så hvordan pokker gør man lige det trick i *nix?

Jeg opgav og skiftede til Jyske Bank, det virker fint.

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-03-03 18:03

"Max Andersen" <max@militant.dk> writes:

> Det er en perfekt grund. De fleste småbanker (Amagerbanken, lokalbanken,
> m.m.) bruge BEC's egenudviklede javasystem, og de har ingen problemer med
> andre os'er.

Det er jeg nu ikke helt enig i. BEC's webløsning har nu også haft sine
problemer gennem tiden. Der er nogle små glitches men stort set virker
det det meste af tiden.

Men enig, det er absolut en god parameter at vælge bank ud fra. Det er
ikke den eneste parameter.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Max Andersen

Dato : 19-03-03 20:30

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> "Max Andersen" <max@militant.dk> writes:
> Det er jeg nu ikke helt enig i. BEC's webløsning har nu også haft sine
> problemer gennem tiden. Der er nogle små glitches men stort set virker
> det det meste af tiden.

Jeg har ikke haft nogle problemer, men det er jo ikke ensbetydende med at de
ikke er der. Jeg er ihvertfald supertilfreds.

> Men enig, det er absolut en god parameter at vælge bank ud fra. Det er
> ikke den eneste parameter.

For mig er det eneste parameter at det virker perfekt for mig, og det gør
det. Jeg er da ked af hvis det ikke virker for andre, men det må man
selvfølgelig også have frem.

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 19-03-03 20:33

"Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

Jeg må lige nævne at æøå som vises forkert ikke har været et problem for
mig, men kun en uhensigtsmæssighed. Jeg kan ønske at det bliver pænere, men
det er ikke en showstopper. funktionaliteten er som den skal være.

Max

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-03-03 18:19

On Wed, 19 Mar 2003 14:40:21 +0100, Bo Simonsen wrote:

> Skiftede du bank, pga. netbanken ikke virkede i Linux?

Er der nogen grund til ikke at gøre det?

Jeg skiftede fra BG Bank fordi de var nogle paphoveder, og et af
kriterierne ved valget af ny bank var om deres netbankløsning var
totalt hul i hovedet eller bare lettere hjernedød.

Mvh.

--
"I don't know whether your grasp om theology or Adam Sjøgren
meteorology is the more appalling." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-03-03 19:19

On Thu, 20 Mar 2003 17:55:14 +0000 (UTC), Bo Simonsen wrote:

> Det er dog ikke den primære grund for mit bankvalg

Det er nemlig...?

Mvh.

--
"at least forty government networks have been publicly Adam Sjøgren
cracked by typographically challenged vandals" asjo@koldfront.dk

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-03-03 19:32

In article <87of45nbp8.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Det er nemlig...?

Det er et godt spørgsmål, jeg har aldrig valgt bank i mit 20 årige lange
liv.

Jeg tror næsten vi er på vej OffTopic.

Mvh.
Bo

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-03-03 20:39

On Thu, 20 Mar 2003 18:32:14 +0000 (UTC), Bo Simonsen wrote:

> Det er et godt spørgsmål, jeg har aldrig valgt bank i mit 20 årige
> lange liv.

Så er udsagnene om hvad dine motivationer for de bankvalg du aldrig
har gjort ikke så superrelevante i andet end fantasiens verden.

Mvh.

--
"No question is too silly to ask. Adam Sjøgren
Of course, some questions are too silly to answer." asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-03-03 00:11

TH skrev Tirsdag den 18. marts 2003 22:51 i dk.edb.system.unix:

> Jeg skal have "Amtssparekassen Fyn"'s banksystem op og køre. Jeg har så mine
> nøgler på en diskette...Men Jeg formoder at bank-java-programmet leder
> efter "A:" .. Så hvordan pokker gør man lige det trick i *nix?

Køre du det gennem wine eller sådan noget?
AFAIK så kan du godt bruge A: når du køre gennem wine.

Floppy drevet på Linux hedder vist fd1

Ivar Madsen

Fra : Soren Davidsen

Dato : 19-03-03 08:40

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Køre du det gennem wine eller sådan noget?
> AFAIK så kan du godt bruge A: når du køre gennem wine.
>
> Floppy drevet på Linux hedder vist fd1

Ow, lige et ekstra spg. Nogen der har en god guide til hvordan man
faar MSIE (5 el 6) op at koere under Wine hvis man kun har en
fake_windows root ? (Som freebie har jeg jo naturligvis ikke lige
en Windows installation liggende , og alle de guides jeg har
kunnet finde bruger en eksisterende windows installation som root).

