Fire ting - det går virkelig ikke.
Fra : Kurt Lund

Dato : 18-03-03 13:58

Jeg har valgt at krydsposte nedenstående spørgsmål til fire grupper.
Eventuelle svar bør kun postes i relevant gruppe.

I sprogvalg på Windowsplatformen er der mulighed for at vælge Norsk,
henholdsvis som nynorsk og som bokmål. Efter min bedste overbevisning vil
det være bedst at vælge bokmål, når man henvender sig til nordmænd, da
ikke alle kan nynorsk - er det korrekt opfattet?

Når man vælger norsk som sprogvalg på i Windows, kan der vælges mellem
nynorsk og bokmål. Registreres disse som to forskellige sprog af f.eks.
browsere, eller er det ét fedt?

Hvad skal der til for at registrere ens XP som fremmedsproget. Det ser
ikke umiddelbart ud som om, at det nytter at skifte sprogvalg og
tastatur - Google, som jeg har prøvet, ændrer ikke sprog.

Jeg har brugt følgende stump kode i index.php, men kan ikke kontrollere
om den faktisk virker, da jeg jævnfør ovenstående ikke kan få maskinen
til at makke ret. Dog omdirigerer den fint til dansk. Ser koden fornuftig
ud?

<?php
switch ( $HTTP_ACCEPT_LANGUAGE ) {
case "en";
include "no/no.htm";
break;
default;
include "da/da.htm";
}
?>

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-03-03 14:07

En lille korrektion:

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 18-03-03 15:27

Kurt Lund wrote:
> En lille korrektion:

Den kode virker heller ikke. Tag denne $HTTP_ACCEPT_LANGUAGE som eksempel:

no, en;q=0.75, de;q=0.50

I tog jeg fejl. Norsk bokmål er "nb", og nynorsk er "nn". Du kan slå dem
alle op her:

http://www.loc.gov/standards/iso639-2/langcodes.html

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-03 14:21

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev
> [...]
> det være bedst at vælge bokmål, når man henvender sig til nordmænd, da
> ikke alle kan nynorsk - er det korrekt opfattet?

Jeg har såmænd oplevet nordmænd, der kun kunne nynorsk. Jeg måtte simpelthen
slå over i engelsk for at kommunikere med dem.

> Hvad skal der til for at registrere ens XP som fremmedsproget. Det ser
> ikke umiddelbart ud som om, at det nytter at skifte sprogvalg og
> tastatur - Google, som jeg har prøvet, ændrer ikke sprog.

Uanset dit sprogvalg i Windows og browser vil Google's sider være skrevet i
samme sprog som altid og med samme sprog-indikator i deres siders header.
Det kan du af gode grunde ikke lave om på.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-03 15:23

Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> Jeg har såmænd oplevet nordmænd, der kun kunne nynorsk. Jeg måtte simpelthen
> slå over i engelsk for at kommunikere med dem.

Jeg tror såmænd at de pågældende sagtens /forstod/ bokmål, og vel dermed
dansk. Mon ikke problemet var at /du/ ikke forstod hvad de sagde?

Jeg har i øvrigt haft det samme problem med jyder, der insisterede på at
tale jysk dialekt [ikke at forveksle med "substrat"; det de fleste
kalder accent]. Da den ene af dem, en student på Århus Universitet,
talte direkte til mig, og da jeg efter at have fået det gentaget to
gange uden at forstå det, måtte jeg krybe til korset og bede ham om at
sige det på engelsk ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-03 15:36

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev

> Jeg tror såmænd at de pågældende sagtens /forstod/ bokmål, og vel dermed
> dansk. Mon ikke problemet var at /du/ ikke forstod hvad de sagde?

De pågældende hævdede i hvert fald, at de ikke begreb et ord dansk.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-03 16:19

> De pågældende hævdede i hvert fald, at de ikke begreb et ord dansk.

Og at de heller ikke forstod bokmål, som i realiteten er en variant af
sjællandsk?
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 18-03-03 15:23

Erik Ginnerskov wrote:
> Uanset dit sprogvalg i Windows og browser vil Google's sider være skrevet
> i samme sprog som altid

Det er simpelthen ikke korrekt. Du kan i Google vælge at fremtvinge et
bestemt sprog, men som default vil Google vise det sprog, som browseren
oplyser.

