hornfisk
Fra : jan

Dato : 18-03-03 21:26

hej i gamle fiskere kan i hjælpe mig med

hvor og hvornår hornfiskene går ned i roskilde fjord / isefjorden

og hvad er bedst at fiske/fange med

hilsen jan

pfh tak

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-03-03 22:15

"jan" skrev
> hvor og hvornår hornfiskene går ned i roskilde fjord.

Fra midten af april til midten af maj er chancen størst.
Men de bliver i fjorden hele sommeren.

> og hvad er bedst at fiske/fange med

Sjovest: flue om natten.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-03 04:13

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "jan" skrev
>
> Fra midten af april til midten af maj er chancen størst.
> Men de bliver i fjorden hele sommeren.

I år bliver det senere, da vandet er koldere end normalt.

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-03-03 13:21

"ole" <.> skrev i en meddelelse

> I år bliver det senere, da vandet er koldere end normalt.

Jeg tror ikke at den danske vandtemperatur har den store indflydelse på
hvornår hornfisken kommer hertil (Ud fra egne erfaringer).
Det plejer faktisk at være endog meget konstant, uafhængigt af vinterens
forløb.
Hornfiskene starter deres rejse ved Azoerne når bestemte betingelser er
opfyldt der, og så trækker de lige frem efter næsen til deres destinationer.
Vandet ved Azoerne er jo ikke påvirket af klimaet i Danmark.

Du kan eventuelt se hvor og hvornår hornfisken er nået frem i 2001 og 2002
her: http://shor.ter.dk/69791135

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-03-03 15:02

"Alex Linaa" skrev

> [...]
> hvornår hornfisken kommer hertil (Ud fra egne erfaringer).
> Det plejer faktisk at være endog meget konstant, uafhængigt af vinterens

Det er også min erfaring. Til gengælde finder jeg at bidelysten
afhænger en del af vejret og vindretningen. Vindretningen
har dog ikke den store indflydelse i Roskilde Fjord.
Det har strømmen så til gengæld...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : NN

Dato : 19-03-03 21:49

Jeg har læst (vist nok i fisk & fri ) at de kommer stort set samtidig hvert
år da det har at gøre med dagens lyslængde og ikke vandstand og temp.

Kenneth

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-03-03 21:59

> [...]

> afhænger en del af vejret og vindretningen. Vindretningen
> har dog ikke den store indflydelse i Roskilde Fjord.

Til orientering ramte de Roskilde fjord omkring d. 2. maj de foregående år
ifølge optegnelserne på NEtnatur.

vh
Alex

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-03-03 08:56

"Alex Linaa" skrev
> Til orientering ramte de Roskilde fjord omkring d. 2. maj de foregående år
> ifølge optegnelserne på NEtnatur.

Det er nok rigtigt. De data stammer antagelig fra
området omkring broen i Frederikssund. Det er der
den største ophobning af fiskere er (kort gåtur til bilen)
Hornfisken passerer antagelig Lynæs samtidig med pynten
i Gilleleje.

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-03-03 22:09

>Det er også min erfaring. Til gengælde finder jeg at bidelysten
>afhænger en del af vejret og vindretningen. Vindretningen
>har dog ikke den store indflydelse i Roskilde Fjord.
>Det har strømmen så til gengæld...

Yddyb meget gerne det med bidelyst og strømforhold

/Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-03-03 09:06

"Jan Bachman" skrev
> Yddyb meget gerne det med bidelyst og strømforhold

Njah. Det _kan_ være at jeg forveksler årsag
med virkning. Jeg har altid kun fluefisket efter
hornfisk og jeg konstaterede at i fjorden var
fangsten noget afhængig af strømretningen og
-styrken.
Jeg tilpassede fiskeriet efter at strømmen skiftede
fra indadgående til udadgående fordi jeg simpelthen
fangede flere fisk lige omkring det tidspunkt.
Men det kan muligvis lige så godt skyldes, at den
ændrede strømretning gav en større ophobning af fisk.
Mit yndlingssted i fjorden har en strøm, så selv Mörrum
ikke behøvede at skamme sig (til gengæld skal man
vade i små 25 minutter i knæhøjt vand med sten og ålegræs
på bunden, det er især sjovt om natten)

Fra : Benny Fly

Dato : 19-03-03 20:47

Der er tit så mange hornfisk i flokkene, at du kan få fisk på hvadsomhelst.
Så hvad der er bedst er lidt en smagssag.

