Tørfoder/dåsemad
Fra : Louise Viborg

Dato : 18-03-03 16:43

Hej med jer!
Nu har jeg brug for et godt råd igen
Hvordan vænner man en hund, som sandsynligvis er vant til at få
dåsemad, til at spise tørfoder?

På forhånd tak

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-03 16:47

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15

Hej Louise

Stil en lille foderskål frem, og lad det stå. Eventuelt trække aftensmaden
lidt, så det begynder at virke lidt mere interessant, og så ellers fodre som
du plejer, men måske en anelse mindre, for lige som at lokke ham over i den
anden skål.

M.V.H.....Benny..

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-03-03 18:01

Benny: Jeg forstå ikke helt hvad du mener. Kan du forklare det igen?

Gitte: Det har jeg prøvet, men så spiser han bare det øverste dåsemad
og lader resten være. Den stakkels hund er så sulten, men han NÆGTER
simpelthen at spise tøfoderet. Giver vi ham leverpostejmad eller
andet, så skovler han det i sig.

Erik: Ja, jeg har prøvet at opbløde tørfoderet. Det hjælper heller
ikke.

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 18:19

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse news:31ke7vc8oe2t4fdruhh0oq8jmokng4a1mn@4ax.com...

> Den stakkels hund er så sulten, men han NÆGTER
> simpelthen at spise tøfoderet. Giver vi ham leverpostejmad eller
> andet, så skovler han det i sig.

Hmm! En leverpostejmad vil min Golden guffe i sig hvad enten
han er sulten eller ej. Jeg tror at hvis du skal have ham til at spise
tørfoder er der kun den hårde vej! Jeg nægter at tro han vil sulte sig
i længere tid. Så vidt jeg kan se af dine indlæg har du haft ham
i ca. fire dage og hvis jeg husker rigtig så er et sted mellem 1½ og
2 år gammel. Han skal jo sikkert også vende sig til lidt af en omvæltning.
Og endelig: Så kan det jo også være at der er et andet fabrikat han
vil syntes bedre om.

Min 10 måneder gamle Golden ville for ca. en måned siden pludselig
ikke vide af dens hvalpefoder. Det hjalp da vi købte en sæk voksenfoder
og blandede halvt af hver.

Med venlig hilsen

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Smat

Dato : 18-03-03 18:27

> [...]
> 2 år gammel. Han skal jo sikkert også vende sig til lidt af en omvæltning.
> Og endelig: Så kan det jo også være at der er et andet fabrikat han

Vi kunne heller ikke få Apollo til at spise da vi fik ham (og han var på
forhånd meget mager). Efter samtale med dyrlægen blev vi enige om, at
foderet skulle stå fremme i 20 min. så skulle vi fjerne det, det skulle ikke
være en døgnservise at der var mad, det skulle gælde om at holde sig til
mens det var der. (han fik mad 4 gange om dagen). Vi havde også prøvet at
opbløde det osv. Vi fandt frem til at hvis vi blandede ca 2 tsk A38 i det,
ja så gled det ned, det trappede vi så lige så langsomt ud.
Vi havde en hund der ikke engang ville spise rådt oksemørbrad - nu har vi en
hund der spider alt.

Så denne metode havde vi held ved, det er også en lidt hård måde - det var
det i hvert fald for mig, men det virkede.

MVH
Margrethe

Fra : Smat

Dato : 18-03-03 18:36

"> >
> [...]
> ja så gled det ned, det trappede vi så lige så langsomt ud.
> Vi havde en hund der ikke engang ville spise rådt oksemørbrad - nu har vi

..... han spider det nu ikke altid, som oftest nøjes han med at spise det

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-03 18:18

> [...]
> ikke.
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15

Hej igen Louise

Bare stil en foderskål op, med noget tørfoder. Den lader du stå fremme hele
tiden. Du fodrer alligevel normalt, men du må gerne blive forsinket, så
foderskålen med tørfoderet begynder at virke interessant. Eventuelt langsomt
nedsætte den normale fodermængde, for at lokke ham til at supplere
normalkosten med noget fra tørfodret. Det frister jo også lidt, når det
står der hele tiden, så han kan gå og sniffe til det, og måske tage en
beslutning, at det måske ikke er så ringe endda

M.V.H.....Benny..

Fra : Therese

Dato : 18-03-03 19:14

"Louise Viborg" skrev:
> Gitte: Det har jeg prøvet, men så spiser han bare det øverste dåsemad
> og lader resten være.

Du skal sørge for at blande det rigtig godt rundt. Så skal han virkelig
knokle, hvis han kun vil have dåsemaden. Prøv også med en klat leverpostej
blandet i eller som en anden har foreslået leverpostejsuppe.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 18-03-03 17:20

Hejsa

Ved min mor med sin gamle hunde gjorde det at hun kom lidt dåsefoder over
tørkosten og så hverdag gjorde potionen af vådfoder mindre og til sidst var
det kun tørkost.