Min HTTP_ACCEPT_LANGUAGE er lige nu:

da, en;q=0.75, de;q=0.50, nb;q=0.25

Og derfor får jeg selvfølgelig denne side på dansk:

http://www.google.com/

Lars.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 18-03-03 14:36

Kurt Lund wrote:
> [...]
> det være bedst at vælge bokmål, når man henvender sig til nordmænd, da
> ikke alle kan nynorsk - er det korrekt opfattet?

Ja. Mange nordmænd kan ikke nynorsk - det ser ud til at det er mest udbredt
i vestnorge, dvs. Bergen området.

> Når man vælger norsk som sprogvalg på i Windows, kan der vælges mellem
> nynorsk og bokmål. Registreres disse som to forskellige sprog af f.eks.
> browsere, eller er det ét fedt?

Ja. Med sprogangivelserne nn_NO og no_NO.

> Hvad skal der til for at registrere ens XP som fremmedsproget. Det ser
> ikke umiddelbart ud som om, at det nytter at skifte sprogvalg og
> tastatur - Google, som jeg har prøvet, ændrer ikke sprog.

Google er ligeglad med din Windows - det er din browser opsætning, der er
afgørende. Du kan instille denne i Mozilla/Netscape i
Rediger/Indstillinger.

> Jeg har brugt følgende stump kode i index.php, men kan ikke kontrollere
> om den faktisk virker, da jeg jævnfør ovenstående ikke kan få maskinen
> til at makke ret.

Brug ALTID Mozilla, når du udvikler til web. Det gør livet meget nemmere af
forskellige årsager (caching, sprogstyring m.v.) - det skal nok virke, når
det så kommer ud til MSIE brugere senere.

> Dog omdirigerer den fint til dansk. Ser koden fornuftig
> ud?

Nej. HTTP_ACCEPT_LANGUAGE kan indeholde flere forskellige sprog med
prioritering og andet sjov.

Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge GNU gettext til at internationalisere php
websider.

Lars.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-03 22:06

Lars Dybdahl wrote:

> Brug ALTID Mozilla, når du udvikler til web.

Enig.

> Det gør livet meget nemmere
> af forskellige årsager (caching, sprogstyring m.v.) - det skal nok virke,
> når det så kommer ud til MSIE brugere senere.

Det kommer stærkt an på, om man bruger avanceret CSS/DOM/ECMAScript. Der er
en del ting, IE ikke forstår, som Mozilla gør.

> Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge GNU gettext til at internationalisere
> php websider.

Igen enig. Jeg har f.eks. brugt gettext overalt på sitet i min signatur.

gettext er en kende svært at bruge for begyndere, men til gengæld er det ret
smart, når man først får lært det. Fortolkningstiden er ekstremt lav
(oversættelserne ligger i binære filer, og så cacher gettext endda
oversættelserne). Samtidig er det er fordel ved gettexts .po-filer, at der
findes en masse værktøjer til dem, bl.a. KBabel, som gør oversættelse til
en nem og hurtig opgave.

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-03-03 09:08

Jonas Koch Bentzen wrote:
> Det kommer stærkt an på, om man bruger avanceret CSS/DOM/ECMAScript. Der
> er en del ting, IE ikke forstår, som Mozilla gør.

Det er rigtigt - men der er nogle, der tror, at fordi man bruger Mozilla
under udviklingen, så vil MSIE brugere få problemer. Det har intet på sig -
årsagen til, at man skal bruge Mozilla, er at MSIE simpelthen har problemer
med standarder, ikke viser den hjemmeside, men lige har gemt (selv ved
Control-Refresh), mangler en del indstillingsmuligheder (som f.eks.
ordentligt sprogvalg) osv. Især er det ret fedt, at man kan få Mozilla til
at vise en html-side som text/plain - det er genialt i udviklingsøjemed.

Jep. Du taler til projekt administratoren for http://dybdahl.dk/dxgettext/

Lars.

