En fejl i MySQL ? (måske OT)
Fra : Martin

Dato : 19-03-01 14:34

Hejsa NG..

Jeg vidste ikke rigtig hvor jeg skulle spørge om dette henne, så jeg
prøver her

Jeg skal lave en tabel i MySQL som ser sådan herud

------- TABEL -------
CREATE TABLE names
(id tinyint(4) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
fornavn char(20),
efternavn char(20),
afdeling char(20),
by char(20),
email char(255),
telefon char(20),
lokalnr char(20),
titel char(20),
PRIMARY KEY (id), UNIQUE id (id));

INSERT INTO navne VALUES
(1,'Martin','Århof','IT','Ringsted','martini@mailme.dk','80807090','','Webmaster',);

INSERT INTO navne VALUES
(1,'Søren','Hansen','Faktura','Roskilde','soren.hansen@roskilde.dk','57673200','123','Chef',);

INSERT INTO navne VALUES
(1,'Kenneth','Jensen','Bud','Ringsted','','57674100','456','Bud',);
---------- SLUT ----------

Men nå jeg så dumper den ind i MySQL for jeg fejlen

---------- FEJLEN ---------
ERROR 1064 at line 1: You have an error in your SQL Syntax near '
by char(20),
email char(255),
telefon char(20),
lokalnr char(20),
ti
' at line 6
----------- SLUT ---------

Men jeg kan ikke rigitg finde fejlen, kan i ?

PS. Giv mig lige en ng hvor dette spørgsmål måske høre til, det er
ihvertfald ikke i database.ms-acces
--

\ Bye for now Martin /
/\ http://www.geocities.com/lsvdk/ /\
>=)'> Email: martini@mailme.dk <'(=<
\/ ICQ: 58847459 \/
/ \

Fra : Michael Legart

Dato : 19-03-01 14:37

On Mon, 19 Mar 2001 14:34:10 +0100, Martin <martini@mailme.dk> wrote:
> by char(20),

By er et reserveret ord ... vaelg et andet ... city, bynavn
eller noget

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Michael Legart (System Developer) / World Online Denmark A/S

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 19-03-01 14:41

"Martin" <martini@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> CREATE TABLE names
> (id tinyint(4) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
> fornavn char(20),
> efternavn char(20),
> afdeling char(20),
> by char(20),

^^ <-- se http://sunsite.dk/mysql/doc/R/e/Reserved_words.html

Hvis du absolut vil ha' at det skal hedde by kan du evt. bruge quoted
identifiers, men det er noget snask, giv by-feltet et andet navn..

--
Med venlig hilsen,
Nezar Nielsen