dk.fritid.kreativ.håndværk?marian
Fra : marian

Dato : 17-03-03 14:49

Foreslag til navn til barnet: dk.fritid.kreativ.håndværk

indhold, hækling,
strikning,
knipling
syning,
dukker
maleri,
håndværk i alle mulige materialer,
creme,
shampoo

har i andre foreslag?

Fra : marian

Dato : 17-03-03 14:51

"marian" <marian@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> Foreslag til navn til barnet: dk.fritid.kreativ.håndværk

> [...]
VH marian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-03 15:36

"marian" <marian@aab-net.dk> writes:

> Foreslag til navn til barnet: dk.fritid.kreativ.håndværk

For at få oprettet en gruppe skal der være trafik. Det er der ikke
endnu, så der bliver ikke oprettet en gruppe. Lad os i stedet for at
snakke om at oprette en gruppe, sørge for at skabe trafikken, hvor den
hører hjemme, nemlig her!

Og dit forslag vil af flere grunde ikke blive godkendt:
- Der må ikke være æ, ø eller å i et gruppenavn.
- Der er ikke en undergruppe af dk.fritid der hedder
dk.fritid.kreativ, derfor bliver der ikke oprettet en undergruppe af
den.

Efter min mening vil det logiske navn, hvis der engang kommer trafik
nok, være dk.fritid.kreativ.

Men i første omgang er der kun en ting at gøre. Skabe trafik. Så bare
kom i gang med de gode ideer og spørgsmålene.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : RNKr

Dato : 18-03-03 00:48

"marian" skrev i en meddelelse
> Foreslag til navn til barnet: dk.fritid.kreativ.håndværk

> [...]

Hvis gruppen ligefrem skal være altfavnende så vil jeg da også foreslå
pileflet. Det har jo vundet enorm udbredelse gennem de sidste 5-6 år.

Og det allersidste skriv er vel denne mærkelige metode med at tage
motiver fra f.eks. en serviet og føre det over på puder, T-shirts og alt
muligt andet. Jeg har ikke prøvet det men set andre, som har fået noget
spændende ud af det.

Jeg har forstået at men kan bruge decoupage lak men også en anden
type lak. Så er der nogle andre billeder som man klæber på et vindue
et sted, hvor det gerne må se ud som om man har blyindfattede ruder.
Hvad kalder man egentlig det? Den 'lak' man bruger bliver gummiagtig,
når den tørrer, så billedet af sig selv vil klæde til vinduet og alligevel
kán
man nemt tage det af igen.

Ruth

Fra : Marlene

Dato : 18-03-03 16:29

Så er der nogle andre billeder som man klæber på et vindue
> et sted, hvor det gerne må se ud som om man har blyindfattede ruder.
> Hvad kalder man egentlig det?

Det kaldes windowcolor, og er veldigt sjovt, ret små børn kan også være med,
det er enormt udbredt i Tyskland, der fås virkelig mange bøger og blade med
motiver, man kan også søge på nettet og finde en masse.

Det med servietter hedder Dekopage, og det er også sjovt, man kan lave mange
flotte ting.

Jeg synes dk.fritid.kreativ, lød godt, men først trafik.

Så skriv og fortæl og spørg.

Marlene

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-03-03 18:51

"Marlene" skrev i en meddelelse

> [...]

>med motiver, man kan også søge på nettet og finde en masse.
>
> Det med servietter hedder Dekopage, og det er også sjovt, man kan lave

Tak skal du have, Marlene. Ja, man har det dejligt, når man er
kreativ.

> Jeg synes dk.fritid.kreativ, lød godt, men først trafik.
>
> Så skriv og fortæl og spørg.

Ja, det er nødvendigt. Det er nødvendigt at gøre meget ud af det lige
her og nu, hvis man vil have sådan en gruppe op at stå. Jeg kunne spørge
dig, hvad er dine bedste kreative emner, og du kan spørge mig og så videre,
så får man måske øje på nogle flere emner, som man gerne vil have med.

Jeg har f.eks. malet porcelæn en overgang, sådan helt på mine egne præmisser
uden at gå på aftenskole, men kigget efter motiver i gamle
klassiske bøger. Jeg holdt dog op igen, for hvor skal man have det henne
til sidst.

En overgang strikkede jeg også meget til alle familiens børn, men jeg kan
godt lide at skifte interesserne ud en gang imellem.

Hilsen Ruth

Fra : Henning

Dato : 19-03-03 00:33

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> En overgang strikkede jeg også meget til alle familiens børn, men jeg
> kan godt lide at skifte interesserne ud en gang imellem.

Forandring fryder :-9

Selv har jeg både tegnet, fotograferet, samlet på frimærker

MVH
Henning

Fra : Marlene

Dato : 19-03-03 18:40

Jeg syr lige nu undertøj, blonde undertøj, det er rigtig sjovt, så syr jeg
tøj, laver sølv smykker, windowscolor, dekopage, strikker. Nu mere hobby nu
bedre, når jeg bliver gammel og får tid, vil jeg lære at kniple, det er
fascinerende med det bræt.