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-03 17:31

Den 19 Mar 2003 08:39:49 +0100 skrev Soren Davidsen:

> [...]
>en Windows installation liggende , og alle de guides jeg har
>kunnet finde bruger en eksisterende windows installation som root).

Det er ikke lovligt at installere MSIE på en Linux maskine ifølge End
User License Agreement. Da du ikke har betalt for IE (prisen er en del
af de prisen for windows), vil det formentlig være brud på lov om
ophavsret, og under alle omstændigheder er det som sagt ikke tilladt
ifølge EULA.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-03-03 23:24

Kent Friis wrote:

> [...]
> User License Agreement. Da du ikke har betalt for IE (prisen er en del
> af de prisen for windows), vil det formentlig være brud på lov om

Men hvis man nu er blevet tvunget til at købe en OEM licens? Kan man så
ikke benytte den under Linux? De betegner jo netop OEM installationen
som en del af *computeren*, hvorfor den ikke kan returneres for sig
selv. Så må man vel også splitte Windows ad og få wine til at spille med
de ægte dll filer.

> og under alle omstændigheder er det som sagt ikke tilladt
> ifølge EULA.

Den EULA som ikke er juridisk bindende i Danmark, med mindre man har
underskrevet den før købet? Den holder ikke i byretten ...

--
PeKaJe
"There's a way out of any cage."

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-03 23:54

Den 19 Mar 2003 22:23:55 GMT skrev Peter Jensen:

> [...]
>som en del af *computeren*, hvorfor den ikke kan returneres for sig
>selv. Så må man vel også splitte Windows ad og få wine til at spille med

Du bør slippe for problemet med betalingen, da der jo netop er betalt
for den. Men EULA'en siger specifikt Microsoft OS product.

>Den EULA som ikke er juridisk bindende i Danmark, med mindre man har
>underskrevet den før købet? Den holder ikke i byretten ...

Jeg har ladet mig fortælle at de mener noget andet ovre i
dk.videnskab.jura - desværre har jeg ikke hørt deres argumenter, men
EULA'en skulle være fuldt ud gyldig.

Iøvrigt er det ikke nødvendigt med en underskrift for at lave en
aftale, kun for at bevise den.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-03-03 10:01

On Wed, 19 Mar 2003 22:53:36 +0000 (UTC) Kent Friis wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle at de mener noget andet ovre i
> dk.videnskab.jura - desværre har jeg ikke hørt deres argumenter, men
> EULA'en skulle være fuldt ud gyldig.

Det synes jeg absolut ikke jeg har set enighed om i dk.videnskab.jura.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Soren Davidsen

Dato : 20-03-03 10:20

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

[snip]

> [...]
> af de prisen for windows), vil det formentlig være brud på lov om
> ophavsret, og under alle omstændigheder er det som sagt ikke tilladt

Ja, det er jo godt nok altsammen med licenser etc.. Men bare ikke hvad
jeg spurgte om . Dvs. der er ingen der har saadan en guide ?

(Og ja, paa min computer sidder der en maerkat med mit Windows-licens-#,
pointen er bare at jeg ikke har lyst at installere hele Windows for at
kunne bruge MSIE under Wine).

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-03 18:36

Den 20 Mar 2003 10:20:17 +0100 skrev Soren Davidsen:
> [...]
>
>(Og ja, paa min computer sidder der en maerkat med mit Windows-licens-#,
>pointen er bare at jeg ikke har lyst at installere hele Windows for at

Du skrev "som freebie", det opfatter jeg som at du ikke købt en windows
licens, og heller ikke ønsker at gøre det.

Hvad freebie er der over det, hvis du allerede har købt og betalt en
windows licens?

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Soren Davidsen

Dato : 21-03-03 09:44

> [...]

> licens, og heller ikke ønsker at gøre det.
>
> Hvad freebie er der over det, hvis du allerede har købt og betalt en

Mere bla bla uden at besvare mit spg. ok! .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-03-03 14:40

On Wed, 19 Mar 2003 00:11:51 +0100
Bent Pedersen <bent2517fjerndette@yahoo.dk> wrote:

> Jeg opgav og skiftede til Jyske Bank, det virker fint.