Fra : Leony

Dato : 18-03-03 15:14

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal der til for at registrere ens XP som fremmedsproget. Det ser
> ikke umiddelbart ud som om, at det nytter at skifte sprogvalg og
> tastatur

Du skal købe en XP på det sprog du ønsker. Hvis det er menuerne osv du
ønsker at ændre til norsk.
--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 00:59

Kurt Lund skrev:

> [...]
>det være bedst at vælge bokmål, når man henvender sig til nordmænd, da
>ikke alle kan nynorsk - er det korrekt opfattet?

At dømme ud fra deltagelse i den norske sproggruppe:

Det er lidt ligegyldigt hvilken type norsk man vælger. Der er
ikke to nordmænd der skriver ens.

--
Bertel

Fra : B. Johannessen

Dato : 18-03-03 19:52

Kurt Lund wrote:
> Jeg har valgt at krydsposte nedenstående spørgsmål til fire grupper.
> Eventuelle svar bør kun postes i relevant gruppe.

denne postes kun til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

> Når man vælger norsk som sprogvalg på i Windows, kan der vælges mellem
> nynorsk og bokmål. Registreres disse som to forskellige sprog af f.eks.
> browsere, eller er det ét fedt?

dette 'registreres' og sendes som (minst) to forskjellige spraak.
forskjellige browsere sender ogsaa forskjellige ting for de to
variantene av norsk. jeg gjorde en test der jeg logget accept-*
headerene til alle besoekende i en uke. i loepet av denne uken
ble det loggen foelgende language tags for norsk:

nb
nb-no
nl
nn
nn-no
no
no-bm
no-bok
no-nyn

en beskrivelse av hele eksperimentet finnes paa:

   http://db.org/content-negotiation-20030211.html

> switch ( $HTTP_ACCEPT_LANGUAGE ) {
> case "en";
> include "no/no.htm";
> break;
> default;
> include "da/da.htm";

dette vil nok ikke fungere, da mange ofte har valgt flere
spraak. min mozilla sender for eksempel:

"x-swedish-chef,en;q=0.8,nb;q=0.5,no;q=0.3"

ta en kikk i http rfc-en for aa laere hvordan man tolker accept-*
headere, og hvilke andre headere man maa sende sersom man har brukt
accept-* headere til a velge ut en bestemt representasjon (som for
eksempel vary:). http://www.ietf.org/rfc/rfc2616.txt

   Bob

--
B. Johannessen sip:bob@h.db.org
bob@db.org tel:+47 33314030

Fra : mike klev

Dato : 22-03-03 13:14

Kurt Lund wrote:
> [...]
> det være bedst at vælge bokmål, når man henvender sig til nordmænd, da
> ikke alle kan nynorsk - er det korrekt opfattet?

Personlig syntes jeg det er letter at forstå dansk, enn nynorsk. Det er
et flertall av Normenn som føler seg mer bekvemm men bokmål som
skriftspårk enn nynorsk.

Påstanden at de som snakker bokmål ikke forstår nynorsk er vel ikke helt
korrekt. Nå er de tre skandenaviske landene så like, at vi har ikke noe
problem å forstå hverandree (der er da noen som ikke ønsker at forstå de
andre, men det er ikke pga. det er vanskelig, men fordi de er hovne..)

Min anbefaling, er at skrive dansk. Alle Normen forstår det, men det er
noen Normenn som ikk er klar over noen av forkjellene (særlig de fra
Oslo [ nu er vi inne på det at være hoven, vi er hovedstaden, derfor vil
jeg ikke forstå deg.....])

Et eksempel er jo verbet at grine. som betyder at skjære fjeset i
grimaser... , som på norsk man har tålket til at græde, og i danmark, at
le (ha ha...)..

Når det gjeller HTML, så er det definert 3 språkoder for Norge, no, nn
og nb,. Det er ingen ting som heter no-bok, no-ny, det er bare noe
Microsoft har diktet opp... DE FINNES IKKE...

--
Beklager for mine stave feil, men jeg er dyslektiker...
Mike Klev