Marlene

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-03-03 19:49

> [...]

nu
> bedre, når jeg bliver gammel og får tid, vil jeg lære at kniple, det er

Iiih ja - at kniple, det er så skønt. I nogle år hvor jeg hjalp til på vores
egnsmuseum prøvede jeg at kniple et par borter til at sy i sommerbluser.
Det var så skønt at have med at gøre.

Det får mig til at tænke på de skønne gamle broderiformer som
"Hardangersyning" og "Hedebosyning". De findes vel ikke mere.
Men kniplinger - det er noget helt for sig. Det er så specielt at sidde
og flytte de små fine træspoler og se et fint stykke håndarbejde vokse
frem. Det minder slet ikke om noget andet.

Laver du også sølvsmykker ! ! ! Det er da noget der vil noget.
Er det sådan at du skærer det ud af en plade. Jeg kan ikke rigtig
forestille mig, hvordan man gør, hvis man ikke er sølvsmed men
kreativ amatør.

Ja der er jo næsten ingen grænser for alt det man kan, hvis man
først tager fat på det.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Henning

Dato : 20-03-03 15:58

"Marlene" <marnel@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere hobby nu bedre, når jeg bliver gammel og får tid, vil jeg lære
> at kniple, det er fascinerende med det bræt.

Hej Marlene

Husker du lige på at svare under det ducitere, det gør det nemmere
for alle parter at følge med i hvad er sker

Som gammel håndværker inden for et metalfag, har jeg før
i tiden lavet en del metalarbejder i kobber, tin og messing,
såsom armbånd, vaser og askebægere, krus etc. etc.
Sjovt, når et stykke plade, under hamren bliver til vaser,
etc. eller relieffer fremstår ved ætsninger med svovlsyre
på en afdækket kopper eller messingplade, f. eks. til
et dørskilt, eller dør-hammer

MVh
Henning

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-03-03 20:55

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> writes:

> [...]
> og flytte de små fine træspoler og se et fint stykke håndarbejde vokse
> frem. Det minder slet ikke om noget andet.

Det ser ret imponerende ud. Jeg er dog ikke sikker på at jeg har
tålmodigheden til det. Jeg har et par (gamle) bøger om håndarbejde og
det er særdeles spændende at læse i dem. Man kan godt se, at der er
noget vi unge ikke har lært i dag, som det var en selvfølge at man
kunne for 50 år siden.

Fra : Henning

Dato : 20-03-03 16:11

> [...]
> det er særdeles spændende at læse i dem. Man kan godt se, at der er
> noget vi unge ikke har lært i dag, som det var en selvfølge at man

Nu er jeg jo så gammel, at jeg kan huske 50 år tilbage, næsten
Men man skal faktisk endnu længere tilbage før det var almen
opdragelse at kunne kniple, min mor på 96 år, har aldrig rigtig
lært det, og hun var så god til håndarbejde, at hun bla var model-
strikker for nogle store garn-spinderier før og under 2 verdenskrig.
Mine fastre, som kom fra et "overklasse-hjem" havde heller ikke
andet end lige snuset til kniplingens kunst, men alle kvinderne
i familien kunne brodere duge til 24 personer, strikke, hækle
og orkise etc. etc. hvad nu en god, velopdraget kvinde nu skulle
kunne i 1 trediedel af 1900 tallet ( unge piger kom jo ud
at tjene i og skulle derfor kunne lave al slags håndarbejde,
lige fra det fineste, til det groveste )

MVH
Henning

MVH
Henning

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 20-03-03 16:59

Thu, 20 Mar 2003 16:11:02 +0100, skrev "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
:

> [...]
>andet end lige snuset til kniplingens kunst, men alle kvinderne
>i familien kunne brodere duge til 24 personer, strikke, hækle

Orkis - ja, gad vide hvor mange der mestrer dette i vore dage. Jeg
kan huske fra min barndom, at ældre damer sad og nørklede med den
slags.
Der kan laves ret flotte ting á la kniplinger.
Jeg har aldrig fået lært andet end lige de "grundlæggende trin", så
jeg har aldrig rigtig fået lavet nogetbrugbart.
Men det er sjovt ud, når en rutineret "smutter" rundt med
nålen/skytten i lynende hast.
For dem, der ikke kender til orkis, så faldt jeg forleden over et par
spændende sider om emnet:
http://www.orkis.dk/index.htm
http://www.danskorkis.dk/

Kunne være man skulle forsøge sig en dag....men det kræver
selvfølgelig først investering i trås og skytte

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-03-03 17:01

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> writes:

> [...]
> i familien kunne brodere duge til 24 personer, strikke, hækle
> og orkise etc. etc. hvad nu en god, velopdraget kvinde nu skulle