Skiftede du bank, pga. netbanken ikke virkede i Linux?

Mvh. Bo

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-03-03 16:45

Bo Simonsen wrote:

> Skiftede du bank, pga. netbanken ikke virkede i Linux?

Øhe er det ikke også en god grund til at skifte bank?
Jeg skiftede da fra Lån og Spar til Jyskebank, fordi de ikke kunne/ville
levere en netbankløsning der kunne køre under OS/2,,,

Ivar Madsen

Fra : Max Andersen

Dato : 19-03-03 17:54

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message

> [...]

m.m.) bruge BEC's egenudviklede javasystem, og de har ingen problemer med

Kun de store banker, der udvikler deres eget følger MS-fløjten, og tager
andre os'er som en biting.

Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-03 19:28

On Wed, 19 Mar 2003 17:54:19 +0100, Max Andersen wrote:
> Det er en perfekt grund. De fleste småbanker (Amagerbanken,
> lokalbanken, m.m.) bruge BEC's egenudviklede javasystem, og de har
> ingen problemer med andre os'er.

Det er ikke korrekt. Jeg har fået at vide fra udviklingsafdelingen,
at det eneste der er java, er deres login applet, resten er udviklet
i Microsofts efterligning.

Sun skulle være ved at igangsætte en sag mod BEC, da deres webbank
hævder, den benytter java! Så kan du jo selv tænke dig til resten!
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Max Andersen

Dato : 19-03-03 20:29

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in message
> [...]
> Det er ikke korrekt. Jeg har fået at vide fra udviklingsafdelingen,
> at det eneste der er java, er deres login applet, resten er udviklet

Så virker Microsoft's efterligning perfekt på min linux, og det er vel
hovedsagen? Jeg hører tit om andre der har store problemer og jeg har aldrig
haft et eneste, og jeg har brugt Amagerbankens webbank (BEC's) i flere år.

Jeg er gudskelov ikke religiøs, så jeg er glad bare det virker på min linux
og windows, om det så er underskrevet af Bill himself.

Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-03 20:47

On Wed, 19 Mar 2003 20:28:34 +0100, Max Andersen wrote:

> [...]
> vel hovedsagen? Jeg hører tit om andre der har store problemer og
> jeg har aldrig haft et eneste, og jeg har brugt Amagerbankens

Har du set deres login applet?
Det er f.eks. ikke muligt at oprette ens konto uden at anvende
windows. Feltet hvor du skal indtaste den udsendte pinkode, skulle være
opdelt i 2, da du skal indtaste den 2 gange, hvilket bare ikke muligt

Fra : Max Andersen

Dato : 20-03-03 08:09

> [...]
> windows. Feltet hvor du skal indtaste den udsendte pinkode, skulle være
> opdelt i 2, da du skal indtaste den 2 gange, hvilket bare ikke muligt

Det er selvfølgelig irriterende, men skal heldigvis kun gøres 1 gang., men
jeg er også daglig windowsbruger og daglig linux bruger. dengang jeg
startede, og det kan godt være at jeg har oprettet den i windows, men jeg
bruger faktisk netbank ugentligt med min linux. og det er faktisk uden
problemer.

Jeg er ked af at det ikke fungerer hos andre, men jeg kan både se konti,
overføre beløb, eksternt og internt, betale regninger, indbetalingskort samt
handle værdipapirer. Det er det jeg mener med at det fungerer til det jeg
skal bruge det til.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-03 00:35

Max Andersen skrev:

> De fleste småbanker (Amagerbanken, lokalbanken, m.m.) bruge BEC's
> egenudviklede javasystem, og de har ingen problemer med andre os'er.

For visse værdier af "ingen problemer". Jeg er kunde i Fælleskassen,
som bruger BEC's javasnask, og det fungerer kun lige akkurat.

// Klaus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-03-03 18:43

In article <3e789055$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Øhe er det ikke også en god grund til at skifte bank?
> Jeg skiftede da fra Lån og Spar til Jyskebank, fordi de ikke kunne/ville
> levere en netbankløsning der kunne køre under OS/2,,,

Jeg er nu ikke selv den store Windows mand. Men jeg ved nu ikke om jeg
ville skifte Bank pga. netbanken ikke virkede på min maskine.