Jeg foretrækker bobleflåd med 1m ubelastet line og en trekrog str 14 med et
aflangt sildestykke på. Bugskind fra hornfisk er også effektivt. Det giver
efter min mening de færreste fejlkrogninger, og det kan være særdeles
effektivt. Effekten øges en hel del, hvis silden holdes i bevægelse. Det er
også underholdende at følge med i, når der opstår liv omkring flåddet, og
måske ligefrem kamp om at komme først. Fisken sluger tit krogen, så hav
ekstra med.

Jeg har også haft held med lange slanke blink, der indspinnes hurtigt. Den
lidt større trekrog monteres på en lille linetavs efter blinket, hvilket
øger chancen for at kroge fisken, når den griber blinket på tværs i næbbet.
Den er let at afkroge, så du hurtigt kan komme ud til flokken igen. Men du
må finde dig i, at nogle bliver kroget i siden.

Jeg har ikke selv prøvet det, men fluefiskeri skulle være ret underholdende
p.g.a. fiskens kampiver.

m.v.h. Benny

Peter Schrøder <nospample@se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e78783d$0$20467$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Henric

Dato : 30-03-03 23:04

Mängden ljus styr väl oftast lekbeteendet hos fisk, så jag är det bara ljust
tillräckligt så kommer dom nog oavsett temp.
/H

Fra : KdCon

Dato : 20-03-03 15:52

"jan" <h@h.dk> wrote in message
> [...]
>
> pfh tak
>
> Du kan hvis du har lyst kikke ind på min hjemmeside der er en nogle sider
der beskriver hvordan du kan fange mange fisk uden de store
problemer>>----->
www.djcon.subnet.dk

Fra : Gismo

Dato : 20-03-03 16:01

"KdCon" <dut@dut.dut> skrev i en meddelelse

> "jan" <h@h.dk> wrote in message

> der beskriver hvordan du kan fange mange fisk uden de store
> problemer>>----->
> www.djcon.subnet.dk

Langt sjovere at fange dem med blink eller flue end på pop

Gismo

Fra : NN

Dato : 20-03-03 18:47

--> Langt sjovere at fange dem med blink eller flue end på pop

> Gismo

Jeg har fanget èn med hånden )
stod i vaders og fluefiskede.. og alle folk gloede godt nok, først grinede
de af mit våde ærme men der var sg. en med op.

Kenneth

Fra : Anders

Dato : 25-03-03 06:53

Hvordan skal fluen se ud? nogle forslag

mvh anders

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-03-03 09:15

"Anders" <agl@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan skal fluen se ud? nogle forslag

"Juletræet" er en fantastisk flue til hornfisk

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-03-03 14:28

"Anders" skrev...
> Hvordan skal fluen se ud? nogle forslag

Jeg har eksperimenteret en del med mønstre
og krogstørrelser. Men eftersom jeg mest
fisker i mørke har jeg ikke mærket det store
udsving. Jeg bruger overvejende en streamer
af typen, hvor et par hackelfjer er bundet ned
langs krogskaftet, men de er ikke særlig solide.
Jeg bruger desuden en rejeflue af egen avl.
Mønster oplyser gerne.
Det er også rejefluen jeg bruger til ørred.
Hvis man ikke har sarte fingerspidser eller
tendenser til vindknuder, kan Esmond Drury
kroge i str. 10 og 14 i øvrigt anbefales til hornfisk.
De kroger bedre end alt andet jeg har prøvet.
(inkl. grøde)
Har man problemer med at fisken kun "napper" i
halen på fluen kan man bruge langskaftede
streamerkroge, som man binder kort. Det kan
nogle gange overliste en skeptisk fisk.

Fra : xander

Dato : 25-03-03 17:46

"jan" <h@h.dk> wrote in message
> [...]
>
> hilsen jan
>
> pfh tak
>
> hej jan du har fådet en masse svar på vjer og vind men ikke på hvad man
tager dem på jeg tager dem på små sild stykker eller flue der hedder juletræ

mvh thomas

Fra : jan

Dato : 27-03-03 08:18

tak for de mange svar de var alle brugbare.

mvh jan