At blive i haven...
Fra : Louise Viborg

Dato : 17-03-03 14:28

Hej alle sammen!
Ja, nu er det mig den nybagte hundeejer igen
Baluka skal jo lære at blive i haven. Vores have er ikke indhegnet,
men der er hæk udenom. Han kan rende direkte overpå parkeringspladsen
til gartneriet, og om i gården. Jeg vil gerne lære ham at blive på
græsset når han ude i haven, så jeg vil gerne høre jer, huneksperter,
om jeg gør det rigtigt
Når jeg siger "Skal du ud og tisse?", så ved han godt hvad det betyder
og han ved godt hvilken dør han skal ud af. Han bliver lukket ud i
haven via udstuen, da vores hoveddør går ud til gårdspladsen, og der
kommer han kun ud når vi skal ud at gå tur eller over i gartneriet.
Så bliver han lukket ud, og jeg holder øje med ham fra vinduet, og
hvis han løber hen og er på vej ud et sted hvor han ikke må, kalder
jeg ham tilbage og roser. Hvis jeg ikke lige har holdt øje med ham og
han er løbet om på parkeringspladsen eller gårdspladsen, kalder jeg
bestemt på ham, og når han kommer tilbage, "skælder jeg ud", så han
ved, at det må han ikke, og så blive rhna lukket ind med det samme.
Hvis han har været ude uden at løbe ud de forbudte steder, bliver han
rost og får godbid når han kommer ind.

Er det den rigtige måde at gøre det på? Hverken mine forældre eller
jeg, kan huske hvordan vi gjorde med vores gamle hund, for da vi havde
ham, havde vi også en have der ikke var indhegnet.

Hvis det er, så kan I se et luftfoto af vores hus og grund her:
http://www.dalskov-aps.dk/

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-03 14:34

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> [...]
> bestemt på ham, og når han kommer tilbage, "skælder jeg ud", så han
> ved, at det må han ikke, og så blive rhna lukket ind med det samme.

Her knækkede filmen. Indtil du skældte ham ud gik det fint, men nu skælder
du ham ud for at være kommet hjem til dig.
Det duer ikke, men det er svært fordi irettesættelse skal komme prompte så
det er meget svært det med øvelser på afstand.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-03-03 14:37

On Mon, 17 Mar 2003 14:34:00 +0100, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

> [...]
>Det duer ikke, men det er svært fordi irettesættelse skal komme prompte så
>det er meget svært det med øvelser på afstand.

Det kan jeg godt se, men hvordan fortæller jeg ham så, at han ikke må
løbe derhen hvor han lige har været?

Fra : Pia J

Dato : 17-03-03 14:40

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message

> Det kan jeg godt se, men hvordan fortæller jeg ham så, at han ikke må
> løbe derhen hvor han lige har været?

Eftersom han åbenbart godt må komme der nogen gange, kan det være meget
svært at lære ham hvornår det er. Så enten må han slet ikke eller også skal
du, som jeg beskrev før, ikke fokusere på det forbudte sted, men i stedet
vise ham det tilladte, nemlig græsplænen.

Det vil også være nemmere at lære ham.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 15:04

Hej Louise
ja, uha, jeg er enig med Christian...ALDRIG skælde ud, når hunden
kommer. Heller ikke selvom den har været løbet væk og du grædende har
ringet til alle du kender og det eneste, du har lyst til, når hunden
endelig kommer hjem igen, er at myrde den fordi du har været så
bekymret!
Hvad er det lige, balto er for en slags hund? Selvom alle hunde vel
principielt kan lære at gå i en u-indhegnet have, har nogle det altså
sværere end andre. Jeg ville nok hoppe over det lave gærde og sætte hegn
op
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-03-03 15:16

> Hvad er det lige, balto er for en slags hund?

Hehe... Balto er en Flatcoated Retriever der er temmelig dygtig til at blive
i haven!
Går ud fra du mener Baluka!

Fortsat go' super-dejlig-solskins-dag
Rinnie
(Der er i haven og ordne bedene)

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 16:07

"R. Ilsøe" skrev d. 17-03-03 15:16 dette indlæg :

> Hehe... Balto er en Flatcoated Retriever der er temmelig dygtig til at
> [...]
kh Christina, der lige har fejet 16 kilo nedfaldne paradisæbler sammen...

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-03-03 15:43

Hej Christina!
Baluka er en Golden Retriver. Vi har før haft en Golden, som lærte
det, så jeg ved de KAN Og Baluka er meget lydig og god til at
lære, så jeg håber da også at han kan lære det

Vores have er en del af gartneriet, og så der må vi desværre ikke
sætte hegn op, ellers havde jeg bestemt også gjort det Det er jo
trods alt det sikreste, hvis han blvier fristet af ehund ude på vejen
eller lign.

Fra : Pia J

Dato : 17-03-03 14:38

> [...]

> bestemt på ham, og når han kommer tilbage, "skælder jeg ud", så han
> ved, at det må han ikke, og så blive rhna lukket ind med det samme.

Her gør du i hvert fald noget galt. Hunden forstår kun konsekvensen af den
sidste handling han har udført, i dette tilfælde at komme når du kalder.
Det, du er i gang med at lære ham er med andre ord at han får ros hvis han
kommer ind fra haven, men skældud hvis han kommer ind fra gården! Han kan
ikke forstå at balladen kommer af at han tidligere har været et forbudt
sted. Hvis han ser slukøret ud er det kun for at fortælle dig, at hey, du
behøver ikke være sur, jeg skal nok være den lille. Han fatter ikke en brik.

Fejl nr. 1 er i øvrigt at du ikke holder øje - en forkert handling kan kun
afværges og forstås af hunden, hvis den bliver grebet i det - i dette
tilfælde er forbrydelsen jo ikke hans tilstedeværelse i gartneriet, eftersom
han godt må være der nogen gange, men det øjeblik hvor han sætter foden
udenfor græsplænen. Dette moment skal du have fat i og sige NEJ. Så snart
han på dette NEJ vender om, skal han roses til skyerne. Enhver handling fra
hunden skal have en modreaktion indenfor 3 sekunder for at have nogen
ordentlig virkning på indlæringen!

Du kan ikke bebrejde en glad, nysgerrig hund med appetit på livet, at han
går derude alene og keder sig, og derfor går på eventyr. Jeg bebrejder
heller ikke dig, at du ikke har en måned til at stå og stirre på din hund
24/7 - men så er det bedre her i starten ikke at lukke ham ud alene - lav
istedet træningspas i haven hvor i træner den farlige grænse. - Evt. med en
interessant person udenfor, som går og laver noget andet (ikke lokker
hunden, det vil være for stor udfordring). Tag en stol, kaffe, nyd solen -
og glo på din dejlige hund

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-03-03 15:14

Hej Louise

Som du allerede har fået at vide er det forkert at skælde ud når han kommer
tilbage, så den hopper vi bare over.

Du skal sørge for, at grænsen hvor han må gå til er tydelig! Så skal du ha'
lagt en kommando på, som du bruger når han når den "forbudte grænse" -Jeg
bruger "Standse" her hjemme. Jeg kan fortælle hvordan jeg har gjort...

Balto og jeg gik stille hen imod kantstenen ved indkørslen. Lige da vi nåede
til grænsen sagde jeg "standse" og da Balto standsede roste og belønnede jeg
ham med det samme! Igen gik vi lidt rundt og tullede og endnu engang gik vi
hen imod kanten, hvor jeg sagde "standse" da vi nåede kanstenen. Denne
øvelse gento' vi til jeg var sikker på han vidste hvor grænsen var! Endelig
gik vi hen imod kantstenen og jeg fortsatte ud over. Balto ville gerne følge
med, men jeg sagde "nej"! Han stoppede og jeg roste ham. Dette gento vi
ligeledes nogen gange, hvor jeg til sidst begyndte at gå ud i den ene side
af indkørslen og ind i den anden side, således at jeg gik en bue ud på
vejen. Hver gang jeg kom tilbage til ham blev han selvf. rost til
skyerne!

Balto kender nu grænsen der samtidig med at han kender ordet "standse"! Det
gør det meget nemt hvis jeg feks. har ham med ude og der er en grænse han
ikke må overskride. Han er ikke 100% sikker i det endnu... Hvis han feks.
bliver enormt glad over at der kommer en gående som han kender, men generelt
set gør han det rigtig godt. Overskrider han endelig grænsen siger jeg "nej"
og han vender om på en 25-ører. Så snart han er på den rigtige side af
grænsen roser eller belønner jeg ham med feks. en pind. Den rigtige side af
grænsen skal nemlig være forbundet med gode ting!

Jeg forsøger altid at være et skridt foran ham. Dvs. ser' jeg en på gaden
han kender, så skynder jeg mig at fange hans opmærksomhed ved leg eller
lignende. -Netop for at undgå en eventuel konflikt.

Held og lykke.

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-03-03 18:35

Hej Louise

Du går en tur med ham, hele vejen rundt, hvor man må gå til, og ligesom lade
ham forstå, det der er fint, og indebærer ikke problemer. Så slipper du ham
løs, og lader ham gå, så holder du øje med ham. Når han går forbi det punkt,
hvor han må gå til, går du ud til punktet, og kalder ham tilbage dertil. Så
går du selv udenfor, og så på en blid, men alligevel bestemt måde, gør du
ham kendt med, det derude er " forbudt område ". Turen rundt går du så
ofte, som du selv syntes du har tid til, og da du siger, han er lærenem, så
kommer det i løbet af nogle dage. Han er jo ikke helt ny, og er derfor
sikkert også vant til at have grænser, der hvor han kom fra, så han skal
bare lære dine. Der er ingen grund til at skælde ud, bare kald ham tilbage,
til det sted han må gå til. Det vil jeg tro skulle være på plads i løbet af
et par dage.

M.V.H....Benny..

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-03-03 18:02

Jeg vil lige fortælle, at træningen i haven idag var rigtig vellykket
Jeg kunne få ham til at blive siddende ved grænsen, mens jeg selv
gik væk fra ham og kom tilbage igen

Fra : Pia J

Dato : 18-03-03 18:27

> Jeg vil lige fortælle, at træningen i haven idag var rigtig vellykket
> Jeg kunne få ham til at blive siddende ved grænsen, mens jeg selv
> gik væk fra ham og kom tilbage igen

Han lyder jo som en ualmindelig klog hund!

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-03-03 16:59

Altså!! Nu havde vors hund, Baluka, næsten forstået hvor hans grænser
i haven er. Det er rart at kunne lukke ham ud og haven om morgenen,
mens jeg selv går pog gør mig klar, uden at skulle stå "vagt" hele
tiden.
Så igår lavede min kæreste en KÆMPE brøler! Han gik over en af Balukas
grænser sammen med ham! Vi havde en klar aftale om at det gjorde vi
ikke, for det vil jo ødelægge det hele. Og det har det også gjort.
Hver gang vi lukker Baluka ud i haven, vil han den vej ud, for det er
jo klart, at nu tror han godt han må, når far har haft taget ham med
den vej.

Mænd, altså

Fra : skingur

Dato : 23-03-03 00:47

"Louise Viborg" skrev d. 22-03-03 16:59 dette indlæg :
> [...]
> grænser sammen med ham! Vi havde en klar aftale om at det gjorde vi
> ikke, for det vil jo ødelægge det hele. Og det har det også gjort.
, altså
> Mvh. Louise

ja, du gode! Tænk, hvis det var lige så nemt at opdrage mænd som
hunde!!!!!! Lige præcis den du nævner der, har min mand også præsteret
med den lille langhårede...og hans argument var,at hunden SAGTENS kan
skelne mellem om den følges med ham eller ej. Og NEJ, det kan den
IKKE!!!!!!!!!!!!!!!
Kh Chrisitna, der elsker BÅDE mand og gravhund........stadig!!!!!!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-03-03 02:18

Hej Louise

Du må låne min lineal, så du kan daske ham over fingrene

Skingur

Kan du så være ordentlig Hva' ??

M.V.H....Benny..

Fra : skingur

Dato : 23-03-03 12:35

"Benny Mortensen" skrev d. 23-03-03 02:18 dette indlæg :
> Skingur
>
> Kan du så være ordentlig Hva' ??
>
> M.V.H....Benny..

He he... ok!
Kh Christina, der stadig synes det er nemmere at opdrage hunde end mænd,
selvom Benny bliver sur på hende...

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-03-03 00:37

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> He he... ok!
> Kh Christina, der stadig synes det er nemmere at opdrage hunde end mænd,
> selvom Benny bliver sur på hende...

> http://www.kandu.dk/

Ellers så fortæller jeg hvilken størrelse sko din hund bruger

M.V.H.... Benny..

Fra : skingur

Dato : 25-03-03 12:58

"Benny Mortensen" skrev d. 25-03-03 00:37 dette indlæg :

> Ellers så fortæller jeg hvilken størrelse sko din hund bruger
>
> M.V.H.... Benny..
>

> åh nej Benny, alt andet end det...
Uskyldige hilsener fra Christina, hvis lille langhårede sletikke bruger
sko, men stylter....

http://www.kandu.dk/