Min mor lærte mig faktisk at gimpe sidst jeg var hjemme. Jeg har
aldrig set det brugt, men jeg kan da godt se, at det kan bruges til
kanter og f.eks. julepynt. Jeg havde aldrig hørt om det før, men nu
kan jeg.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-03-03 15:46

Thu, 20 Mar 2003 17:01:04 +0100, skrev Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> :

> [...]
>aldrig set det brugt, men jeg kan da godt se, at det kan bruges til
>kanter og f.eks. julepynt. Jeg havde aldrig hørt om det før, men nu

Hvad betyder det at "gimpe" / hvordan gør man ??
Jeg kan huske, at jeg før har noget om "gimpe-nisser" - jeg går ud
fra, at det må være nisser fremstillet vha. gimpe-teknikken !!??

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 16:21

Gitte Sørensen <gydda@DETTE_SKAL_SLETTESsol.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kan huske, at jeg før har noget om "gimpe-nisser" - jeg går ud
> fra, at det må være nisser fremstillet vha. gimpe-teknikken !!??

Jeg ved ikke hvordan man gimper, men jeg kan huske
udtrykket "en gammel gimpe", som var en ikke særlig
pæn omtale af en stramtandet gammeljomfru. F.eks.
var Misse Møhge (tante Møhges datter fra Matador)
en gammel gimpe ...

Mette

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 21-03-03 17:15

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> skrev

> [...]
> pæn omtale af en stramtandet gammeljomfru. F.eks.
> var Misse Møhge (tante Møhges datter fra Matador)

Det tænkte jeg også på, men jeg har lige læst mig til at
det er to forskellige ord. Det gimpe der betyder hækle
kommer af engelsk "gimp", som er en art bomuldsgarn,
fiskesnøre, mens gimpe om en kvinde oprindeligt betød
"letsindig kvinde". Ordet er afledt af dialektordet gimpe
som betød vippe eller gynge. Uha dada.

Ann

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 21-03-03 17:47

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> fiskesnøre, mens gimpe om en kvinde oprindeligt betød
> "letsindig kvinde". Ordet er afledt af dialektordet gimpe

Jamen dog :) Nu ville jeg ikke lige kalde Misse Møhge for
en letsindig kvinde (!) -- det skulle da lige være den gang
hun låste overlærer Andersen ude på altanen ... ;)

Ellers må jeg vist have fat i mit leksikon for at få det helt
på det rene med de gimpende gimper ;)

Mette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-03-03 17:13

Gitte Sørensen <gydda@DETTE_SKAL_SLETTESsol.dk> writes:

> Hvad betyder det at "gimpe" / hvordan gør man ??
> Jeg kan huske, at jeg før har noget om "gimpe-nisser" - jeg går ud
> fra, at det må være nisser fremstillet vha. gimpe-teknikken !!??

Man tager en lang strømpepind og bøjer sammen til et U. Man vikler så
garn om fra åbningen af U'et, så trådene liger helt tætte sammen. Fra
åbningen af U'et hækler man så luftmasker omkring trådene, et par
stykker af gange. Når der ikke er flere tråde tilbage lader man bare
det der er gimpet sammen falde af og vikler noget mere op.

Det er lidt svært at forklare, men jeg håber det giver bare lidt ide
om hvad det er at gimpe.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-03-03 21:05

Fri, 21 Mar 2003 17:12:41 +0100, skrev Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> :

>Det er lidt svært at forklare, men jeg håber det giver bare lidt ide
>om hvad det er at gimpe.

Jeg blev nysgerrig og søgte lidt på nettet, og fandt bl.a. denne side:
http://hjem.get2net.dk/karen.soerensen/
- den har vist nogle meget gode forklaringer, billeder og opskrifter
Jeg kan godt huske, at jeg har set saådan nogle nisser o.lign. før.

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 08:53

"marian" skrev i en meddelelse news:b54jt0$bru$2@news.net.uni-c.dk...
> Foreslag til navn til barnet: dk.fritid.kreativ.håndværk

> [...]

Hej Marian

Jeg har ikke haft stor mulighed for at følge gruppen herinde de sidste par
måneder, men det glæder mig at se, at der er andre end den lille gruppe, som
jeg var med til at stable på benene før jul, som er interesserede i en
kreativ hobby-gruppe. ( Som forøvrigt er blevet væk for mig, Dorthe...hvis
du ser dette???).
Jeg tror, der er mange flere emner, end dem du nævner, og jeg synes at alle
skal have muligheden for at være med. Derfor er det måske vigtigt at der
står et " Etc." efter "shampoo" sådan der ikke er nogle, der bliver
afskåret? Jeg er sikker på, at folk, med de ting du allerede nævner, har
fanget pointen.

Ang. navnet, synes jeg som Trine, at dk.fritid.kreativ er det mest givende
navn.

Tak for initiativet og held og lykke med det.

Nette