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skokvatte - Killinger Tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Erik Graversen

Dato : 18-03-03 17:30

> [...]
> Hej med jer!
> Nu har jeg brug for et godt råd igen
> Hvordan vænner man en hund, som sandsynligvis er vant til at få

Bløder du tørfoderet op med kogende vand?

Mvh

Erik

Fra : skingur

Dato : 18-03-03 18:24

"Erik Graversen" skrev d. 18-03-03 17:30 dette indlæg :

> "Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse

Du skriver at han sandsynligvis har fået dåsemad tidligere... du har
haft ham et stykke tid nu, er det så fordi han ikke rigtig vil spise det
eller?
Kogende vand er godt...men de har nu også godt af at bruge bisserne!
Hvis han ikke vil spise det, kan det være fordi
1) han vant til at du gør en stor historie ud af hans mad og det ser han
en vis underholdningsværdi i
2) han skifter tænder og synes det gør oooondt at knase de små hapser
3) han synes, det mærke du har valgt er det ækleste i verden og vil
gerne have, du prøver et nyt...
4) han er bare ikke særlig sulten
5) han synes det ville være fantastisk morsomt - og gider kun spise det-
hvis du kaster hans mad ud på gulvet eller græsplænen... sådan er den
lille langhårede (gravhunden gandalf)

Skriv igen! kh Christina, hvis gravhund foretrækker en frisk islænder
frem for sin dyre hundemad...

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 18-03-03 18:58

Den lille langhårede ville faktisk heller ikke spise tørkost, da han
ankom i sin tid. Og eftersom jeg var sikker på, at guldklumpen døde af
sult, trissede jeg ned i dyreforretningen for at købe dåsemad. Den søde
pige, der arbejdede der, sagde at med mindre hunden var syg, synes hun
jeg var tudedum, hvis jeg købte det! Så jeg gik hjem med den inderlige
overbevisning, at jeg var klar til at sulte kræet, hvis han ikke ville
have sin mad. Jeg tror, han kunne mærke min ændrede indstilling, for da
aftensmaden (hans) kom på gulvet (ja, hvad siger man ellers...) spiste
han det som den naturligste ting i verden!

Men derfor kunne du jo godt prøve at hælde en lille smule
leverpostejssuppe over hans tørkost...( Opskrift: 1 spsk lever P. oprørt
i varmt vand! Hæld over foderet, rør rundt!!!)

Bon appetit!
Christina, der heller ikke kan lide tørfoder!

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-03-03 21:11

Hej Christina!
Det vil jeg helt klart prøve imorgen tidlig, selvom jeg vil tro at han
bare sutter på dem og spytter det ud igen, som han plejer. Og så vil
jeg prøve at alde være med at lade maden stå fremme hele tiden. Idag
har hans aftensmad fra igår stået hele dagen, og han har bare ikke
rørt det Så han fik altså noget dåsemad her til aften, og han
spiste en halv dåse med 1240 g. i.
Jeg blir jo altså bare så bekymret når mine dyr ikke spiser
ordentligt, og nu ved jeg at katte godt kan finde på at sulte sig til
de dør af sult, men det kan hunde altså ikke?

Fra : skingur

Dato : 18-03-03 21:29

"Louise Viborg" skrev d. 18-03-03 21:11 dette indlæg :
> [...]
> ordentligt, og nu ved jeg at katte godt kan finde på at sulte sig til
> de dør af sult, men det kan hunde altså ikke?

Det tror jeg ikke, de kan! Pigen fra dyrehandleren fortalte, at hendes
hund havde sultet sig i 6 dage før den gik til tørfoderet. Hun startede
hver morgen med at tilbyde den en kiks: hvis kiksen røg ned, var hunden
ikke syg, ergo kom der tørkost på bordet (nåja...gulvet så!)
Jeg lavede jo samme brøler som dig ved at overgì mig og servere dåsemad.
Det eneste jeg -og nu også du!- opnåede ved det var, at hunden synes det
var hamrende underligt at der skulle stå en skål med ækel tørkost så
længe, før der kom ordentlig mad på bordet! Så hvis han ikke er syg
synes jeg godt du kan "sulte" ham. Eller tving dig selv til at tænke, at
han gerne vil ha tørkost!!! Endelig er der jo stadig den mulighed, at
han simpelthen synes at den slags du har købt, smager grimt. Hvis ikke
det hjælper med leverpostejssuppen, så gå ned i hundemadsbutikken og få
et par prøveposer med noget andet. Og ellers er det altså stadig en god
ide at "lege" det i dem...vil han spise det, hvis du kaster dem/ leger
med dem?
held og lykke igen igen!!1
Kh Christina, hvis gravhund er på McDrive med farmand!!!

http://www.kandu.dk/