Dato fra Access
Fra : Lasse

Dato : 04-12-00 09:23

Hej NG

Jeg skal have vist data fra en DB(Access) ud fra en dato.
Jeg har et formularfelt hvor der indtastet en dato(tjekkes via JavaScript,
format dd-mm-yy)
Datoen er indsat i DB v.h.a. myRS("Oprettelses_dato") = Date
MEN hvis jeg søger på eks. 01-11-00 får jeg at vide resultatet er tomt,
søger jeg på 20-11-00 vises resultatet godt nok. Hvad går der galt, hele
november er udfyldt!

Lasse

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 16:23

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 16:23

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 04-12-00 16:23

Lasse wrote:

> Hej DME
>
> Hvis jeg søger på '11-01-00', så får jeg indholdet fra den 01-11-00.
> Men hvis jeg søger på 11-11-00 får jeg ingen resutat! Er det fordi den ikke
> kan finde ud af hvad der er dag og hvad der er måned?
>
> hvordan løser jeg det?

Datoer giver altid problmer hvis man blindt stoler på de indbyggede
funktioner, og håber på at databasen kan gætte hvad det er man mener.
Derfor, hvis du vil have at databasen skal forstå '01-11-00' som '1.
november 2000', så sig dog det til databasen, istedet for at håbe på at
den gætter det (og hvis du er heldig at den gætter det, så skal du bare
se løjer, når databasen flyttes til en anden server, som køre med et
andet default-sprog).

Function MitegetdatoformatToDate(ByVal value)
Dim a
a=Split(value, "-")
If Not (UBound(a)=2) Then
MitegetdatoformatToDate = Null
ElseIf Not IsNumeric(a(0)) Or Not IsNumeric(a(1)) Or Not
IsNumeric(a(2)) Then
MitegetdatoformatToDate = Null
Else
a(2) = CLng(a(2))
If (a(2) > 80) Then a(2) = a(2) + 1900 else a(2) = a(2) + 2000
MitegetdatoformatToDate = DateSerial(a(2), CLng(a(1)), CLng(a(0)))
End If
End Function

--
Lauritz

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 08:18

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-00 08:18

Lasse <lsSLET@mail.dk> wrote in message
> Vil det sige at jeg ikke kan være sikker på, at datoformatet er "dd-mm-åå"
> hvis jeg indsætter det i Access (Oprettelses_dato er sat til kort
> datoformat) sådan:
>
> myRS("Oprettelses_dato") = Date
>
> Med andre ord, er det både ved indskrivning til- og udtræk fra databasen,
at
> jeg skal sikre mig?

Du kan evt bruge INSERT INTO <tablename> (Oprettelses_dato) VALUES Date
Eller bruge default value

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lasse

Dato : 05-12-00 09:33

Hvad er forskellen ?

Lasse

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-00 09:42

> Hvad er forskellen ?

Din version bruger VB(A) og den måde VB(A) formaterer datoer på
Min version bruger databasens måde at gøre tingene på

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lasse

Dato : 05-12-00 10:06

Aha