XML
Fra : Brian

Dato : 18-03-03 19:35

Nolge som har styr op XML i delphi..

hvad skal jeg bruge ?

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 18-03-03 21:06

hej der.......

kommer jo lidt an paa hvad du vil ????? og hvilken version du har ?????

/Finn

Fra : Brian

Dato : 19-03-03 15:46

D7 - , jeg vil gerne læse data fra en XML fil !

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 19-03-03 16:36

Brian wrote:
> D7 - , jeg vil gerne læse data fra en XML fil !

Hvis du har mod på et gigantisk API, så brug TSimpleXML fra JVCL
biblioteket:

http://jvcl.sourceforge.net/

Lars.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-03-03 00:25

"Brian" <mymailis@jubiimail.dk> wrote in message
> D7 - , jeg vil gerne læse data fra en XML fil !

Jeg sad med en 11 GB XML fil forleden dag og ville også gerne kunne læse
fra den. Samtlige biblioteker/programmer jeg fandt, insisterede på lige
at læse det hele ind i RAM først, så ingen af dem kunne bruges.

Derfor skrev jeg et program på ca. 40 linier, som lavede skidtet om til
en almindelig CSV fil på 1 GB.

Moralen er, at du kan komme langt uden deciderede XML værktøjer, hvis
dine XML filer ikke er alt for komplicerede.

hilsen
Uffe

Fra : David Konrad

Dato : 20-03-03 01:57

Uffe Kousgaard påstod i 3e78fc17$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> læse fra den. Samtlige biblioteker/programmer jeg fandt, insisterede
> på lige at læse det hele ind i RAM først, så ingen af dem kunne

Lyder da også godt tosset. Hvorfor brugte du ikke bare en provider?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-03-03 17:39

"David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Lyder da også godt tosset. Hvorfor brugte du ikke bare en provider?

Fordi det kun tog 15 minutter at skrive programmet og så slap jeg for at
skulle afprøve yderligere programmer/metoder til at trække de egentlige
data ud. Meget effektivt.

Måske en "provider" kunne klare det, men jeg aner ikke hvad det er. Hvis
du vil forklare det, er jeg da lutter øre

Fra : David Konrad

Dato : 21-03-03 14:35

Uffe Kousgaard påstod i 3e79ee73$0$138$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
følgende :

> [...]
>
> Måske en "provider" kunne klare det, men jeg aner ikke hvad det er.
> Hvis du vil forklare det, er jeg da lutter øre

Jeg tænker på at bruge XML-mapperen, generere XTR-filer og derefter læse
XML-dokumentet som var det en (eller flere) tabeller i en database, ved
hjælp af TXMLTransformProvider->TClientDataset->DataSource->standard DB-VCL
kontroller. Det ville imho tage et sted mellem 4-8 minutter Du kan i din
kode så bare som sædvanlig filtrere datasettet eller søge igennem det med
first,next etc...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-03-03 18:59

> [...]
DB-VCL
> kontroller. Det ville imho tage et sted mellem 4-8 minutter

Når man ved, hvad man skal gøre, ja. Tør du også komme med et gæt på,
hvort hurtigt den metode rent faktisk kan læse data? Det var 11 GB jeg
havde at muntre mig med. Adskillige timer vil vel ikke være helt hen i
vejret. Min metode brugte ca. 10 minutter på at læse filen igennem.

Fra : David Konrad

Dato : 21-03-03 19:34

Uffe Kousgaard påstod i 3e7b52c5$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
følgende :
> "David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
>
> Når man ved, hvad man skal gøre, ja. Tør du også komme med et gæt på,
> hvort hurtigt den metode rent faktisk kan læse data?

Min erfaring er, at det går pænt hurtigt - men jeg har godt nok ikke prøvet
med 11gb filer

>Det var 11 GB jeg
> havde at muntre mig med. Adskillige timer vil vel ikke være helt hen i
> vejret. Min metode brugte ca. 10 minutter på at læse filen igennem.

Ja, sekventiel læsning fra start til slut gennem en fil med et program
designet til netop denne fil vil naturligvis altid være det hurtigste.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 20-03-03 10:03

hej der.....

der er jo ogsaa noget der heder SAX-api.....

/Finn

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 19-03-03 09:09

Brian wrote:
> hvad skal jeg bruge ?

writeln ()

Lars.

Fra : David Konrad

Dato : 20-03-03 01:47

Brian påstod i 3e7766b9$0$24730$edfadb0f@dread14.news.tele.dk følgende :
> Nolge som har styr op XML i delphi..
>
> hvad skal jeg bruge ?

Når du bare skal læse og skrive ned i en simpel XML-fil kan du nøjes med at
bruge Delphi's TXMLDocument. Forestil dig du har en meget simpel XML der ser
således ud

<?xml version="1.0"?>

<dyreadresser>

<adresse>
Hestevej 666
</adresse>

<adresse>
Kostraede 45
</adresse>

<adresse>
Aeselmark 8
</adresse>

<adresse>
Tyregade 100B
</adresse>

</dyreadresser>

Samt en form med en knap og et memo, kan du i knappens onclick-handler
indsætte følgende kode :

var X:TXMLDocument;
count:integer;
begin
X:=TXMLDocument.create(self);
X.LoadFromFile('E:\temp\dyreadresser.xml');

for count:=0 to X.ChildNodes[1].ChildNodes.count-1 do
begin
memo1.lines.add(trim(X.ChildNodes[1].ChildNodes[count].Text));
end;

X.free;
end;

Det skriver indholdet af XML-filens adresse-tag ud i memoet :

Hestevej 666
Kostraede 45
Aeselmark 8
Tyregade 100B

Jeg trimmer, som du ser, indholdet for at fjerne de tabs jeg har brugt da
jeg lavede XML-dokumentet. Fortsæt derfra og leg med det. Det er uhyre
enkelt at bruge XML i Delphi - og der findes masser af gode artikler på
internet om emnet.

Og ellers kan jeg da kun beklage de "vittige" hoveder i gruppen der synes
det er sjovere at forvirre eller stille dumme spørgsmål, end det er at bruge
forummet til udveksling af ideer og viden om delphi.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 22-03-03 07:39

On Thu, 20 Mar 2003 01:47:11 +0100, "David Konrad"
> [...]

>jeg lavede XML-dokumentet. Fortsæt derfra og leg med det. Det er uhyre
>enkelt at bruge XML i Delphi - og der findes masser af gode artikler på

Dette eksempel virker vel kun med enterprise udgaven ikke sandt?

MVH Tommy

Fra : David Konrad

Dato : 22-03-03 13:42

Tommy Jensen påstod i j51o7vk75ai5jifr31kc7n4t3n5c3960vh@4ax.com
følgende :

> Dette eksempel virker vel kun med enterprise udgaven ikke sandt?

Det kan du sikkert finde ud af på borlands hjemmeside.