Det er lidt paradoxalt.

Mvh
Bo

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 20-03-03 18:47

Bo Simonsen wrote:

> Jeg er nu ikke selv den store Windows mand. Men jeg ved nu ikke om jeg
> ville skifte Bank pga. netbanken ikke virkede på min maskine.

Hvorfor ikke? Jeg er sikker på dine penge yngler ligeså godt/dårligt i bank
x som bank y.

Jeg kommer aldrig i min bank, så om damen ligner lort eller en fotomodel
betyder intet. Det er netbanken som rykker da det er den som bruges. Og
virker den ikke i Linux, som er det system jeg bruger pga. Windows er for
dyrt + kan for lidt, ja så må jeg videre til en anden bank.

> Det er lidt paradoxalt.

Se ovenfor.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-03-03 18:55

In article <08nea.562$vn1.143123@news010.worldonline.dk>,
Martin L. Johansen wrote:

> Hvorfor ikke? Jeg er sikker på dine penge yngler ligeså godt/dårligt i bank
> x som bank y.

Ja bankerne er nogenlunde lige enige om renter og den slags.

> [...]

> virker den ikke i Linux, som er det system jeg bruger pga. Windows er for
> dyrt + kan for lidt, ja så må jeg videre til en anden bank.

Det har du ret i. Jeg synes dog altid nordea's netbank får min mozilla
til at crashe. :(

Mvh. Bo

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 20-03-03 20:37

Bo Simonsen wrote:

> Ja bankerne er nogenlunde lige enige om renter og den slags.

Ja mere eller mindre.

> Det er dog ikke den primære grund for mit bankvalg

Det må jeg erkende, at det er det blevet for mig.

> Det har du ret i. Jeg synes dog altid nordea's netbank får min mozilla
> til at crashe. :(

Trælst

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-03-03 00:12

Bo Simonsen wrote:

> Jeg er nu ikke selv den store Windows mand. Men jeg ved nu ikke om jeg
> ville skifte Bank pga. netbanken ikke virkede på min maskine.
> Det er lidt paradoxalt.

Du skal have ret til at priotere dine krav til samarbejdspartner (som f.eks.
en bank) som du løster, men en af os har ikke den rette forståelse for
ordet "paradoxalt"

Jeg så en serie på fjerneren i dag, hvor de brugte det ord, det var en der
skulle bære kufferten med koder/nøgler til USA's A-missiler, han var lidt
betænklig over tanker (at den kom så tæt på ham selv) så han fik at vide at
det var en paradoxal opgave, for
Han skal være der for hvis nu præsidenten får brug for den
Men præsedenten får ikke brug for den, fordi fjenen ved at han har den.

Alså hvis ikke han vær der, så var der brug for ham, men nu pga. han er der
er der ikke brug for ham.

Ivar Madsen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-03-03 17:59

Bo Simonsen wrote:

> Skiftede du bank, pga. netbanken ikke virkede i Linux?

Jeg er pt. ved at lave samme nummer. Så kan BG bank sq lære det!

Hader simpelthen ensporede løsninger med IE dit og dat og jeg skal komme
efter dig.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://www.tux3do.com/shop.htm

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-03 19:08

Den Wed, 19 Mar 2003 14:40:21 +0100 skrev Bo Simonsen:

>Skiftede du bank, pga. netbanken ikke virkede i Linux?

Er det bedre med "hvis de ikke engang kan finde ud af at lave et net-
bank program der virker, så kan de vel heller ikke lave et bank-
system der virker, og så skal jeg sg* ikke have dem til at passe på
mine penge, sålænge de bruger EDB".

Eller "Hvis deres net-bank ikke kan klare mine sikkerhedskrav, så er
jeg ikke tryg ved at overlade mine penge til det program. Mit behov
for et net-bank program gør derfor at jeg må finde en bank der er i
stand til at dække det behov".

Eller "En bank der ikke er kunde-venlig er ikke en bank for mig".

Vælg selv.

Mvh
Kent

[1] Da hele ideen i java er at det skal være cross-platform, virker et
ikke ikke-cross-platform java-program pr. definition ikke.
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug