Søskende i en stor flok
Fra : Jonas Jensen

Dato : 17-03-03 13:35

Hej.

Jeg skriver egentlig på min søsters vegne, da hun har nogle bekymringer om
hvorvidt et søskendepar begår sig godt i en stor flok katte.

Lidt flere oplysninger: Min søster har 10 katte fordelt hovedsageligt på
persere men også et par mco og huskatte.
Hun har i et stykke tid snakket om at købe en exotic, og nu har hun fundet
lige præcis netop den han-killing, som hun vil have.
Killingen har en bror, som også er til salg og hun overvejer nu at købe den
også, fordi hun synes at det kunne være spændende at iagttage 2 brødres
opvækst og venskab.
Hun er dog i tvivl om hvorvidt det nu er en god ide, for er 2 søskende nemme
at integrere i en stor flok eller kan man risikere at de ville holde for
meget sammen....også som voksne? Eller vil de blive trætte af hinanden og
blive uvenner. Eller vil de som voksne overhovedet kunne huske at de er
brødre?

Gode råd modtages med tak

Jonas

Fra : Ann K.

Dato : 20-03-03 00:28

Hej Jonas.

Bare du husker at tage forbehold for alt, hvad jeg her skriver, så vil
jeg da gerne forsøge at komme med nogle forsigtige bud og ideer

>Killingen har en bror, som også er til salg og hun overvejer nu at købe
den
også, fordi hun synes at det kunne være spændende at iagttage 2 brødres
opvækst og venskab.

Det er også noget specielt

>Hun er dog i tvivl om hvorvidt det nu er en god ide, for er 2 søskende
nemme
at integrere i en stor flok eller kan man risikere at de ville holde for
meget sammen....også som voksne?

Igen - husk jeg tager forbehold ... Hvis din søsters katteflok er
velfungerende, så skulle det ikke være et større problem at introducere
to nye katte... Hmm - jeg går selvfølgelig ud fra at de to brødre er 12
ugers killinger!??
En klar fordel vil være at de vil have hinanden... = en jævnaldrende at
lege med... og dermed måske ikke vil være helt så "irriterende" for de
"gamle" katte
Efterhånden som de vokser til, skal din søster nok regne med at båndene
mellem dem enten vil være meget stærke eller at de vil være ligeglade
med hinanden og hver især finde deres egen plads og venner indenfor den
nu eksisterende flok... Det kan gå begge veje - og det er umuligt at
sige hvilken
Hmm - går selvfølgelig også ud fra, at i hvert fald den ene af brødrene
vil blive kastreret!??
Mine to brødrekatte var tæt knyttede til hinanden... men OK, der var
heller ikke andre katte ud over deres mor (som alligevel "flyttede" da
drengene var 8 måneder)... da den ene broder døde, gik den anden og
vitterlig sørgede og ledte efter ham :( Vi købte så en "erstatningsbror"
til ham og efter en meget kort periode var de to uadskillelige
Siden er der kommet andre katte til flokken - men min første (han)kat er
ikke særlig interesseret i nogen af de andre... kun sin "papbror"! ;)

> Eller vil de blive trætte af hinanden og blive uvenner.

Det *tror* jeg bestemt ikke... Selvfølgelig _kan_ det gå galt - men det
er ikke, hvad jeg ville forvente!
Denise, der også skriver her i gruppen, har et brødrepar, som af og til
bliver virkeligt uvenner.... dette sker dog kun i deres løbegård - og da
formentlig kun, fordi der lige pludselig er fremmede dufte (Denise mener
selv det kan være en ræv som afmærker)... De bliver dog hurtigt gode
venner igen...
Sandsynligheden for at din søsters brødrepar vil forblive gode venner,
er imo størst

>Eller vil de som voksne overhovedet kunne huske at de er
brødre?

De vil ikke kunne huske at de er brødre... sådan noget pladder som
familiefølelse eksisterer ikke hos katte ... Men de vil være så godt
kendt med hinanden, at der formentlig altid vil være en god stemning
mellem dem
Hvis begge brødre forbliver fertile _kan_ der dog sagtens komme
problemer... fertile hankatte slås jo - især, hvis der også er fertile
hunkate i huset

>Gode råd modtages med tak

nja - ved ikke om der ligefrem var tale om råd - og heller ikke om de
var gode... men det er da i hvert fald _mine_ bud - baseret på nogle af
de erfaringer jeg har haft

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 20-03-03 07:56

De to katte jeg har som er brødre er stadig gode venner, de leger og er
trygge ved hinanden. De holder mere sammen end med de andre to, sover dog
ikke i bunke som da de var små, det er to selvstændige herrer. Den ene ynder
at lægge sig hos hundene for at få en hyggestund istedet.

:Pia

Fra : Jonas Jensen

Dato : 20-03-03 15:03

Hej Ann & Pia

Tak for Jeres historier
Jeg smider dem lige i en mail og videresender dem til min søster, så kan hun
jo tænke over om det stadigvæk er en god ide at købe begge brødre.....men
det lyder det jo som om

Jonas