Udkørsel af mødding på folden ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 17-03-03 20:36

Øvvv øvv øvv.
Jeg har lige fået taget gødningsprøver,
og givet ormekure til både Wendy & Whiskey.
Så kommer jeg ud i stalden idag og så har ham der har stalden igår kørt
mødding ud på det bageste af deres fold.
Øv siger jeg bare, det er jo fyldt med orm.
Jeg tror nemlig ikke de andre har givet ormekure,
det ser en del af dem ret ligegyldigt på.
Jeg skyndte mig at lukke ledet over, og nu må de så jå på det øverste
stykke, som er ren jord, og godt oppløjet.
Men hvor lang tid skal jeg holde dem fra det nederste stykke ?
For at være sikre på at ormene er døde / væk igen ?
Eller er det ligegyldigt, om jeg lader dem gå på det ?
Møddingen er kørt ud over "det hele" på en lille del af deres nederste
foldstykke, det dækker vel et stykke svarende til 100 x 50 og er cirka 1 /8
del af deres nedste fold stykke.
Hvad ville i gøre ??

Med venlig hilsen Berit N

Fra : Pia J

Dato : 17-03-03 20:50

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Så kommer jeg ud i stalden idag og så har ham der har stalden igår kørt
> mødding ud på det bageste af deres fold.

Sidst jeg så nogen gøre det samme kunne de ikke forstå hestene ikke ville
græsse.

Heste græsser ikke der hvor der er hestegødning. Vedkommende har lige totalt
spoleret en græsfold!! Jeg ved desværre ikke hvornår det er nedbrudt. Jeg
har lige kørt en 1½ år gammel mødding ud i min køkkenhave, og den var da
ikke helt komposteret endnu.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-03-03 22:37

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Men hvor lang tid skal jeg holde dem fra det nederste stykke ?
>For at være sikre på at ormene er døde / væk igen ?

Du skal mindst et helt år "frem" hvis der ikke gøres noget ved folden.
Den vil ikke være anvendelig til afgræsning denne sæson.

>Hvad ville i gøre ??

Her sættes møddingen til "kompost". Altså den mødding der afsluttes
denne maj måned, vil blive vendt en gang i løbet af sommeren og så
blive spredt næste forår. Den vil kun blive spredt på marker der
alligevel omlægges, altså pløjes op og efterfølgende tilsås med havre
med græsudlæg. Efter høsten vil græsset vokse frem og være klar til
afgræsning i efteråret. Garanteret ormefri.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-03-03 22:57

In article <3e762390$0$24713$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Berit Nielsen wrote:

[klip]

> [...]
> foldstykke, det dækker vel et stykke svarende til 100 x 50 og er cirka 1 /8

flytte.

JonB

Fra : Jørgen

Dato : 18-03-03 08:40

Hej

en mulig løsning er ... hvis der da er græs på folden, ikke at anvende den
før der er blevet taget et slet hø/ensilage/wrap giv den godt med
kustgødning så der gron noget frem. Efter 1 slet kan hestene bindes ud da
de overlevende ormeæg så er spiret og tørret ind

en anden løsning er at pløje folden og så nyt

men træls er det

jørgen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-03-03 10:13

"Jørgen" <joej@ofir.dk> wrote:

>en anden løsning er at pløje folden og så nyt

Bortset fra Jon's løsning, så er dette den rigtige løsning og den
hurtigste. Skal der tages to slæt er vi allerede henne i efteråret og
der er stadig ormeæg tilbage på folden.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Musen

Dato : 18-03-03 10:29

klip---
> Skal der tages to slæt er vi allerede henne i efteråret og
> der er stadig ormeæg tilbage på folden.

Ja så kommer jeg igen her med mine dumme spørgsmål, men hvad er et slæt?
Kan man iøvrigt ikke risikere at hestene slet ikke vil græsse på det stykke
der er spredt mødding på, hvis man ikke gør noget ved det? Vores heste har
ihvertfald nogle helt faste stykker som de bruger som wc, og selv efter 6-7
mrd, hvor de ikke har gået på det græsstykke, græsser de aldrig der hvor de
gamle hestepærer ligger...

Venlig hilsen Musen

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 18-03-03 10:33

> [...]
> mrd, hvor de ikke har gået på det græsstykke, græsser de aldrig der hvor de

(klip)

Hej Musen

Dumme spørgsmål findes jo ikke og vi bruger jo gruppen her for at lære mere.

slet= slåning af græs til hø

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 19-03-03 08:17

>Dumme spørgsmål findes jo ikke og vi bruger jo gruppen her for at lære
mere.

pyyha, det er jeg glad for at høre (læse)

> slet= slåning af græs til hø

nååh...det vil sige, at de to slet der blev nævnt, så var hvis man slog hø
på den samme mark to gange?

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 19-03-03 11:16

> pyyha, det er jeg glad for at høre (læse)

> nååh...det vil sige, at de to slet der blev nævnt, så var hvis man slog hø
> på den samme mark to gange?

(klip)

Ja, det er korrekt. At slå et slet er vist et gammel ord som stadig bruges. I dag slår folk ikke hø så meget syntes jeg som før.
Mange bruger de produkter som forhandles hos gode foderforretning. Der kan man nemlig købe ovntørret hø som er fri for alle de
svampe og andre ting som nogle heste kan være allergiske over for. Lidt et problem med at lave hø selv er at høet virkelig skal være
helt tørt før det presses da svampesporerne eller udvikler sig og der også kommer muggent hø. Jeg tror de fleste hestemennesker har
set hø der er af en dårlig kvalitet. Når man således skiller en balle hø ad i presninger så står der ligefrem en støvsky op fra
ballen og så luger dårlig hø også sådan muggent i det. De senere år har der været meget fokus på dårligt hø og så hosterheste. Nåh,
men det var jo en helt anden historie.......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 18-03-03 12:57

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e762390$0$24713$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> foldstykke, det dækker vel et stykke svarende til 100 x 50 og er cirka 1 /8

(klip)

Hvis de andre i stalden ikke giver ormekur så er det nok begrænset hvor meget og hvor længe dine ormekure vil holde. Bedst var det
jo hvis hele stalden fik samme dag.
Det er da lidt kvajet at køre mødingen ud på den måde hvis jeg skal sige min ærlige mening....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Berit Nielsen

Dato : 18-03-03 18:37

> [...]
> jo hvis hele stalden fik samme dag.
> Det er da lidt kvajet at køre mødingen ud på den måde hvis jeg skal sige

Kan kun sige du har ganske ret Annette, i at det ville være bedst at alle
gav ormekure på samme tid.
Men desværre er det de færreste stalde i dag, der har "tvungen"
ormebehandling.
Det er noget der er op til hver enkelt, de fleste steder.
Men jeg vil ikke bare lade stå til, og bahandler selvfølgelig mine.
At jeg så må gøre det lidt oftere er der ikke noget at gøre ved.
Det er en af de ting man må tage med, når man ikke selv bestemmer.
Jeg er sikkert ikke den eneste.
Desuden har jeg lige hørt at hele folden bliver dækket til,
og at jeg ikke må lukke det nederste stykke fra,
da det så ikke giver hestene mulighed for at løbe og strække ud på folden.
Hmm.. irreterende, da jeg så har rigtigt svært ved at få min store hest til
at tage på igen.
Og han har været ret belastet af de orm, og har tabt ret meget denne gang.
Selvfølgelig græsser de da ikke hvor møddingen er udspredt,
men de går da over stykket og snuser til alle de fremmede heste dufte.

Hilsen Berit N